Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som har koll på Anselm av Canterbury?

Skrivet av pitufina
ska skriva en debattartikel där jag debatterar _för_ det ontologiska gudsbeviset men jag tycker det är jättesvårt! För det första är jag inte troende själv och för det andra har jag svårt att förstå det logiska i anselms resonemang så om det är nån som har bra argument för hur man logiskt kan bevisa att Gud existerar tar jag gärna emot dem.
Svar på tråden: Nån som har koll på Anselm av Canterbury?

jag igen

Skrivet av  mamma
men nu svarar jag på den här sidan..
Det måste vara svårare för dig om du själv inte är troende.
Det jag tycker är "bevis" är naturen. Den är så vist ordnad. Varje vår är liksom Skapelsen på nytt.
En solros som vissnar ner lämnar efter sig ett par hundra frön som faller till marken. (alla blommor, buskar o träd f.ö). Växterna garderar sin överlevnad.
Sedan det att vi har ett moralbegrepp. Det är så mycket etik och moral i våra värderingar. Den biten finns i oss alla. Även om det var lagligt att döda så skulle jag ändå inte göra det. Det känns fel när vi ljuger osv.
Hoppas du får fler o bättre svar av någon klok person.
Lycka till!
 

tack för svaren :)

Skrivet av  pitufina
jo det är liksom det som är meningen med uppgiften, att man ska argumentera för något som man egentligen inte tror på *s* det där med moralbegreppet är ganska intressant det kanske jag kan ta upp i min diskussion.
 

Artiklar från Familjeliv