Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

alltså...era citat

Skrivet av Linda o Kevin 040312
från biblen...kan ni dem i huvet? läser ni biblen varje dag? hur kan man komma ihåg allt? hur många gånger har ni läst biblen? *nyfiken*
Svar på tråden: alltså...era citat

brukar mest läsa här

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
o inte svara, men när det gäller bibelcitat så kan jag mina favoriter i huvudet.
Andra måste jag kolla upp mer exakt, men jag vet på ett ungefär var jag läst dem (tex från evangelierna) så de är inte svåra att hitta.

Läser jag varje dag? nej, men i perioder läser jag mkt. Nu har jag inte _läst_ läst den på länge, men jag kollar upp saker i den till o från.

Komma ihåg? tja, saker som betyder mkt för en kommer man ihåg. En del bibelställen har bettyt o betyder fortfarande väldigt mkt för mig, alltså kommer jag ihåg dem.

och hur många gånger jag läst bibeln? Nya testamentet läste jag rakt igenom när jag gick på gymnasiet. Sen har jag läst 10 poäng Bibelkunskap på Religionshistorian på universitet, då läste jag den flera gånger (fast aldrig hela). Svårt att svara på, vissa stycken har jag läst hur många gånger som helst, andra kanske bara en gång o vissa bitar av GT/judiska bibeln o de flesta apokryfer aldrig =)
 

Jaa du

Skrivet av  Siv m. David 03
En del citat kan jag i huvudet... med rent ordagrant är det inte många. Däremot har jag en allmän "känsla" för ungefär vad det står, och ungefär var det står. Så vill jag ha det ordagrant så får jag leta mig fram...

Läser varje dag?
---Skulle önska det, men det gör jag inte.
Hur många gånger jag läst biblen?
--- Ska vi tala om HELA bibeln, dvs varenda liten vers o från början till slut (som med en vanlig bok) - då har jag såvitt jag vet inte läst den någon gång alls. Jag vill dock påstå att jag har läst det mesta som står i den ... mer än en gång. Vissa ställen säkert 100-tals gångerm andra kanske 1-2 gånger. DEt finns ju ställen som mer intressanta o andra som är rent "uttrista".

Hur man kan komma ihåg allt?
-- Tja, det handlar nog mest om intresse. Det man är intresserad av, läser o pratar om ofta, det har också en tendens att fastna i minnet. Jag har inte aktivt gått in för att lära mig bibeltexter, däremot har jag läst ofta och då minns jag ju en hel del. Jämför tex med om du har en favoritbok som du läst kanske 10 gånger, elleren film som du sett 20 gånger... Du kan den överhängande storyn rätt bra, och ofta hela sekvenser med repliker o allt utantill. Ungefär så är det med mig o bibeln... *s*
 

Artiklar från Familjeliv