Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag o mina vilda tonåringar (igen)

Skrivet av Lena
Hej allihopa
Nu har det varit lugnt ett tag här hemma med tonåringar (14 o 15 år) som varit hemma och julpyntat, spelat spel och varit guds små lamm.. men idag när jag kom hem från jobbet så var de inte hemma igen. Fattar ju att de dragit till stan igen (stockholm) och varken skrivit någon lapp eller tagit med sig någon mobil.

Vad göra? känner att musten går ur mig totalt. Jag har verkligen känt att vi fått kontakt de här dagarna och de har varit hur mysiga som helst. Har en liten (9 år) här hemma så jag kan inte ge mig ut och leta heller. (maken jobbar natt)

Framför allt var letar man? har hört att de hänger dels på centralen, kungsan, Hässelby, Liljeholmen med mera.. Trodde verkligen att det lugnat sig nu med stockholmsbesöken men icke. Besvikelsen bara exploderar i mig. Ännu en sömnlös natt framför sig. Hur sjutton ska man orka jobba när man hela tiden har såna här tunga saker privat?

En fråga som jag har till er föräldrar. Har sett att vissa kan gå in på sina barns playahead. Jag vet att det är där de stämmer möten med sina "kompisar" inne i stan och det vore intressant att kunna se en logg eller något. Jag har skapat en figur på playahead men ser bara tjejernas profiler och det är inget särskilt med dem. Kan man se vad de skriver till varandra på något sätt eller se någon logg??

Kram från Mamma desperat.
Svar på tråden: Jag o mina vilda tonåringar (igen)

Ja det var tråkigt att höra,

Skrivet av  Elisha
men det verkar ju gå åt rätt håll. Förhoppningsvis blir dessa bra tillfället längre och fler. Ju mer de ser att det finns bättre alternativ, ju mer kommer de söka sig bort från sin alternativa familj och sedan skaffa bättre kompisar. Det är vad jag tror. Hur känner du själv? Just nu är det ju jobbigt, men jag menar renta allmänt.
 

Polisen?

Skrivet av  anonym idag
om de vet att du efterlyser dem när de försvinner så där skulle det kunna funka?
Själv talade jag om för mitt barn som tidigare var på helt fel spår, att jag lämnat över foton till polisen och fått löfte om att de skulle hålla ett extra öga på h*n om de såg h*n ute /i fel sällskap/ sent :-)
Det hade jag givetvis inte, såna resurser tror jag inte de har men barnets kriminella kompisar skydde h*n plötsligt som pesten.
 

Hejsan

Skrivet av  Lena
Tack för era svar.

Elisha jag försöker hela tiden hålla ihop för tjejernas skull. Vill vara stark och klara av det här. Vill inte att de ska känna att jag är svag på något vis. Att de ska känna övertaget..

Jösses, samtidigt som jag skriver det här nu inser jag hur fel det är. Det har blivit de mot oss. Tonåringarna mot föräldrarna istället för att det ska vara vi i familjen. Ett krig.

Anonym idag.. jag har haft starka funderingar på att ringa polisen och kommer de inte hem så ska jag göra det. Kan man lämna in foton? vore ju en idé annars. Kan ju bli en liten näsbränna iaf för dem om polisen kommer fram och plockar dem.

Usch att allt ska vara så jobbigt. Kan inte föreställa mig att jag var så här när jag var tonåring. Var visseligen en ung mamma (16 år) men jag var aldrig respektlös mot min mamma. Är 33 år idag och tycker ändå att jag haft en bra relation till mina döttrar (fram till nu) och de har varit jättefina tills i somras.

Nu skiter de totalt i allt och vad man känner och tycker. Har verkligen försökt att prata och reda ut allting med dem och fråga vad de tycker är fel. De säger bara att det är så här tonåringar är och att de vill "markera" sin revolt. Tack så mycket.

I morgon har 14-åringen möte med kuratorn i skolan. Hoppas inneligt att hon går dit. Tror att det är ett led på rätt väg. Hoppas det iaf.

/Lena
 

Med risk....

Skrivet av  Lena
...för att svar på mig själv..

Jag har äntligen fått hem tonåringarna med svar på att de bara varit hos en kompis och inte inne i stan. När jag bad att få telenr till kompisen så "hade" de inte numret. Ok...fattar nog.

Tog mig an ditt tips anonym idag och sa att det finns en möjlighet att jag lämnar in deras foto och uppgifter hos polisen precis som du gjorde. De blev väldigt spaka då och undrade vad som skulle hända då osv. Sa att ja då blev jag uppringd om de hittade dem och det kanske inte är så roligt när mamma kommer och hämtar dem någonstans.

tack alla för era tips. Värdefullt för mig.

Godnatt på er.
 

Tyvärr

Skrivet av  Mia (åtminstone inte elak)
är det synd att de skickar henliga gästboksinlägg till varann.
Men det är inte alltid alla gör det.
Nyligen hade en kompis till min dotter skrivit ett öppet G.B till henne som handlade om supa. (smidig tjej)
Jag tror inte att det mesta avhandlas på playa utan det är på msn.Några av min dotters konversationer har "fastnat" i datorn (på min sida?!!).
Nej, min dotter skulle aldrig sticka utan att säga till.Polisen kommer nog inte göra ngt om det inte finns ngt "att ta på" eller om de varit borta i ett dygn. Inte i Sthlm iallafall.
Men kontakta de som verkligen är engagerade typ "farsor på stan" , fritidsfältare (de erbjöd sig själva att ta emot foto)
 

Bra idé

Skrivet av  Lena
Ska kolla upp vad det finns för typ farsor/morsor på stan och höra om de kan hjälpa till kanske? Önskar att man visste mera exakt vart de rör sig så man kan åka dit och hämta dem. Men nu är det som det är och mina sticker utan att säga till. Hade ett långt samtal med dem igårkväll igen vilket urartade i gråt och tårar.
 

trist

Skrivet av  Mia
det är klart om de åker in till city(sthlm) så kan det ju vara svårt.
Min tjej har börjat fara till Rinkeby och när jag talade med fältarna där så sa de att där är så litet så dom vet vilka dom flesta är.
 

och

Skrivet av  Mia
dom erbjöd sig att "guida" mig runt
 

Artiklar från Familjeliv