Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stork och pensionär?

Skrivet av NN
Är det någon som vet hur Stork ställer sig till förtidspensionärer eller sjukbidragstagare? Blir man nekad insemination om man är ovanstående?
Svar på tråden: Stork och pensionär?

kan jag inte tro

Skrivet av  Sveorna
Hej!
Det låter högst osannolikt. Stork kräver att man tagit hiv-test och inte heller har klamydia eller någon annan könssjukdom. När varit där nere har de aldrig varit intresserade av våra arbeten eller privatekonomi. Däremot har vi haft bra journalsamtal om vår livssituation i stort. Och om du är bekymrad över att vara sjukpensionär kan ni ju diskutera det - om du vill.
Lycka till!
 

Instämmer

Skrivet av  Allis
från vårt samtal med Nina och det jag vet i övrigt om kliniken är att de vill göra en bedömning på dig som person/er som par utöver sedvanliga medicinska tester. Huruvida man har förmågan att bli en bra och omtänksam förälder eller ej sitter naturligtvis inte i vilket yrke man har.

Du kan både ringa och skriva till kliniken och fråga.

Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  NN
Tack för era svar. Det är mycket att tänka på innan en insemination men det som känns mest stressande är nog om man måste ha läkarintyg på att man är frisk både fysiskt och psykiskt. Nu är jag frisk *s* men jag har varit långtidssjukskriven pga utbrändhet så jag jobbar ju inte. Samma tänker jag om min husläkare nekar mig eftersom han fixat min sjukskrivning. Asch, det är nog det jag är mest orolig över. Jag lever redan med fyra barn som är min sambos och det funkar ju jättebra. Sen skall man ju hitta en bra gynekolog att gå till innan och så. Jag håller på att sluta röka, har mer eller mindre slutat dricka kaffe och vårdar min kropp för en kommande graviditet och att jag skulle misslyckas med att t.ex sluta röka känns främmande då jag längtar så efter att bli förälder att jag gör allt för att det skall fungera. Skall beställa tid för vaccination av röda hund. Men som sagt mest orolig är jag över läkarintyg och journalsamtal (även om jag kanske inte borde vara det). Hur går ett sådant samtal till mer ingående? Nån som har lust att dela med sig?
Tack igen.....
 

Nu förstår jag inte,

Skrivet av  Allis
vad skulle din husläkare ha med en insemination att göra? Du skrev "Samma tänker jag om min husläkare nekar mig eftersom han fixat min sjukskrivning".

De intyg du har med dig från Sverige är svaret på hiv-test (du tar testet på lasarettet, oftast på infektion eller hud&kön, inte hos husläkaren), eventuella STI-tester (vet ej om Nina kräver det) och ha vaccinerat dig mot röda hund. På den klinik vi slutligen valde i Holland skulle man även ta hepatit C test, några ytterligare blodtester som jag inte minns vilka de var, ha gjort ÄL röntgen och ta med sina försäkringspapper ifall något hände.

Det samtal du/ni har med kliniken handlar mycket om er som personer, hur ni ser på föräldraskapet och varför ni vill ha barn. Jag tyckte att det var ett väldigt trevligt bemötande och vi blev bjudna på läskigt örtte hahaha. Att vi sen valde en annan klinik berodde på att Stork bara kan utföra inseminationer och vi behövde mer hjälp än så.

Jag tycker att du ska slå dem en signal eller skicka ett mail med dina frågor, de har alltid varit hjälpsamma när det gäller exempelvis namn på gynekologer.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv