Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Röda Hund vaccin

Skrivet av Jackie
Jag blev MPR (mässling, påssjuka, röda hund) vaccinerad 1986, nån som vet om det räcker att vaccinera sig en gång under livet eller bör man göra det igen nu som vuxen?
Svar på tråden: Röda Hund vaccin

När man går till barnmorskan

Skrivet av  Dont worry
första gången i en graviditet testar dom att man har antikroppar mot Röda hund.

 

Kan vara försent då

Skrivet av  Hm
Men då är det väl ändå försent? Det är väl bättre att vara säker innan man blir gravid. Har hört att man helst skall vara vaccinerad 3 månader innan man tänkt bli gravid.
 

Vet inte

Skrivet av  Lina med Andrea
men håller med "Hm" om att man INTE skall vänta tills man är gravid. Dessutom om man skall bli inseminerad av Nina krävs att man sett till att man är vaccinerad eller har haft sjukdomen. För mig blev det lite kruxigt att ens få ta testet innan för de sade som "Dont worry" på sjukhuset att det kunde jag vänta med tills jag var gravid. Men det är ju inte klokt!
Bättre att ta reda på det innan ju. Anledningen till att de sade så var att de ansåg sjukdomen utdöd. Men det är inte sant. Jag hade haft den visade det sig. Men jag tycker absolut du skall ringa vårdcentralen och kolla om det vaccinet räcker för dig eller om du måste ta ett nytt.
 

Jag är inte immun

Skrivet av  Penny
-trots att min mamma hade det när hon väntade mig (slutet av grav), jag hade det i 4-årsåldern samt att jag blev vaccinerad i grundskolan. Underligt och konstigt kan tyckas, men jag har fött två barn och det har gått finfint. Sjukdomen är som sagt så gott som utrotad, den "farliga" tiden infaller under de första tre grav-månaderna. Jag fick rådet att själv uppsöka infektionsklinik på lasarettet och få sprutan där.

När du blivit gravid och är första gången hos barnmorskan, tar hon ett blodprov som visar på om du är immun el inte. Svaret kommer med all säkerhet efter det att du passerat de tre första månaderna... Första gången jag väntade barn kändes det onekligen lite knepigt, dessutom hann jag aldrig iväg och ta den där sprutan till andra barnet. Men oroade mig inte alls då. Lycka till i alla fall!

 

Artiklar från Familjeliv