Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående "Mia-problematiken"

Skrivet av anonym just nu
Jag är också sakta men säkert på väg att lämna tonårssnacket på grund av hur det blivit här. Och absolut ingenting händer när nån försöker göra nånting åt det.
Som jag ser det så måste vi ta ett gemensamt beslut att vi slutar svara Mia.
Jag tror inte att vi hjälper henne heller genom att svara. Hon lyssnar inte och får bara nya funderingar av de svar hon får och så blir det nåt nytt som hon ska ta upp.
Jag tror faktiskt att vi gör Mia, och därmed även hennes tonåring en tjänst om vi slutar svara henne.
Svar på tråden: Angående "Mia-problematiken"

Ok, jag köper det.

Skrivet av  Tonårsmamma
Hon säger att hon misstolkas när man försöker ge henne lite konkreta råd och nya synvinklar.

Det verkar som att hon egentligen inte vill lyssna, så för mig är det ok att lägga min energi på annat.
 

instämmer *imt*

Skrivet av  Anonym just nu också
a
 

Tror du på fullt allvar

Skrivet av  Signe
att Mia skulle må bättre av att bli utfryst? Det är väl ändå inte särskilt schysst?
Javisst, hon är snabb i vänningarna och trycker kanske på "skicka" innan hon har tänkt färdigt vilket gör att ett inlägg hamnar i många, hon är kanske lite frågvis (det finns många som är det) men utfrysning. Av vilken anledning kan inte någon annan skriva för att Mia skriver mycket? Jag tror (fast ibland undrar man) att AFF:s databas är större än så, så att alla får plats.
Är det det du lär din tonåring, att frysa ut dem som är frågvisa och annorlunda?
 

För mig är saken den

Skrivet av  Elisha
att jag har försökt svara på ett aktivt och stöttande sätt, men fått noll respons tillbaka. Man lägger alltså tid och energi på något som ändå inte tas till sig.

Sedan minuten efteråt är det något nytt och finns det inget att fråga om så blir det något ytligt bara för att... Så känns det i alla fall.

Jag är inte mycket för att älta, utan jag vill ha diskussioner som leder någonstans och att använda fn som något chatforum tycker jag inte är att visa andra respekt.

Jag kan inte en gång påminna mig att Mia hållt sig till en fråga, tagit till sig råden och sedan återkommit och berättat om det funkade eller ej.

Med tanke på allt hon tar upp så finns det ingen chans att hon ska kunna göra något vettigt av sin familjesiutation. Om man är på miljoner ställen samtidigt i tankarna, hur ska man kunna bena ut allt och verkligen ta tag i situationen.

Det verkar inte finnas någon struktur i hennes sätt att fostra och hon verkar heller inte intresserad av att få någon.

Av ovanstående anledningar så har jag sedan ett tag slutat svara på hennes inlägg.
 

En sak är att tröttna

Skrivet av  Signe
på att svara och en annan att systematiskt frysa ut någon.

Med tanke på att du räknat ut att hon har ett dåligt sätt att uppfostra på så kanske man ska låta bli att yttra sig på detta snack. Kanske någon får för sig att man är dum i huvet.

Visst, kan också tycka att man kan samla ihop sina inlägg lite grann och tänka färdigt innan man skickar iväg det, känner också att jag inte orkar engagera mig i allting och svarar inte så ofta men utfrysning är inte okej.
 

Nej, man ska inte

Skrivet av  Elisha
frysa ut, jag är heller inte för det, men flera har försökt prata med Mia utan resultat och vad är det som säger att vår tid ska stå till förfogande när hon inte verkar bry sig om svaren?

Andra svarar och diskuterar på ett kreativt sätt och verkar uppriktigt vilja ha råd. Har själv ställt frågor här och det är ju det forumet är till för. Fn har faktiskt chat också om den inte är borttagen och där passar Mias diskussionssätt bättre.

Men jag tycker att du lägger orden i munnen på mig när du säger att man kan anses som dum i huvudet om man är dålig på att fostra. Vem tycker så? Jag har aldrig antytt något sådant. Vi är ju här för att stötta och råda och visste man allt så kan vi ju lika gärna lägga ner "Tonåringar".
 

Jag menar prata om

Skrivet av  Elisha
det här problemet med hennes chatinlägg alltså. Det är ju inte så att någon bara ignorerar henne, utan flera har verkligen försökt få henne att skriva på ett mer lätthanterligt sätt. Tycker faktiskt att "Mia-chatten" är trist för oss övriga = alla andra, som inte vill skriva så.
 

Äää

Skrivet av  Mia(iallfall inte elak)
känner mig inte utfryst.
Hade det varit i IRL så hade jag nog deppat ihop.
 

På pricken

Skrivet av  anonym just nu
min erfarenhet Elisha!
Jag tycker det är frustrerande att svara och försöka hjälpa när det är som att tala för döva öron.

Signe, om du tycker det är viktigt att svara Mia på alla hennes otaliga och aldrig sinande små spörsmål så kan ju du svara henne.
 

Nämen strunta i

Skrivet av  Signe
henne då om ni är trötta på henne men gör ingen kollektiv häxjakt för att få en person utfrusen.
Vet faktiskt inte om jag är speciellt intresserad av att gå in här längre, tycker stämningen är lite dålig. Vem ska frysas ut nästa gång? Någon annan där frågorna inte passar in i era?
Dessutom är, om jag inte minns fel, påhopp inte tillåtna enligt snackreglerna.
 

Är det

Skrivet av  Mia(iallfall inte elak)
verkligen vuxna männsikor här!!
Ignorera mina inlägg är en sak och helt okej , men att bli så upprörd så att man startar en tråd om det - otroligt!!
Säger mer om den än om mig.
 

Ja verkligen...

Skrivet av  Sajili
Först klaga på platsbrist..*S* och meningslösa inlägg och sedan starta en sådan här tråd själv, lite...eh...kluvet! :)
 

Tack Signe.

Skrivet av  Sajili
Så bra att någon skriver det jag tänker så slipper jag...:)
 

Direkt ur snackreglerna:

Skrivet av  Loppan
Angrip inte varandra Eftersom detta är så viktigt säger vi det igen. Angrip inte varandra. Personliga angrepp mot andra kommer inte att tolereras. Utmana andras åsikter och uppfattningar men gör så med respekt och med omtanke, utan förolämpningar och personliga angrepp.
Ohyfsat, offensivt, vulgärt, aggressivt och våldsamt tilltal (särskilt rörande kön, ras, religiösa åsikter, nationellt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning eller funktionshinder) kommer inte att tillåtas. Det är inte heller tillåtet att klanka ner på andras sätt att uttrycka sig eller stava. Skicka inte inlägg (eller skriv något i en chat) vars avsikt är att genera, förolämpa eller angripa en annan person eller grupp! Ohyfsat tilltal anses vara sådant som kan såra, förolämpa, ge oönskad uppmärksamhet eller annat obehag. Det är inte heller tillåtet med uppvigling.

 

SIMPELT

Skrivet av  Joa
1/ svara på hennes förvirrade knepiga frågor om du orkar engagera dig
2/ vi andra som tycker det är jobbigt skiter i det så blir hennes trådar inte så långa :)
 

Ja,

Skrivet av  anonym just nu
du har rätt, naturligtvis.
Jag försöker nog bara intala mig själv om att det ska finnas i allafall NÅT sätt att hjälpa Mia, och framförallt den tonåring som det handlar om.
Min tanke var, delvis, att vi bara spär på Mias förvirring och oförmåga genom att svara henne och därmed göra henne till en som inte fixar nåt själv.
 

Inte direkt

Skrivet av  Mia(iallfall inte elak)
enade, så att säga
Vissa anser att min tonåring behöver hjälp , vissa att jag överdriver...
Ganska olika uppfattningar då.
 

Och

Skrivet av  Mia
vem har sagt att jag vill ha hjälp.
Ni är väl inga experter?
Jag kan ta en story från min familj för att få igång en diskussion om tex utespring.
Det är inte enbart MIG och min tonåring det handlar om.
 

Men vänd dig då

Skrivet av  Elisha
till någon proffessionell. "Ni är väl inga experter"? Nej, men vi är andra föräldrar som kan dela med oss av erfarenheter och kunskap ändå.

Men då förstår jag hur du ser på det här. Det är bara ett ält- och babbelforum.

Ursäkta tonen, men när jag frågar här, så ser jag inte framför mig okunniga amatörer utan människor med andra erfarenheter och infallsvinklar och deras svar kan vara väl så mycket värda för mig.
 

Jag som är ny här

Skrivet av  Lena
Jag måste bara få säga att jag är lite chockad över tonen på det här forumet. Jag kom hit därför att jag tyckte att det verkade vara ett bra sätt att få tips och råd från andra tonårsföräldrar. Och även kunna dela med mig av mina erfarenheter. Men den här tonen på forumet är så himla besk att jag funderar på att lägga ner det hela. Jag bryr mig inte om snacket om Mia och inte heller stör jag mig särskilt på hennes inlägg. Men nu har det ju blivit en hetsjakt på en människa och det gillar jag inte. Om man blir less på Mia så ignorera hennes inlägg då då. SUCK!!

Tack för ordet

/Lena
 

nä, FYFAN vad taskigt

Skrivet av  pola *arg som ett bi*
låt gärna bli att svara på inlägg som inte intresserar DIG etc, men uppmana inte andra att MOBBAS!!!!!
jag uppskattar iaf Mia, och svarar gärna när jag har nåt att säga. och det tänker jag fortsätta med, om Mia nu vågar skriva här mer.
 

Ingen fara

Skrivet av  Mia(iallfall inte elak)
jag skriver vad jag vill och håller mig till ÄMNET (tonåringar)
 

instämmer!!

Skrivet av  höstmamman
visst, jag skojade också lite här nedan om att starta ett Mia-snack. Men det är väl enkelt att låta bli att både läsa och svara om man inte är intresserad. Man kan starta en egen tråd om det man vill snacka om. Som jag sa, så tycker jag inte att det verkar som att Mia skulle ha mer problem med sin tonåring än andra här. Hon har väl ett speciellt sätt, men så what! Slutpratat om Mia-problematik för min del, jag försöker även lära mina barn tolerans mot alla människor!!
 

Ält och

Skrivet av  Mia
babbel forum.
JA varför inte?
Ja där man delar med sig av erfarenheter som förälder, varken mer eller mindre.
 

Eee

Skrivet av  Mia
brukar vara även på en liknade sida som handlar om hundar (att annat kärt ämne för mig) , där staratr ngn en tråd sedan kommenterar ngn, sedan kommenterar inläggaren igen , så det blir kanske mer som en chat.
Stämmningen kan bli lite hätsk där när diskussioner om kamphundar, blandraser kommer MEN man håller sig till ämnet och tråd/inlägg bergänsning finns inte.
Vem har betsämt att det är så här? Du?
 

Artiklar från Familjeliv