Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utbytesstudenfråga:

Skrivet av Elisha
Mina tonåringar ska ha utlandsbesök 5-7 dagar och sedan besöka dessa elever själva också. Ni som har erfarenhet av det här, hur har det varit? Det kommer att ske nu i vår, men även längre fram igen. Jag tycker det verkar väldigt spännande, men samtidigt vill man ju att det ska bli så lyckat som möjligt. Något speciellt som man bör tänka på? De har brevkontakt nu förresten.

Svar på tråden: Utbytesstudenfråga:

Min dotter har gjort det

Skrivet av  Kajan
Först kom tyska elever hit och sen for de själva till Tyskland. Det var roligt för ungdomarna men även lite jobbigt.

Det som jag tyckte var synd var att våra ungdomar drog iväg med tyskarna varenda kväll. Bara två kvällar åt de kvällsmat hemma. Annars drog de iväg med dem på diverse aktiviteter (bowling, biljard, hem till nån med stort hus). Ingen ville/vågade vara ensam med "sin tysk". De hade ju redan mailat till varann innan, men var ändå rädd för pinsamma pauser när ingen hade nåt att säga. Eller att de inte skulle kunna säga vad de ville på tyska.

Hos oss ordnade skolan med en del sajtseeing. En dag var alla till Stockholm, en annan dag enbart tyskarna. En söndag var på sajtseing här hemma i stan. Dotttern var väldigt emot det tills hon fick höra att en annan familj också skulle fara dit, då godkände hon det.

Det som skolan inpräntade hos oss var att de utländska ungdomarna kunde vara vana vid andra drogvanor. Det var absolut förbjudet med cigaretter, alkhol och andra droger för ungdomar här i Sverige, och de svenska ungdomarna fick inte heller göra nåt sånt utomlands.

Sen gäller det förstås att ta reda på om nån är allergisk mot t ex pälsdjur el viss slags mat.

Hade jag själv fått bestämma så skulle jag velat att ungdomarna varit hemma mera och helt enkelt tittat på teve med familjen. Det blev så intensivt med allt detta "nöjesliv" och dessa stora grupper tyckte jag. Och eftersom svenskarna var först, gav de normen. Det blev alltså mycket uteliv i Tyskland också. Men där gick också två dygn bort till sightseeing i Berlin (utan de tyska ungdomarna).
 

Tack för dina råd. imt

Skrivet av  Elisha
 

Artiklar från Familjeliv