Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är den klart - adoptionen

Skrivet av Anna
Det hände för någon vecka sedan men nu är vår närståendeadoption äntligen klar.

Vi påbörjade processen så snart faderskapsutredningen var avslutad och allt som allt tog det ca 5 månader.

Har blivit positivt bemötta av våra utredare som ibland hade lite väl nyfikna frågor (som inte alls hade med adoptionen att göra).

I nämnden fick vi ingen reservation men väl ett uttalande från en KD-respresentant som var negativ till att vår son skulle ha två mammor.
Dessutom påstog han att ett antal olika myndigheter etc. var kritiska till adoption. Kollade upp vad dessa myndigheter sagt i samband med lagförslaget om adoption. Det visade sig att de ALLA var POSITIVA till närståendeadoption.
Känner för att upplysa samtliga i nämnden om att hans uttalande om deras (myndigheternas) betäknande är felaktigt.... hur hade ni andra agerat i en sådan fråga?





Svar på tråden: Nu är den klart - adoptionen

Grattis!

Skrivet av  Allis
För det första, så skönt att det är klart för er. Vad gäller din fråga om politikerns sakfel så skulle jag självklart upplysa om detta. Det går alldeles utmärkt bra att skriva ett kortfattat brev som ska tas upp på nästa möte och där du t.ex tackar för trevligt bemötande (eller vad du nu kan vilja säga) samt avslutar med

"Därtill skulle jag vilja kommentera NNs uppgifter om myndigheterna A, B och C. I remissyttranden från samtliga nu nämnda står inga negativa synpunkter på närståendeadoption såsom NN påstått. Jag tycker att det är viktigt att man har korrekta uppgifter och bifogar därför ett utdrag från remissyttrande blabla"

Sakfel skall naturligtvis alltid korrigeras, det kan ju faktiskt vara så att politikern missuppfattat yttrandet eller helt enkelt är för dåligt påläst.
 

Grattis!

Skrivet av  Tyrvi
Skönt att det är klart. Och jag skulle nog som Allis påpeka att han har fel när påstår att myndigheternas remissyttrande är kritiska. Det låter som ren osanning i mina öron för att misskreditera er inför de andra i nämnden.
 

grattis och ja...

Skrivet av  Katarina
...om du orkar så skulle det väl vara jättebra att upplysa om det. Hoppas han får en näsknäpp. Ingen har faktiskt rätt att tycka till om könet på de som ansöker om adoption längre. Förhoppningsvis tycker myndigheterna illa om att enskilda politiker går ut med felaktigheter om dem.
 

Självklart påpekat felet!

Skrivet av  Jenny
sånt där ska de inte få komma undan med! Heja! Grattis till adoptionen!
 

Grattis!

Skrivet av  val
Du ska självklart meddela honom + övriga att han far med osanning. Det är ju sånt som skapar och bevarar fördomar.
 

Positiv respons

Skrivet av  Anna
Hej, tack för alla grattis och stödet ang. att påpeka mannens uttalande.

Vi har fått mycket positivt gensvar från övriga i nämnden då vi påtalade detta.
Vilket känns mycket bra :-)
 

Artiklar från Familjeliv