Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Farmor är död

Skrivet av Katta m. Jonathan 22/6
Idag dog min farmor 88 år när hon var och handlade med min mamma. Hon är också min närmsta granne. Åh, vad vi kommer att sakna henne. Mina barn har gått nästan varje dag till henne med tidningen och ibland med mat. När hon har orkat har hon bakat med barnen-så många gånger. Hon var så förtjust när jag kom bort med Jonathan. Fantastiskt att få vara såpass pigg och dö på ett sånt sätt även om det är tråkigt just nu.
Svar på tråden: Farmor är död

Beklagar sorgen

Skrivet av  Lialia
det är så jobbigt när någon går bort.
Min mormor har levercancer och slutet är nära. Tungt, tungt, tungt.
*KRAM*
 

Tack

Skrivet av  Katta m. Jonathan 22/6
Vad tråkigt att din mormor är sjuk. Jag är trots allt glad att farmor dog fort. Visserligen hade hon en del krämpor och dåligt hjärta, orkade inte så mycket men kunde tom gå med och handla ibland.Men det är ändå så sorgligt. När den dagen kommer så rekommenderar jag att du tittar på din mormor efter hon gått bort om du inte bor för långt ifrån vill säga. Jag tvekade länge om jag skulle åka in för jag ville minnas henne som hon var i livet, men efter jag och min äldste pojke varit inne och sett henne, de hade gjort så fint, så var det som om nåt tungt lyftes av och det kändes bättre efter det.
 

Är olika hur de avlider

Skrivet av  Matilda m.2 + Alicia 040627
Min farmor dog ju som din farmor, lugnt och fridfullt. Då jag tittade på henne efteråt såg det ut som hon sov.
Likaså min morfar såg sovande ut, han dog också hastigt.

Min mormor däremot mer "tynade" bort och hon hade mycket ont sista timmarna innan hon dog. Detta syntes väl i hennes ansiktsuttryck.

Jag är väldigt konkret av mig så jag ville inte vara utan att se henne ändå (behövde se för att förstå), men ex min syster ville inte och jag tror inte hon hade mått bättre av det heller.

Kram
 

KRAM till dig också!

Skrivet av  Matilda m.2 + Alicia 040627
Hoppas att din lilla mormor slipper lida alltför mycket innan hon tassar vidare till andra sidan.

Ta hand om varandra!

Kram
 

Tack båda två! *IMT*

Skrivet av  Lialia
 

KRAM

Skrivet av  Matilda m.2 + Alicia 040627
Ge dig själv tid att sörja och gråt då du behöver.

Min farmor dog hastigt och oväntat våren-03. Hon blev 83 år gammal. Hon var en av mina bästa vänner och jag tog det väldigt hårt. Vet inte om alla de andra dolde sin sorg, men alla verkade se så narurligt på hennes död. Jag kunde inte det, utan mådde jättedåligt över att ha mist henne och att ingen annan tycktes känna likadant.
Jag grät ofta och mycket. Min man var ett enormt stöd och även mina barn kom och kramade om mig då de såg att jag var ledsen.
5 veckor senare dog även min mormor...dock var hon senil sedan länge innan så _min_ mormor var redan död. Hennes död kändes enklare och mer naturlig. Anordnade hennes begravning och tänkte tillbaka på henne med glädje i hjärtat.

En präst gav mig några ord från en författare som jag inte minns vad h*n hette. Han sa;

"Tänk inte med sorg på att jag är död, tänk med glädje på att jag har levat".

Dessa ord har hjälpt mig mycket och idag snart 2 år senare så kan jag tänka tillbaka på även farmor, med glädje även om jag ibland får ett sting i hjärtat.

Tycker även dessa ord är fina;
Av poeten Viola Renvall.

" En gång är den allra sista gången
Det sista steget nerför trappan
Lampan som släcks
Ingen säger: Nu var det sista gången

En gång är det sista ordet viskat
Det sista brevet skrivet och postat
Nyckeln vrids sista gången om
Du vet inte när och vill inte veta

Men glädjen har alltid ett sista leende
Någonstans dröjer det kvar
Någon förvarar det djupt i sin saknad."

KRAM

 

tack

Skrivet av  Katta m. Jonathan 22/6
så mycket för dina fina ord. Jag är ändå glad att hon fick träffa Jonathan men så tänker jag också att han kommer inte att minnas henne så som hans bröder. Hon kommer inte att få se honom växa upp. Jag ska spara dina fina ord.
 

Jag beklagar också sorgen

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Tuva&Ville 040531
Förstår att det känns tomt nu efter farmor...
när ni haft henne som granne och hade en bra relation.

Sänder cyberkramar till dig
 

Jag beklagar sorgen!

Skrivet av  EllasMama
Saknaden är förståss stor, kram till dej och familjen!
 

beklagar sorgen!

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6
Förstår att du ar ledsen. Men roligt att dina barn fick umgås så mycket med henne. Det kommer man ihåg sen! Synd att Jonathan inte fick det. Jag får lite panik när jag tänker på att mina morföräldrar börjar bli lite skröpliga :-(
 

Artiklar från Familjeliv