Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

påven?

Skrivet av Mysan med Flisan
Hej

Jag tänkte att jag skulle kolla med er på denna sida om och vad ni har för åsikt om påven? Jag är född katolik men gick ur svensk kyrkan och valde att inte döpa min dotter min familj till trots men jag är fortfarande intresserad och nyfiken på hur religiösa människor ser på vissa religiöa aspekter.

Jag kanske ska ta min åsikt först. När jag var yngre tänkte jag inte så mycket på vad jag tyckte om påven, det var en mäktig person för många katoliker. Idag ett par år senare har min åsikt ändrats. Numera tycker jag han att ska bort mycket på grund av hans ålder men även på grund av hans åsikter som jag tycker är läskiga. Han är kraftigt emot aborter och anser att kvinnan som gör en illegal abort för att han inte får tag på en legal bör skylla sig själv. Kondomer är full av hål och orsakar AIDS så de är farliga etc. Min tanke om vad religion är för mnga människor kom igång när jag såg dokument utifrån om påven och hans makt över männdiskor. Han har en enorm påverkan på människor i sydamerika och vissa delar av afrika och asien och är man outbildad och kraftigt religiös är han väl närmast gud och mentor man kan komma.

Vad har ni för tankar om detta, om honom eller över religionen makt och påverkan som den faktiskt har?
Svar på tråden: påven?

Han blir väl lite maktfullkomlig

Skrivet av  EILS
eller hur man skall uttrycka det eftersom han ser sig som istället för Gud på jorden. Jag tror det är därför han anser sig ha rätt till sådana regler som han stiftat.
 

håller med

Skrivet av  Mysan med Flisan
jag är från början från irland, ett mkt katolskt land och anhängare av påven. Det är lite läskigt när vissa personer just får för sig att leka Gud, framförallt om personen av många kan just anses som förespråkare av Gud.

 

Huvudfelet med påveämbetet

Skrivet av  EB
är att han satt sig i Guds ställe och anser sig vara Guds ställföreträdare här på jorden. Han utger sina ord för att äger kanonisk status, jämsides med Skriften.

Och i ett sådant läge spelar det inte så stor roll om hans åsikter i samlevnadsfrågor är bra eller dåliga. Så jag får väl säga som Luther skriver i Stora Galaterbrevskommentaren: ”påven är själve ärkekättaren och chef för alla kätterier”
 

Jag tror

Skrivet av  Biggan
att påven är en fin människa, som precis som vi andra har fel och brister.
Han hade en tuff uppväxt, jobbade i stenbrott och upplevde andra världskriget.
Nu är han gammal och sjuk, och snart får väl någon anna ta över.
 

hmmmm

Skrivet av  Mysan med Flisan
SÅ skulle man kunna säga om många diktatorer, tyranner och mördare:-) Det var inte hans uppväxt som diskuterades utan hans åsikter och det faktum att han leker Gud vilket ställer till det för de många människor i u-länder som inte kan något annat.

Sedan om han har en tuff uppväxt, det skyller många massmördare på och även diktatorer. Det gör dem inte mindre maktgalna för det:_)
 

Nu är kanske inte

Skrivet av  Big
påven någon massmördare, så jämförelsen med Hitler haltar betydligt.
 

allt är relativt

Skrivet av  Mysan med Flisan
Genom hans kampanj mot kondomer eftersom det är är fulla med hål så kan han orsaka att människor i u-länder inte använder preventivmedel och sedermera sover med någon som har AIDS. Så gränsen är inte helt enkel.
 

Och aborterna

Skrivet av  Big
som han är emot, kallar du det mord också??
 

angående aborter -svar på inlägg

Skrivet av  Mysan med Flisan
Jag är för aborter men på ett sätt har du rätt - jag kallar det mord när någon går ut öppet och fördömmer aborter och säger att de som gör en ska bli straffade i helvetet och skickar en stackars ung ovetande kvinnan till en illegal slaktare och hon sen dör - ja då är det mord i religionen namn.
 

Hål i kondomerna?

Skrivet av  Passiv kristen
Är det hål som är problemet med kondomer? Jag trodde att det var emot Guds vilja att försöka förhindra befruktning och därför är det fel att använda kondom eller andra preventivmedel... Det här med hålen har jag inte hört förut, men å andra sidan så brukar jag nog inte läsa vad påven tycker särskilt ofta.
Jag har inga direkta åsikter om påven, mer än att det är tragiskt att inte farbrorn kan få vila sig lite på sin ålders höst!
 

Artiklar från Familjeliv