Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tjej slagsmål

Skrivet av Mia
Tonårsproblem
Med noll samarbete
Har fått höra av tillförlitlig källa om att min dotter var med om en incident i tunnelbanan(Rinkeby) för ett par helger sedan.
Det var tjej slagsmål samt polis inblandad.

Detta hände på ”pappas vecka”.
Nu är frågan om jag ska ta upp det med pappan , hittills har ju hans attityd varit ”skit i MIN vecka”
Och det är tveksamt om han överhuvudtaget skulle tro mig, för att min dotter visar bara EN sida av sig själv främst hos honom.
Jag behöver inte berätta vad som hänt utan kanske bara prata om vikten av att höra efter vem, var, när hon har gjort på helgerna, för jag tror inte att han har en aning om vad hon gör.
Eller ska jag inse att jag inte kan göra ngt?
Och fortsätta mitt race på mina veckor?

Svar på tråden: tjej slagsmål

Men du

Skrivet av  man får väl ta lite ansvar!
Allvarligt talat så fattar jag inte var du och exet håller på med, ni har _en_ dotter oavsett vilka veckor hon bor hos dig eller hos honom. Problem med barnen måste man ju lösa tillsammans, speciellt när det gäller så allvarliga saker att polisen blir inblandat.

Sluta skyll på ditt ex att han inte vill göra det och det, nu får du ju banne mig till att börja med stärka din egen mammaroll och sedan gå vidare och ställa krav på pappan, nu håller du ju bara på att svamla om allt möjligt.

Ni behöver hjälp att reda ut er situation! Tonåringar är så otroligt smarta och er dotter vet säkert exakt vad hon håller på med och hur ni kommer att reagera.

Har läst så otroligt många inlägg av dig och ibland undrar jag om du är på riktigt? Du valde att skaffa barn med ditt ex, kanske var det inte världens smartaste drag (vad vet jag?) men där står du nu och måste ta i tu med situationen för din dotters skull.

Tror att er situation är för svårt för att du ska finna hjälp här och nu behövs mer än pepp, det behövs handling.
 

Allt det

Skrivet av  Mia
du skriver har jag redan sagt till honom
"att hon är smart, spelar ut osv.
Men det "biter" inte tyvärr.
Har efterlyst samarbete hela tiden , men det är bokstavligen som att tala med en vägg.
Ibland stämmer inte "it takes two too tango"
 

Jag tar

Skrivet av  Mia
MITT ansvar på då hon är hos mig.
JA, jag skyller detta på pappan.
Jag kommer ta så mkt ansvar att hon kanske väljer att bo hos pappa.
Därför vore det bästa för honom eftersom han inte vill att hon bor där hela tiden , försöker köra samma linje som mig för då har hon ingenstans att "fly".
 

Men det är ju bra

Skrivet av  man får väl ta lite ansvar!
Då friskriver du dig med andra ord från allt ansvar och skyfflar över det på pappan som du vet inte har någon koll.

Det här handlar inte om dottern på något sätt, det här är ert krig och dottern står mitt i mellan er.
Vem är minst vuxen, du, exet eller dottern? Eller slåss ni om plaatsen?

Vad hjälper det dottern att du skyller på pappan? Det är ett farligt experimenterande som du håller på med där en 14 åring är den som ideligen förlorar.

Ibland så häpnar jag.

Att inte exet vill söka hjälp är en sak men vad hindrar dig från att söka hjälp?

Äsch, jag ger mig nu för tidigare inlägg från dig visar att du inte vill ha råd utan antingen spyr du galla över exet eller så är du sur på dottern som inte respekterar dig. Ansvar är du inte intresserad av, tyvärr.
 

men

Skrivet av  Mia
han VILL ju inte ha ngn koll/se.
VAD rimligen kan jag göra åt det när jag tom har god kontakt med hans mor som säger hela tiden "du gör ett bra jobb, jag vet inte men det har aldrig gått att prata med honom"
 

men "snälla" du

Skrivet av  Mia
JAG friskriver mig från ansvar???
Hur kan jag göra det när det är JAG som alltid ringer och får luren mer eller mindre slängd i örat.
Anser du att jag borde ta mer ansvar för att jag är mamma/kvinna eller.
Borde man inte ta lika mkt som föräldrar, som man är HELA tiden inte bara varannan vecka?
 

exakt på

Skrivet av  Mia
detta vis:
man ringer
men det är ALLTID fel tidpunkt
man säger "ring när DU har tid"
han har aldrig ringt upp
det är inte tiden det handlar om

så vad är mitt fel i det? var är mitt oansvar?
Ja, möjligen då att jag skaffade barn med honom.
 

men visst

Skrivet av  Mia
jag kommer att stävja sånt som jag alltid har gjort.
Ringer henne,hennes kompisars föräldrar, frågar vilka hon är med , och var osv.
Tar med i beräkningen att vissa saker är lögn(vilket jag ser som "en naturlighet" hos tonåringar men jag kan inte vara med hela tiden och inte sätta henne i husarrest när hon inte gjort något.
 

Håller med *imt*

Skrivet av  Tycker lika
r
 

vem

Skrivet av  Mia
håller du med?
 

Gör nåt!

Skrivet av  Eva E
Ta kontakt med polisen och se om din dotter finns antecknad för detta. Det kanske inte blev nån anmälan från ngt håll, men poliserna som var med borde väl ha skrivit en rapport i alla fall? Vet inte riktigt hur polisen jobbar, men finns det en rapport med din dotters namn antecknat så har du ju lite bevis om pappan vägrar tro dig.

Jag skulle INTE acceptera att mitt 14-åriga barn rände runt i stan och i Rinkeby under mitt ex veckor. Om ditt ex påstår att du ska skita i detta för att det inte var din helg, fråga om du ska skita i att åka till sjukhuset när din dotter blir skadad i ett slagsmål nästa gång bara för att det är hans vecka. Så kanske han hör hur orimligt hans uppdelning av tiden är. Sitt barns förälder är man JÄMT, oavsett var barnet för tillfället befinner sig.

Det är inte sant att du inte kan göra något. Du kan kontakta skolans kurator som säkert kan kalla till samtal med bägge föräldrarna. Du kan kontakta familjerätten på socialen som också kan kalla till samtal med bägge föräldrarna. Det finns säkert flera vägar att gå, i min kommun norr om Sthlm finns ett särskilt "tonårsteam" dit föräldrar som har problem med sina tonåringar på ett eller annat sätt kan vända sig. Gör något! Din dotter är alldeles för ung för att springa runt på stan. Tänk om något händer henne, då kommer du att ångra att du inte rörde upp himmel och jord utifrån den vetskap om vad hon har för sig på helgerna som du faktiskt sitter inne med. Hon kan bli rånad, våldtagen, misshandlad, drogad (hände min brorsdotter nyligen och hon är ändå 18) etc etc.
 

Tack

Skrivet av  Mia
Jag har redan ringt polisen, de hade inget antecknat.
Alltså det jag hörde om den här incindenten var att det var en kompis till henne som blev slagen av en annan tjej , varpå min dotter springer till spärren och sedan kommer polisen. Jag vet inte vilken t-bana det var (av 3 att välja på )
Min dotter är sådan som vill ha rättvisa och hon har skinn på näsan , dvs är inte feg. Och det är oroande för snart säger hon till "fel person".
Om ngt händer henne, ja det är ju det jag tänker på och att det ska behöva hända ngt innan vissa väljer att agera/se.
Vad gäller familjerätten osv så kommer han inte.
Han har tom sagt att jag bara genom att kontakta dem gör så att hon inte får jobb sedan(????)
 

Mia

Skrivet av  Eva E
Men även om han inte kommer på samtal så har ju du ändå försökt göra något. Om när det gäller skolkuratorn så kan du säkert få gå dit på samtal själv och kanske få hjälp om hur du ska gå vidare. Om inte annat så visar det ju för utomstående vilken typ av pappa han är, om han inte visar något intresse för sin dotter.

Det är klart att det inte påverkar dotterns chanser att få jobb om du tar kontakt med familjerätten. Det säger han bara för att du inte ska vända dig dit. Annars är mina barn körda på arbetsmarknaden också. Tycker du kan kontra lite syrligt med att "Om en kontakt med familjerätten innebär att jag slipper få hem en blåslagen/drogad/våldtagen dotter så kan jag jag stå för mitt beslut - kan du stå för ditt beslut att inte göra något, om något skulle hända vår dotter?".
 

precis

Skrivet av  Mia
så hade jag tänkt ta diskussionen.
Han är så rädd för att bli osams med henne nu.

Ska ringa honom i kväll.
Värsta scenariot kan också vara att han börjar anklaga henne /ställa henne mot väggen.
Jag vill bara att han KOLLAR henne ordentligt och frågar lite.
 

Artiklar från Familjeliv