Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flytta hemifrån

Skrivet av maria65a
Äldsta dottern kom hem från skolan idag (hon går i andra ring) och berättade att hon kanske ska flytta hemifrån till hösten och dela lägenhet sista året på gymnasiet. Allt hänger på att rumskompisen till en tjej i hennes klass kommer in på Folkhögskolan han sökt till nästa år.

Hur ställer man sig till det?
Jag frågade lite om hur hon tänkt sig ekonomin och hon hade räknat på att studiebidraget och underhållet från pappan skulle täcka hyran och den tid hon spar in på resor (hon pendlar med tunnelbana, tåg och buss varje dag i timmar!) skulle hon kunna använda till att arbeta mer än dom två dagarna i veckan som hon gör just nu.

Vad fort tiden gått, när blev min lilla baby så stor?

Och ja, om det blir så att hon flyttar kommer jag att backa upp henne till 100% :-)
Svar på tråden: Flytta hemifrån

Min 16-åring flyttade

Skrivet av  Loppan
till Åland i höstas för att gå gymnasiet där. Hon bor med min mamma så ansvarssteget blev inte så stort för henne men visst känns det konstigt! Hon satt ju i barnkammaren igår och lekte med barbiedockor..

Hoppas det fixar sej med hennes bostad för att pendla som hon gör måtte vara tröttsamt!
 

Underhåll från dig också?

Skrivet av  Ullen61
Jag flyttade hemifrån före sista året i gymnasiet. Jag klarade mig på studiebidraget + underhållet från min pappa. Dessutom sköt min mamma till lika mycket som min pappa, eftersom hon slapp alla kostnader för mig och kunde byta till mindre lägenhet. Jag hade låg hyra och levde mycket snålt.
 

ja

Skrivet av  maria65a
Ja, rent penningamässigt så blir det ju underhåll från mig med på samma summa och dessutom räknar jag med att, om det blir så att hon flyttar, bli bjuden på middag och då kan jag storhandla lite på vägen dit så att hon har basvaror hemma. Utöver det så får hon jobba för att kunna lyxa till sin tillvaro.

Kan vara bra för henne att få se hur mycket det kostar att bo själv!

Nu hoppas jag att killen får plats på folkhögskolan, var själv 18 när jag flyttade och det var det bästa jag någonsin gjort :-)
 

Artiklar från Familjeliv