Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anglikanska kyrkan...

Skrivet av JULIMAMMA
...Church of England...???
Kan någon vänlig själ här reda ut vad som är kärnan i tron hos denna gren av kristendomen. Funderar på att döpa vår son i England och det vore roligt att veta lite mer vad m/han ger sig in på! Vilka ritualer är t ex viktiga och vilka bibeltexter etc?
tack!
Svar på tråden: Anglikanska kyrkan...

Tillhör någon av sonens...

Skrivet av  zaccheus
...föräldrar den anglikanska kyrkan ? Annars kan ni väl inte döpa honom i den - oavsett i vilket land ni befinner er ?
Jag antar att du inte gör det - gör fadern det ? I så fall borde väl han kunna upplysa dig ?
För övrigt är jag personligen emot barndop...
 

den grenen

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
av kristendomen är en politisk kompromiss mellan katolcismen o protestantismen, framtagen på 1500-talet i en mkt orolig tid både vad gäller religion o politik i England (och Europa). Så den skiljer sig inte så mkt åt från de övriga västkyrkorna.

Fast ska er son döpas i England finns säkert Svenska Kyrkan på plats där (de finns i NY, iaf) någonstans.
Om ingen av er har någon anknytning till CoE så tycker jag inte att er son ska döpas där. Döp honom i den församlig ni tillhör o i den kyrka som ni vet delar er tro.
 

Alla dina frågor...

Skrivet av  LoLa
svarar säkert en anglikansk präst gladeligen på, så jag råder er att ta kontakt med någon där.

Den anglikanska kyrkan är anars inte så olik vår. Min uppfattning, efter att själv ha bott i England i några år, är att den har fler katolska inslag än vad vår lutheranska kyrka har.

Och huruvida ni ska döpa er son i denna kyrka eller inte tycker jag bör få vara ert eget beslut så därom vill jag inte råda er. Däremot önskar jag er och er son ett fint och lyckat dop, oavsett vilken kyrka ni väljer!
 

kolla mer på deras

Skrivet av  Portia
hemsida: http://www.cofe.anglican.org/site_guide.html och fråga er lokale präst så får ni säkert veta mer!
 

Artiklar från Familjeliv