Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill du vara med och påverka?

Skrivet av Allis
Om lesbiskas möjligheter till insemination kan man läsa i enmansutredningen Ds 2004:19

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/63/49/c6eb469c.pdf

Det står alla fritt att tycka till om den och gör gärna det, snurrigare förslag får man leta efter. Lesbiska ska behandlas inom prioritet 4, övriga inseminationsärenden som prioritet 3. Varför? Jo, "för lesbiska par lär det sällan vara fråga om något medicinskt behov av vård" (s. 76). Kruxet är att givarinsemination får bara utföras på offentligt finansierade sjukhus. Vård inom prioritet 4 bör inte finansieras med offentliga medel.

Är det inte fantastiskt? Vi ska få tillgång till insemination (och alla är vi jättefertila, hurra, hurra) men i praktiken får vi inte det ändå eftersom ingen bekostar vården. Du kan inte heller själv betala för vård på ett offentligt finansierat sjukhus så det blir alltså ett moment 22.

Mumma! Någon måste ha tappat hjärnan totalt när hon skrev utredningen. Jag uppmanar alla lesbiska mammor och blivande dito att ta chansen och söka påverka förslaget. Som det ligger nu kan vi lika gärna vara utan det faktiskt.

Blir man hemskt nervös inför tanken på att skriva ett svar kan man få hjälp via http://www.regeringen.se/content/1/c4/36/52/059bd2a1.pdf

Förvänta dig inte att andra skriver svaret, gör det själv!
Svar på tråden: Vill du vara med och påverka?

Vet du

Skrivet av  Anne
när svarstiden går ut? Jag har skrivit ett svar (sedan länge) men behöver fila till det lite innan jag kan skicka in det...
 

Svarstiden

Skrivet av  rhino
Jag har hört 15 augusti och 16 augusti. Så jag satsar på senast 14 för att vara på den säkra sidan. bra att du skriver. Det har kommit in några svar, några rätt bra och några som är skit. BO till exempel borde ju ha barnperspektiv, men de har bara en sak i huvudet och det är barnets rätt att få reda på att de tillkommit efter insemination. kanske borde de skriva det i ett remissvar som handlar om heterosexuella istället...
 

Vad bra,

Skrivet av  Anne
då ska jag se till att få min kladd renskriven så den hamnar på departementet i tid... BO har jag för övrigt givit upp hoppet om för länge sedan, jag tycker de ofta missar just det där med ett brett barnperspektiv.
 

men dom har ju rätt

Skrivet av  Anonym besökera
eller vill du tillbaks till den tiden då homosexualitet blev sett på som en sjukdom.

jag tycker i alla fall dom har rätt när dom skriver "för lesbiska par lär det sällan vara fråga om något medicinskt behov av vård".
 

du är snurrig du

Skrivet av  rhino
så lesbiska har mindre behov av fertilitetsbehandling än andra kvinnor? ja, det låter ju bra, men det är tyvärr inte min erfarenhet...
 

Snarare tvärtom,

Skrivet av  rafiki i London
jag har läst en undersökning (nu kommer jag inte ihåg var, kan ha varit här eller på någon annan site) som fann att lesbiska _oftare_ hade fertilitetsproblem än heterosexuella och bisexuella, och då speciellt PCOS. Faktiskt är det även min erfarenhet bland vänner och bekanta.
 

Vad som menas

Skrivet av  Anonym besökare
är nog ett "normalt" lesbisk par.
Att vara lesbisk är förhoppningsvis inte ett medicinsk problem.

Men om en lesbisk kvinna har fertilitetsproblem så ställs hon väl i samma kategori som hetro kvinner med fertilitetsproblem.

Om jag som lesbisk kvinna vill bli gravid genom insemination och inte blir det därför att jag infertil så hamnar jag i grupp 3.
Marjoriteten av hetro par vet ju inte om dom kan bli med barn eller inte förän dom har provat.
 

Jag skulle inte tro

Skrivet av  rafiki i London
att du som lesbisk hamnar i grupp 3, även om du är infertil.

Det är kul att du är intresserad och vill debattera det här, men det vore ännu roligare om du hade ett namn som inte var anonymt och som inte gjorde så klart att du är en "besökare" - det känns lite som "jag är inte en av ER!".
 

nej

Skrivet av  Allis
Lesbiska - oavsett fertilitetsstatus - hamnar inom prioritet 4. Det är alltså återigen fråga om en strukturell diskriminering eftersom man faktiskt föreslår att vi ska få sämre rättigheter än heterosexuella. Jag kan omöjligt acceptera att bli behandlad på det viset.
 

Då hänger jag me\'

Skrivet av  Anonym besökare
Jag trodde i mitt enfald att infertila lesbiska kvinnor skulle behandlas lika med infertila hetro kvinner.
 

Visst är det galet

Skrivet av  Allis
Och självklart skulle alla behandlas lika. Kruxet för lesbiska med fertilitetsproblem är att prioritet 4 omöjliggör behandling och ingen nämner vad man ska göra då.

Jag hade en läkare som på fullaste allvar föreslog att jag skulle gå ut och ragga upp en snubbe. Förutom att närvaron av en penis knappast inte botar mina fertilitetsproblem så kan man ju undra om han ger samma jävla korkade råd till heterosexuella. "Jaså, ni får inte till det fru Johansson? Vad sägs om att prova otrohet?" Att dessutom föreslå penisgos till någon som är lesbisk är bara för korkat.
 

Jaså?

Skrivet av  Allis
Och hur tänker du nu?
 

Jo, så här menar jag:

Skrivet av  Anonym besökare
är homosexualitet ett medicinsk problem?
Nej, det är vi väl sams om att det inte är.

Men om en lesbisk kvinna har lägre fertilitet änn en hetro _då_ är det ett medicinsk problem för just _den kvinnan_ men inte för homosexuella som grupp.
 

Du blandar begrepp

Skrivet av  Allis
Departementsskrivelsen handlar om assisterad befruktning och det som nämns om medicinska behov handlar naturligtvis om behovet i samband med insemination/IVF/övriga behandlingar. Vad du får resten från förstår jag inte, läs skrivelsen så får du ju se själv.

För lesbiska som grupp är naturligtvis fertilitetsproblemen att jämställa som för heterosexuella (skillnaden lesbiska fler PCO, hetero fler fall av klamydia) så därför kan man naturligtvis inte prata om att det sällan skulle vara fråga om medicinska probleem. Den som resonerar så tror ju att lesbiska är fertilare än heterosexuella, inte sant?
 

Jisses,

Skrivet av  rafiki i London
att man får betala för insemination om man inte har fertilitetsproblem, visst, det är okej - men att det förläggs till sjukhus där man inte _kan_ betala? Och vad händer om ett lesbiskt par _har_ fertilitetsproblem? Faller de då i prioritet 3 som heteroparen, eller är sexualitet fortfarande det avgörande momentet? Man blir ju mörkrädd...
 

Lesbiska med fertilitetsproblem

Skrivet av  Tyrvi
finns helt enkelt inte enligt utredningen. Men vad jag har hört finns även problemet att vi har total donatorbrist i Sverige och att de heteros som idag vill inseminera oftast rekomenderas IVF med microinjektion istället för att det är så lång väntetid på donerad sperma.
 

Artiklar från Familjeliv