Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tredje Mosebok-undringar

Skrivet av undrande student
Hej.
Jag undrar lite över denna bok. Offerreglerna som sägs komma från Gud. Även de andra reglerna som man kan läsa där.
Säger oss denna bok något idag?
Jag vill gärna höra era funderingar för det bara snurrar i mitt huvud när jag försöker förstå något.
Jag tycker det är fruktansvärt rent ut sagt! (3:e Mosebok alltså.)
Svar på tråden: Tredje Mosebok-undringar

De regler och lagar som

Skrivet av  EB
återges i Tredje Mosebok tillhör den mosaiska lagen, de särskilda förordningar som gavs åt Mose och som bl.a. behandlar offer, gudstjänster och präster och som gällde under ökenvandringen för israels folk.

Det fanns säkert flera syften, men man kan i alla fall säga att den mosaiska lagen syftar till att:

1 behålla israels folk skilt från andra folk. Det skulle säkra att Messias skulle födas ur Juda släkt i enlighet med löftet. Likaså var reningslagarna nödvändiga när ett folk skulle vandra 40 år i öknen.

2 hela tiden påvisa folkets synd genom de otaliga offer Gud påbjöd.

3 framställa Guds helighet genom de straffdomar Gud hotat med.

Denna mosaiska lag upphävdes i och med Kristus. I NT gäller inte dessa lagar mer, mer än som undervisning i andliga tillämpningar. Det är alltså skillnad mellan TIO GUDS BUD och den mosaiska lagen. De förra gäller för alla i alla tider – de senare är upphävda och avskaffade.

Idag har dessa lagar ingen direkt innebörd för oss, men som Hebreerbrevet visar har tex alla dessa offer förebildade innebörd och syftar fram till Kristus. Därför kan vi dra många lärdomar av att läsa den Tredje Moseboken ännu idag, men läsa den i ljuset av NT.
 

Till EB

Skrivet av  LoLa
Jag är fascinerad av din Bibelkunskap. Därför måste jag ställa dig en fråga igen:

Står det i NT att dessa lagar inte gäller mer? Eller hur vet man det?
 

inte EB

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
men i ett (eller flera?) av evangelierna står att Gud avskaffat det gamla o infört det nya (förbundet, skulle jag tro) och att den gamla lagen inte längre gäller utan Gud har iom Kristus lagt lagen rakt i människornas hjärtan.
Har tyvärr inte tid att kolla var o exakt (Viktor ska sova...) men jag tror EB vet mer exakt o kan rätta om jag har fel. =)
 

Detta stämmer säkert.

Skrivet av  EB
Att lagen skulle skrivas i människors hjärtan istället för på lagens stentavlor har också med de två förbunden att göra. Profetiska förutsägelser om detta finns i Hes 11:19 och 36:26.
 

Förfinat försök :)

Skrivet av  EB
Kunskapen är ett styckverk och inget att fascineras över. Själv är jag tacksam för uppslagsböcker, när minnet sviktar!

Till saken:
Det är en oerhört viktig skillnad om det är Gud själv eller nutida populister som skaffar texter i GT!

Att det gamla regelverket, den mosaiska lagen bara hade giltighet fram till Messias framgår av flera bibelställen.

När aposteln i Hebreerbrevet går igenom offerkulten i GT mynnar det ut i att Kristus är det fullkomliga offret som allt det tidigare offrandet i GT bara förebildat. Han skriver i Hebr 10:1
”Lagen innehåller endast en skugga av det goda som kommer och inte tingen i deras verkliga gestalt”
Kristus var den verkliga gestalten som offerlagarna bara var en skugga till.

Likaså när det gäller lagarna om rent och orent skriver Paulus i Kol 2:16-17.
”Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.”
Skuggan hade nu ersatts av Kristus, den verkliga kroppen – den kropp som kastat skuggan.

När Hebreerbrevet talar om översteprästens ämbete i Tredje Mosebok står det:
”De tjänar i den helgedom som är en skuggbild av den himmelska helgedomen, enligt den föreskrift som Mose fick när han skulle bygga tabernaklet.” Hebr 8:5.
Återigen talas det om den mosaiska lagen som en skuggbild till den himmelska helgedomen och Kristus.

I Ef 2 talar Paulus om förr och nu, och tar då upp de två förbunden, det gamla förbundet i GT som i Kristus övergått i det nya förbundet i NT, och skriver:
”han som gjorde de två till ett och rev ner skiljemuren”
Denna skiljemur som nu blivit nedbruten var den mosaiska lag som åtskilde de två förbunden.

Ja, detta är de ställen jag kommer på – men därmed inte sagt att det är de enda.
 

En liten fråga, bara

Skrivet av  Amelie
Jesus säger ju i Bergspredikan att han inte skall ändra något i lagen. Hur stämmer det med att den upphävdes, egentligen?
 

Men du kan väl se det såhär:

Skrivet av  EB
När Jesus i Matt 5:17 säger
”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.”
så är ”lagen och profeterna” ett uttryck för hela GT.

Det är samma uttryck som Jesus använder i Matt 7: ”Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är LAGEN OCH PROFETERNA.” Likaså förekommer uttrycket i Matt 22:40. Men extra tydligt blir det i Luk 16 där det i klartext står att GT gällde fram till Johannes Döparen, därefter kom Messias: ”LAGEN OCH PROFETERNA hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess predikas evangeliet om Guds rike …” Paulus använder samma formulering i Apg 24: ”jag tror på allt som är skrivet i LAGEN OCH hos PROFETERNA” och han menar att han tror på allt i GT. Även på annat ställe i Apg står det: ”Efter läsningen av LAGEN OCH PROFETERNA lät synagogföreståndarna hälsa dem …”

Så Jesus säger egentligen att han inte kommit för att upphäva eller avskaffa Guds ord i GT, utan för att fullborda det.

Men även om vi uppfattar ”lagen” mer i begränsad form, alltså som Guds bud, är det ingen motsättning utan tvärtom samklang. Jesus kom för att uppfylla lagen i absolut mening; både 10 Guds bud, och den mosaiska lagen. Det är detta Paulus anknyter till när han skriver i Rom 10: ”Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror.” Eftersom den mosaiska lagen bara hade räckvidd fram till att Messias skulle komma, blev den så fullbordad av Kristus att den därefter upphörde att gälla.

Så även ur denna aspekt kom inte Kristus för att avskaffa eller bortförklara ”lagen” utan för att fullbord och uppfylla.

Torsdagstankar.
 

Mm, nu måste jag läsa en gång till

Skrivet av  Amelie
Har det med det gamla förbundet, som verkar genom lagarna, och det nya förbundet, som verkar genom Jesus, att göra då? jag skall läsa en gång till och kolla!
 

Artiklar från Familjeliv