Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"risk" att bli gravid?

Skrivet av Förlåt men jag är så pryd
Vad är risken att bli gravid när man ammar? Nu har det hänt för 3:e gången att kondomen har glidit av utan att vi märkt det. Hur roligt är det att gräva ut en kondom i allt "gegg"?? Nu har det blivit att jag ligger och spänner mig och känner efter om den är på hela tiden. Inte speciellt kul. Tycker ni det funkar bra med kondom eller har ni bytt?
Svar på tråden: "risk" att bli gravid?

Amning

Skrivet av  Anna-Lotta m Moa 011229 & Alva 031126
som preventivmedel kan man inte använda efter att barnet är 6 månader...
Jag förstår att du har svårt att koppla av. Har ni provat annat märke på kondomen? Är den påsatt riktigt?
Det finns ju andra preventivmedel; minipiller, hormon- eller kopparspiral medan du ammar. När du slutat amma är alternativen fler.
Jag tycker du ska kontakta din barnmorska för rådgivning.
 

Jodå.. det kan man visst det. :-)

Skrivet av  Sandra
Fast det förutsätter att man ammar på ett lite speciellt sätt.

I tex andra länder där man ammar barnet under en längre tid, sker den naturliga syskonföljden med ca 4 års skillnad.
 

Jo men här ger vi smakisar

Skrivet av  Emma&Ida
oftast redan vid 4 månaders ålder
tror det är väldigt få som helammar längre än 6-8 månader ialla fall så intensivt som sig bör var fjärde timma på dagen och max 6 timmar emellan på natten.
och nu när barnen är ett år tror jag nog sågott som alla smakar på något annat än mammas mjölk :)
 

Om du ska

Skrivet av  Anna-Lotta m Moa 011229 & Alva 031126
använda amning som preventivmedel så får det ALDRIG gå mer än 4 timmar mellan amningstillfällerna och man får inte ge något annat, typ tillägg eller smakisar.
Varför det i vissa kulturer ofta är längre tid mellan sykonen hos mödrar som ammar kan bero på att det i en del kulturer är "olagligt" att ha sex medans man ammar...
Man får inte glömma att en mens ALLTID föregås av en ägglossning.
 

Här finns en supermetod..

Skrivet av  Sandra
http://www.familjeplanering.com/
 

Artiklar från Familjeliv