Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När ska man julpynta???

Skrivet av Blue Nun
Jag är helt off nu märker ni. Förra året pyntade vi inget då vi var borta över jul. Adventsljusstake till första advent osv.

Men nu, jag har ingen aning om när sakerna ska upp.

adventsljusstake 1 dec eller 30 nmov är jag med på. Men alla tomtar, julgardiner och resterande pynt då???

När??
Svar på tråden: När ska man julpynta???

Till första advent

Skrivet av  Tesa med sextetten
åket ljusstakar, stjärnor fram o så byter jag gardiner. Sen pyntas det lite pö om pö under hela månaden. Vissa gånger är allt framme inom en vecka o vissa ggr så tar det nästan hela tiden fram till jul för att få fram allt.
Det beror helt o hållet på humör, tid o ork. =0)
Men inget före första advent!!!
 

allt åker fram till advent

Skrivet av  monica
sen är jag lika snabb att ta bort.ljusstakarna juldagen då är ju advent slut.julsakerna nån vecka senare.då har dom varit framme en månad.
 

Käre värld

Skrivet av  Mia A
vad Tesa och monica pyntar tidigt. Eljusstakarna och julgardinerna håller jag med om, dom åker fram på kvällen innan 1 adventsöndagen, likaså adventsljusstaken. Kanske någon liten julduk under ljusstaken...

Men resten, det åker inte fram förrän på kvällen innan julafton, då pyntas även granen. Sedan får det stå framme tills någon gång mellan nyår och trettonhelgen.

Så gör vi i min familj...
 

käre värld..

Skrivet av  ella
så sent skulle jag säga..

jag tror inte jag skulle orka ta fram allt på en och samma kväll och samtidigt klä granen.

Till advent kommer stjärnor och adventsstakar fram och julgardiner i köket.
Till Lucia ungefär kommer kurkan och lite tomtar fram...sen kommer det fram lite mer för varje dag och julgranen har hittills klätts dagen före julafton.

Sen är det mesta kvar till trettonhelgen ...
 

Det förstås...

Skrivet av  Mia A
om man har riktigt mycket pynt så kan det nog bli lite tight att plocka fram allt på en kväll, samtidigt som man slår in julklappar och griljerar skinkan och, och, och....

Nu har jag väldigt sparsamt med pynt, så det går ganska fort att sätta fram det - det är mer noga med granen.

Men du, kurkan - vad sjutton är det?? Har försökt fundera på om det är "tjocka fingrar på tangentbordet" som ställt till det, men jag kan ändå inte komma på vad "kurkan" skulle vara för något... Är jag korkad?
 

Tror hon menar kyrkan *IMT*

Skrivet av  Mia
*dk
 

kyrkan, givetvis....

Skrivet av  ella
har inte så mycket olika pynt, men jag har tomtar....


Korkad..nä knappast :))
 

Jag kommer att...

Skrivet av  Emmanuelle Bf 17/5
..ta fram ljusstakar och grejer inför den första advent. Pynta julgranen har jag tänkt att göra runt den andra-tredje advent. Jag blir så trött på julsakerna när mellandagarna är över, det är mycket mysigare att njuta av julpyntet i december.
 

Antingen till 1 dec eller

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
1 advent lite beroende på när det infaller :) Så brukar vi göra :D
 

Jag tar fram

Skrivet av  Jenny m. Lukas
adventstjärnan och ljusstaken 1:advent och sedan resten av pyntet till Lucia. Julgranen sparar jag till sist och den sätts upp den 4:e advent.
 

första pyntet åker upp till

Skrivet av  *Elle & Flisan*
första advent men sen åker det upp mer och mer för varje advent och dagen innan (kvällen) klär vi granen. Har alltid gjort så, sitter liksom i att ha lite kvar att se fram emot typ, eller nåt *S*.
 

Till 1:a advent

Skrivet av  Maria L
blir det julgardiner i köket, jullöpare på bordet, elljusstakar och adventsstjärna samt adventsljusstake. Gran, tomtar och resten blir på eftermiddagen den 23:e december. Fast i år får det ev bli helgen före jul eftersom båda jag och maken jobbar den 23:e. Ska vi fixa allt det efter jobbet lär vi inte hinna.....
 

1 advent

Skrivet av  waWa
då plockar jag fram advents-stjärnor,-staken, elljusstakar gardiner, ljusslingor adventsgran ute.
Inte så mycket tomtar de kommer lite allt eftersom lite varja vecka. kulmen nås den 3 advent då granen tas in och kläs. Ny tradition sedan 2 jular tillbaks. Granen avnjuts bäst innan jul och jul, runt nyår är den inte kul. Ut åker oftast tomtarna så smått till nyår julgranen när den börjat barr=olika från år till år.
 

Vi pyntar så här

Skrivet av  MaryAnne
1:a advent: stjärna, uteslinga, gardiner, dukar (för att matcha gardinerna).
Lucia: tomteland, tomtar, juldekorationer, dörrkrans
23 dec: Julgran, julpynt (som kulor, girlanger mm.)
Nyår: bort med allt, då orkar jag inte se krimskramset längre
 

23:e december (imt)

Skrivet av  Jennie
.
 

Artiklar från Familjeliv