Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi väntar barn!!

Skrivet av Hoppas på svar snart.
Har en fråga som jag skall försöka formulera så lätt som möjligt.
Jag och min tjej väntar nu barn och jag som bär barnet är sjukpensionär. Tar jag ut mamma dagarna så förlorar vi väldigt mkt på detta eftersom jag då bara kommer att få av det lägsta beloppet.
Pga detta så är inte jag tvingad att ta ut några föräldra dagar. Så vi tänkte att istället för att låta dagarna bara frysa inne,så skulle den andra av oss då istället överta dagarna.
Vi är ej gifta men har varit sambor i snart 4år.
Svar på tråden: Vi väntar barn!!

Jag vet inte

Skrivet av  Anne
riktigt vilken din fråga är, men om du undrar om du din sambo är berättigad till föräldrapenning för ert barn så är hon det om ni gifter er.

Man kan överföra sina fpdagar på reg partner, men inte på sin sambo. Att du har sjukersättning ska i sammanhanget inte spela någon som helst roll för möjligheten att överföra dagar.

Nu vet jag ju inte alls något om din situation eller anledningen till att du har sjukersättning, men det måste ju snarast vara en fördel om din sambo tar fp-dagar eftersom föräkringskassan i annat fall faktiskt kan utreda din arbetsförmåga igen, om det är så att de anser att du kan vårda ditt barn. Men allt det där kanske du redan vet, och har tänkt på eftersom det inte låter som att du kommer att ta ut någon föräldrapenning.
 

>>Anne

Skrivet av  Zaro
tack för ett mkt utförligt och rakt svar, som dessutom var rätt.
Kul med tjejer som har koll på det man frågar om.
 

Glömde

Skrivet av  Anne igen
-ett stort GRATTIS till graviditeten :-)
 

Hej!

Skrivet av  Styvmamman
Jag tror inte det gäller, hon kan nog bara ta ut föräldraledigt om ni är gifta.
Du skriver att du är sjukpensionär. Var ni på Stork i Danmark och inseminerade? Jag är inte förtidspensionär, men har aktivitetsersättning sen många år (det räknas som detsamma) och jag tänkte bara höra med dig i så fall hur det gick på Stork med tanke på din förpension och vad de sa om det.
Grattis annars till er båda två vad gäller den kommande bebisen!!
 

Till styvmamman

Skrivet av  Zaro
Nej vi har inte varit på storken, utan vi löste det hela privat.
 

Grattis!

Skrivet av  Tyrvi
Härligt med en ny liten människa! Som Anne och Styvmamman tidigare har sagt måste ni vara gifta för att kunna överlåta föräldrardagar.

När ska ni ha? Jag väntar själv mitt första i januari och är bara lite nyfiken...
 

Du kan faktiskt...

Skrivet av  t
...ta ut dagarna FAST du får sjukpenning. D v s om du har den "gamla" pensionen.
Då får du din vanliga pension + att du får garantibeloppet på 180 kronor om dagen.
Däremot vet jag inte om du kan överlåta till din sambo. Tror dock inte det.

Lycka till med grav.
 

Tack alla .

Skrivet av  Zaro
För att ni har svarat på våra frågor.
Efter att ni som svarat så har vi ringt till FK och tagit reda på detta helt till 100%.
Hade vi iof inte behövt, för de svaren som vi fått från er stämde till 110%. Vi måste ingå partnerskap för att min tjej skall kunna överlåta sina mamma dagar till mig. Så vi har nu bestämt oss att göra det vi har diskuterat under ca 3 års tid, att ingå partnerskap. Så nu är det 2 mkt stora saker på G. Barnafödsel + äktenskap...yippi.
Kanske inte min tjej är jätte överväldigad över detta just nu, för hon mår pyton..*skratt*...gjorde även jag då jag väntade mina barn. Men det inebär ju att det hela medför sig ngnting mkt fantastiskt i slutändan.
Förresten, är det ngn av er som svarat som bor nere i Skåne regionen?
 

Hej Tyrvi.

Skrivet av  Zaro
Vi skall inte ha förrens i början av mars. Men det e mkt som skall klaffa in därför måste vi börja med våra frågor redan nu. Grattis till dig med. Vart i landet bor du? Är du ensam om barnet?
 

Japp

Skrivet av  Tyrvi
jag är ensam och bor i uppsala. Hänger endel inne på ank 2005/01 när jag inte som just nu har semester :-)
 

Visst kan ni ...

Skrivet av  Besökare
göra så, men jag tror att 2 mån är speciellt för den ena parten så du kan nog överlåta alla dgr utom de 2 månaderna
 

Artiklar från Familjeliv