Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni om detta?

Skrivet av mor med ångerfull son
Min son fick en smällare av en yngre tjej som tände på den medans två tonåringar hetsade min son att lägga den i en brevlåda. Följden blev att brevlådan sprack. Vem ska betala? Min son ska nautligtvis betala men det känns inte rätt att han ska behöva betala hela själv. Kanske är jag ute och cyklar men han vågade inte stå emot de äldre grabbarna som hetsade honom...så moraliskt undrar jag vem som ska betala?
Svar på tråden: Vad tycker ni om detta?

Alla

Skrivet av  Pappan
som var delaktiga ska betala är min åsikt.
 

håller med

Skrivet av  andromeda
.
 

Ja, alla som var med.

Skrivet av  3tons
Hoppas smällarna blir omoderna eller nåt. dom är hemska :-(
 

dela

Skrivet av  Ann-Britt
Jag tycker de ska dela. Hur det ska gå till är svårare. Jag tänker genast: så bra det är när man har koll på vem barnen är och förhoppningsvis har man ngn gång bytt ett par ord med deras föräldrar så att man vet hur man ska ta upp diskussionen om man inte når barnen direkt.
 

Vem köpte smällarna???

Skrivet av  Mia 2+1
Tycker att det är en _väldigt_ viktig del i det hela, nämligen... Präktig som jag är anser jag att den vuxne som "langade" smällare till minderåriga (hittar inget bättre ord) är ansvarig.
Självklart ska alla grabbar ta sitt ansvar, men barn ska inte ges smällare.
Är det 15 eller 16 årsgräns på köp av smällare? Fyrverkerier är det ju 18 år på nu.
 

en berusad vuxen

Skrivet av  mor med ångerfull son
på samma gata gav min son smällaren och sin egen dotter som går i trean! en raket som hon sköt nästan i ansiktet på ett annat barn. Jag var så upprörd den här kvällen. Vad hjälper det om jag totalvägrar att köpa och ge min son smällare när det finns andra t o m vuxna som ger honom smällare?????
Pratade med grannen igår som blev tacksam för att jag berättade hur det gått till.
 

Pucko!

Skrivet av  Mia 2+1
Håller helt med dej, och anser att den som gav minderåriga smällare är den som borde betala; tyvärr brukar inte "ansvariga vuxna" vara så ansvariga....
Därtill går det ju aldrig att ersätta kroppsskador, han ska vara tacksam att ingen blev skadad - pucko, säger jag igen. Och det får du gärna hälsa honom!!!
 

vet inte om det är rätt men...

Skrivet av  LH
jag skulle försöka få alla att dela på betalningen, men det är inte så lätt tyvärr jag vet.... har varit med om liknande. Men kan du prata med de andra föräldrarna så gör det.
 

Artiklar från Familjeliv