Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Mia

Skrivet av Nykter pappa idag
Du får ursäkta mig men nu har jag följt inläggen härinne ett bra tag och jag blir lite orolig av att se hur du skriver dina inlägg mm.

Jag känner inte dig och vet inte hur du är privat. Men av det jag läser blir jag orolig hur du är som förälder/förebild för dina barn. Dina inlägg är väldigt snurriga och många.

Jag känner att jag bara måste skriva hur jag uppfattar det. Har du så mycket problem/tankar mm så anser (jag) att du måste söka proffisionell hjälp.

Detta är inget påhopp utan en förklaring hur jag ser på det.
Svar på tråden: Till Mia

Ja men

Skrivet av  Mia
vissa inlägg är inte allvarliga utan mer i enkät form.
Vad jag menar att virrigheten beroro kanske på mängden inlägg samt nyanserna på dem.
Vissa är personliga och andra är bara för att höra hur andra har det.
Min tonåring är inte värre (snarare bättre kanske) än de flesta andra.
Jag gör det av en stor anledning- tidsfördriv.
Helger och fritid är ju aldrig jag här.
 

Förstår jag rätt?

Skrivet av  Undrar
Skriver du inlägg på aff för att fördriva tiden då du är på jobb? Hoppas inte skattebetalarna är de som betalar lön för ditt s.k. arbete!
 

ska

Skrivet av  Mia
vi ta det på "jobb snack"...
 

Visst

Skrivet av  Nykter pappa idag
Virrigheten beror nog mycket på mängden av dina inlägg. Du kommenterar direkt efter på dina egna inlägg etc. Jag råder dig till att tänk först och skriv sedan.

Om din dotter är bättre än andra låter jag vara oskrivet då jag inte känner någon utav er. Men mycket av det jag läser är att ni har problem. Och det är jättebra att ett ställe som AFF finns där man kan få råd och stöd i vissa frågor mm.

Men AFF löser inga problem. Utan man får gå vidare till rätt instans för att få den hjälpen man behöver. Kan du tex inte sammarbeta med barnens pappa så är det familjerdgivning som gäller i första hand. Vägrar han gå dit och att du anser att fortfarande att han inte tar sitt ansvar som pappa för era barns skull så är det en anmälan till soc du ska göra.

Agera efter vad som är bäst för dina barn.
 

Jag tror att din

Skrivet av  anonym för tillfället
tonåring är en framåt och duktig tjej, men din formulering av henne håller jag inte med om. Hade jag så många problem med min dotter som du har med din så skulle jag absolut känna att hon vore värre än de flesta. Istället för att skriva inlägg som tidsfördriv, läs och se på tv om psykologi och barnuppfostran. Det är ett seriöst förslag. Jag är själv väldigt intresserad av psykologi och jag måste instämma i det nykter pappa... säger. Jag är rädd att dottern är som hon är pga er vuxna. Det är ju vi som formar barnen i mångt och mycket.
 

Vad är

Skrivet av  Mia
problemen du har läst om?
Just nu är det värsta att jag fått reda på är feströkning(vilket nog inte är så ovanligt)
Hon är fortfarnade bäst i klassen .
 

Nu ja, men det är ju något

Skrivet av  anonym för tillfället
hela tiden.

Att vara bäst i klassen är inte samma som att man är bäst alltid annars eller att man mår bra. Jag är rädd att din dotter inte alls mår så bra som du kanske vill tro.
 

När man är Bäst i klassen

Skrivet av  Joa
brukar det ju innebära att man har en del höga förväntingar på sig som tjej och där brukar andra problem infinna sig. Jag tänker bara på att de flesta tjejer som får matproblem, anorexi ofta är just " bäst i klassen" så DET säger inte så mycket om hur man mår innerst inne....
 

jag vet

Skrivet av  mia
det med höga förväntningar , höga ambitioner men det är inte så i detta fall.
 

Språk

Skrivet av  mia
som sagt så brukar jag ta mig en titt ibland på Playahead, de flesta är väl med där.
Det är som en annan värld.
Min dotter har själv visat sin press, inte så farlig.
Jag kollar vilka vänner hon har addat och det är flickor som jag aldrig trodde skulle "lägga ut" sig på det sättet.Och sedan är det bara att gå vidare och vidare..Sedan är illusionen om ens "snövita" dotter/son lite "naggad i kanten"...
 

oj glömde!

Skrivet av  mia
viserligen vet jag inte vad som är överdrivet, på skämt och vilket som är allvar.
 

tack

Skrivet av  Mia
"Jag är rädd att dottern är som hon är pga er vuxna. Det är ju vi som formar barnen i mångt och mycket."

och det är så att alla vuxna(lärare) i hennes omgivning älskar henne!
 

Det hoppas och tror jag

Skrivet av  anonym för tillfället
Men det räcker inte, man måste stå upp och vara vuxen också. Som man säger lite skämtsamt ibland om människor "Det räcker inte att vara snäll". Det behövs mer och med tanke på alla problem du räknar upp så kanske det är något som saknas.

Att man är oense i en familj eller har problem tillhör det normala, men inte i den omfattning som du beskriver. Det har jag svårt att tro.
 

Vilka

Skrivet av  mia
problem har jag radat upp?
 

oense i

Skrivet av  mia
en familj?
Inte min iallfall.
Hon är som tonåringar är.
Har inte ens hälften av dom problem som många har, med ungar som skolkar, rymmer, stänger in sig på rummet, skär sig.
Saken är den att jag har "grävt" lite och fått reda på lite just pga att jag är den enda f som försöker ha lite föräldrakontakt.
Dom andra är nog inte ens i närheten av vad jag vet..
 

Och om du inte kallar

Skrivet av  anonym för tillfället
det du beskriver i flera inlägg som att vara oense, vad är då din definition på det? Finns ingen som alltid tycker som andra och håller med hela tiden. Är man aldrig oense så finns det bara en förklaring och den är att en part alltid ger sig. Men det kanske är det som är problemet i ert fall.
 

glömde igen

Skrivet av  mia
det kan hända att det är JAG som är extra känslig, men det är inte speciellt kul att läsa om tjejer som presenterar sig som kåta och har namn som "sexy-bitch" och sådant.
 

oense

Skrivet av  mia
ja, det är pappan och jag till MIN stora sorg. Det är hans val.
Jag ska faktist träffa honom i veckan och försöka få honom till en dialog igen....
 

genom

Skrivet av  mia
just att påtala för honom att våga bli osams med din dotter och räkna med någar jobbiga år.
Var intresserad vilka hon är med och gör.
Som det är nu så är det mig hon berättar allt för.

 

Hon är den

Skrivet av  Mia
absolut SISTA tjejen som du och alla som känner henne skulle tro rökte och drack.(nu vet jag inte om hon dricker)
Det är en smart tjej som har skinn på näsan.
Om jag säger att jag tror att hon röker så tror nog en del att jag ljuger.
Man vet aldrig va?!
"I de lugnaste vatten"
 

Min åsikt

Skrivet av  Charlotte
Jag tycker att i den här typen av forum ska man kunna diskutera både stort och smått, men det är för den delen ingen chat där man slänger ur sig korta frågor och får tillbaka snabba svar. Tyvärr tycker jag att det har blivit mycket sådant i dina inlägg. Jag föreslår att du, i den mån du har saker du verkligen behöver råd och hjälp med, formulerar inlägget så att allt kommer med. Det blir så hattigt annars, och väldigt många korta inlägg.
 

som man

Skrivet av  mia
är
impulsiv och snabb.
 

håller med..

Skrivet av  Tiny
nykter pappa och andra. Tycker att det är jobbigt med alla inlägg från Mia som ofta är röriga. Värst är när Mia forsätter med att svara på egna inlägg eller ställer fler frågor rakt efter varann.
 

Vissa gillar monoliger

Skrivet av  anonym för tillfället
mer än dialoger. Fast det går ju att skriva dem på ett vanligt word-dokument också!
 

monologer alltså

Skrivet av  anonym för tillfället
 

nej

Skrivet av  mia
tillägg för jag glömde ngt eller skickade för snabbt som vanligt!!
 

Jag med

Skrivet av  Joa
och jag tycker att det vore väl bättre om mia tänkte till extra länge innan hon klickar på skicka så slipper hon glömma...
 

Håller oxå med

Skrivet av  Fia
men titta så många vi är som skriver om att Mia har för många inlägg! Så vi ger Mia stor plats vi också.
 

Jag håller med dig

Skrivet av  Tonårsmamma
och min tanke är att föreslå Mia att bli författarinna istället. För livlig fantasi har du.

Det börjar också bli väldigt många "Mia" som startar en hel del trådar. Vore jag Mia skulle jag också fundera på varför frågorna är så många... just när du ändå inte har några problem, som du själv säger... ändå har du så mycket funderingar.

Men jag föreslår att du istället börjar skriva ett manus till en bok. Kanske blir det en tv-film till slut?`

Dessutom tar dina frågeställningar så mycket plats, att andra som har "verkliga" problem eller funderingar försvinner bort bland alla dina trådar... Om du förstår vad jag menar.

Vi har bara ett snack för tonåringar, och vill du slänga ur dig en massa så föreslår jag Ordet Är Fritt istället.
 

Artiklar från Familjeliv