Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför...

Skrivet av Crudo
skapade gud jorden och människorna? Vad var avsikten?
Svar på tråden: Varför...

DET

Skrivet av  Siv m. David 03
är nåt som jag inte heller har kunnat lista ut än... Han/Hon kanske kände sig ensam, o ville ha nån annan är de evigt dyrkande änglarna att umgås/diskutera med - eller nåt... *ler*

Ska man tro skapelseberättelsen så kom ju Gud ner på jorden o umgicks med Adam o Eva under de svala kvällarna i Edens lustgård...
 

Jasså, står

Skrivet av  EB
det i skapelseberättelsen att Gud ”umgicks med Adam o Eva under de svala kvällarna”?

Vad har du för översättning?
 

Tja

Skrivet av  Siv m. David 03
Jag medger att jag när jag menar "umgås" läser lite "mellan raderna" och det gör inte du, om jag förstått det rätt.

Vad jag tänker på är tex just efter syndafallet då Adam o Eva hör "Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: \'Var är du?\'" (1Mos. 3:8-9, den "nyaste översättningen, Bibel 2000?)

Jag tycker det verkar som om det inte är något märkligt att Gud tar sig en kvällspromenad, och eftersom Eva o Adam gömmer sig, så tycker jag det antyds att de brukade träffas... men såklart kan jag ha fel. Det var endast en fundering från min sida om "vad Gud skulle ha människorna till".
 

Åhå, då förstår jag bättre hur du tänkte! (imt)

Skrivet av  EB
 

för att......

Skrivet av  Snorpan
kanske för att han hade det ensamt o långtråkigt där ute i mörkret...?
;-)
(förlåt, jag kunde inte låta bli- hoppas du får ett seriöst svar)
 

förlåt mig!

Skrivet av  Snorpan
När jag skrev mitt nonsens-svar så hade jag inte sett Sivs svar. Vi skrev nästan samtidigt ju..
En del blir arga och ledsna när de ställer en seriöst menad fråga o man tramsar bort det så ...
ja, nu ska jag inte trassla in mig i ursäkter. Hoppas du förstår.
 

Nix!

Skrivet av  EB
Där Gud är, trivs inget mörker. Johannes skriver: ”Gud är ljus och att inget mörker finns i honom”
 

Förslag till svar

Skrivet av  EB
Varför Gud skapade jorden?

Det står ingen anledning i Bibeln, mer än att detta var Guds vilja. I Upp 4:11 står: ”Genom din vilja kom det till och blev skapat”

Och människan?

Folk som har tänkt till, har kommit till slutsatsen att Gud skapade människan för att bli prisad för sin kärlek.

Den övriga skapelse, tex änglarna, prisar Gud för han storhet, allmakt, vishet … men inte för hans nåd, barmhärtighet och kärlek. Sådana egenskaper är okända för de heliga änglarna. Men i och med att Gud älskade den syndiga människan så högt att han sände sin Son till jorden för att dö i vårt ställe, får Gud i evighet lov, pris och tack just för sin kärlek.

Johannes skriver: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son …”
 

M.a.o.

Skrivet av  Crudo
av rent egoistiska skäl? Han ville ha någon som älskade och dyrkade honom/henne?
 

Kanske av samma anledning som vi skaffar barn?

Skrivet av  Amelie
Vi vill ha någon att älska, och bli älskade tillbaka. Är det egoism? Och är det dåligt i så fall?
 

Jag vill...

Skrivet av  Crudo
inte att mitt barn ska bygga helgedomar och tillbedja mig. Jag har skapat mitt barn men jag ställer inte dom kraven som bibeln gör. Det är för mig inte kärlek. Jag älskar mitt barn men kräver inget i gengäld.
 

Ställer Gud verkligen sådana krav?

Skrivet av  Amelie
Står det i Bibeln att man skall bygga helgedomar? Jo, i GT står det ju en massa regler som bland dagens kristna tolkas som om de bara gäller judarna, med hänvisning till NT och framför allt Paulus brev.

Gud älskar alla, men ställer även krav, och det gör du väl med dina barn också? Du tillåter väl inte dem att bete sig hur som helst?
 

Varför..

Skrivet av  Crudo
byggs det kyrkor då?
 

Du, såväl som jag,

Skrivet av  EB
har svårt att greppa vad helighet och fullkomlighet innebär. Därför blir det gärna ganska tokigt då vi försöker dra mänskliga paralleller till gudomen. Var sak på sin plats, sas.

Så tror jag nog att även ditt vittnesbörd om din osjälviskhet, är sorgligt smittat av mänsklig synd. Vi är alla så infekterade av högmod och egenkärlek att villkorad kärlek till våra barn nog inte är så sällsynt - våra ambitioner om villkorslös kärlek till trots.

Annat är det med Gud. Förutom att han besitter alla de fullkomliga egenskaperna är han kärlek. Inte bara HAR utan ÄR kärlek. Tänk vilken skillnad.
 

Eftersom...

Skrivet av  Crudo
jag inte tror ett smack på din gud och dina heliga sagor så kan jag ju inte synda.
Anledningen till att jag ställde frågan var för att jag är nyfiken på vad ni som tror på detta har för syn på saken. Något bra svar fick jag inte.
 

Frågan är väl

Skrivet av  EB
om du nu inte gjort en logisk vurpa av tredje graden! Den objektiva synden kan ju inte vara beroende av den subjektiva tron!

För du menar säkert inte att man bara kan bli sjuk om man hyser tilltro till sjukvården? Inte heller att man bara kan bli sjuk av en viss sjukdom om man accepterar dess definition?

Nää … man kan synda, rent av frenetiskt, även om man inte ”tror ett smack” på Gud. Det går rent av smidigare att synda om man inte har några hållhakar!

Så var det verkligen trist att du inte fick något bra svar på din fråga - så som jag kämpade och trälade med mitt svar! Fast å andra sidan måste man också fundera på om du har förmåga att bedöma vad som är ”bra svar” eller ej :).
 

Ingen…

Skrivet av  Crudo
Logisk vurpa av tredje graden här inte. Men första klassens dravel från din sida.
Sjukdomar är något som man kan bevisa. Det finns virus och baciller, så det är inte så svårt att tro på. Guds existens däremot har ingen lyckats bevisa.
Jag syndar i dina ögon eftersom du är lurad att tro. I mina ögon existerar varken gud eller synd.
Det var ju _jag_ som ville ha ett svar på _min_ fråga, då är det väl jag som bedömer svaret
 

OK Crudo

Skrivet av  EB
Inte för att jag begriper alla vinklingar i ditt senaste inlägg, men av tonen att döma tror jag vi kommit till vägs ände.

Så då återstår bara att tacka varandra för bra frågor och dåliga svar :))

mvh
 

tror att

Skrivet av  lilla jag
han skapade oss därför att han skulle ha nån att ödsla sin kärlek på.
 

finns ingen gud

Skrivet av  Sini
livet skapade sig själv och mänskorna är helt enkelt en samling celler som utvecklats genom naturligt urval från ur-livet.
 

Nämen nu skojar

Skrivet av  EB
du väl med oss? Kunde det liv som inte fanns från början, ändå skapa sig självt?

Tanken öppnar onekligen vissa möjligheter.
Skulle nämligen behöva en nyare bil. Och för att hjälpa evolutionen på traven kan jag gentilt erbjuda ett ganska bra grundmaterial att börja utveckla från. Vad sägs om en Volvo Amazon?
 

Tyvärr lever ju inte en Volvo Amazon

Skrivet av  Amelie
och även om den gjorde det skulle du nog få vänta några miljoner år på din nya bil... Hmm, det kanske ändå är enklare att spara och köpa...
 

Gud tyckte det var trevligt, helt enkelt!

Skrivet av  Amelie
Det är väl ett bra syfte!
 

Gud kallas

Skrivet av  Marie-72, v22+0
Skaparen.
Och alla och envar som gillar att pyssla, hantverka, skapa vet hur det känns när det bara kliar i fingrarna efter att få göra nåt. Att få se nåt ta form mellan händerna på en. Att få sätta den sista pricken och se att man har gjort nåt bra.

Gud är Skaparen!
H*n har en längtan att skapa och forma. Och H*n skapte. Och vad står det i Bibeln sen H*n var klar: H*n såg att det var gott!!
H*n var nöjd. H*n hade gjort nåt bra.

En kostnär gör sig inte gärna av med sina bästa tavlor. De säljs inte men får hänga på väggen för att njutas av av konstnären själv.

Tänk att vi, du och jag är den här sista pricken på kosntverket som gjorde det perfekt, fullkomment, gott.

Allt som hände sen med syndafallet osv är en annan historia. Det var inte det du frågade om nu, eller hur?

 

Som...

Skrivet av  Crudo
sitt eget lilla dockhus h*n har och leker med.
 

Har du en känsla av

Skrivet av  Marie-72, v22+1
att Gud leker med dig?
Hmmm. Vad jag minns så gav H*n oss en fri vilja att leva som vi vill och göra de val vi vill.
Den viljan har inte några dockor jag känner :-)
 

Nej...

Skrivet av  Crudo
jag har inte en känsla av att gud leker med mig. Jag tror inte gud existerar.
Den fria viljan är väl ganska begränsad inom kristendomen. Antingen är du med eller emot och är du emot så är du körd.
 

Hej Credo!

Skrivet av  Marie-72, v22+1
Har du egen erfarenhet av den viljeslösheten du menar man har inom kristendommen?

Själv upplever jag det att det bara är genom Jesus jag är verkligen fri.
 

Är...

Skrivet av  Crudo
det egen vilja när du måste gå genom Jesus för att bli fri?
 

Ja det

Skrivet av  Marie-72, v22+5
vill jag absolut påstå!!!
Jag upptäckte att Han är vägen sanningen och livet. Genom Honom och församlingen jag tillhör kom jag loss från människor och beteenden som var destruktiva för mig.
Visst har jag en fri vilja så länge det är _jag_ som väljer varje dag att även i dag leva i Jesu närhet.
Jag kan när som helst kliva ur den gemenskapen.
Det ända som håller mig fast är Kärleken. Men det är väl inget hemskt band?

 

Artiklar från Familjeliv