Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om kristen tro- jag VILL tro

Skrivet av Tomas tvivlaren som VILL tro
Tolkar ni berättelserna om Jesu under symboliskt?
Tror ni att Jesus var Gud?
Hur kan jag göra för att stärka min tro som hela tiden förstörs av mitt sunda förnuft och logik som ifrågasätter allt hela tiden?
Jag VILL ju så gärna tro på både Gud och Jesus men det är så svårt..
Svar på tråden: Om kristen tro- jag VILL tro

Försöker svara

Skrivet av  Siv m. David 03
Tolkar ni berättelserna om Jesu under symboliskt?
--- Nej, men jag tror att de _även_ kan tolkas symboliskt. Exempelvis när han ger en blinfödd sin syn o samtidigt säger "jag är världens ljus". Eller när han stillar stormar o går på vattnet - då visar han att han kan kontrollera havet (som man trodde var hemvist för onda makter).

Tror ni att Jesus var Gud?
--- Ja. Men samtidigt människa, med en del av våra mänskliga begränsningar.

Hur kan jag göra för att stärka min tro som hela tiden förstörs av mitt sunda förnuft och logik som ifrågasätter allt hela tiden?
--- Svårt det där med logik o tro... man vill så gärna bevisa o VETA! Men TRO är ju just att tro utan att ha bevis... annars är det inte tro utan vetenskap :)

Angående underverk brukar jag tänka ungefär såhär:
1. Jag tror att Gud har skapat allt, även naturlagarna, och vet hur de fungerar.
2. Jag tror att Jesus är Gud.
3. Om punt 1. och 2. är sanna, då blir undren inte så märkvärdiga... för Gud borde ju kunna "rucka" lite på naturlagarna... *S*
 

Några tankar

Skrivet av  EB
”Tolkar ni berättelserna om Jesu under symboliskt?”
Visst kan de ha symbolisk innebörd, men de har även inträffat rent historiskt.

”Tror ni att Jesus var Gud?”
Ja.

”Hur kan jag göra för att stärka min tro som hela tiden förstörs av mitt sunda förnuft och logik som ifrågasätter allt hela tiden?”
Tron skapas när man läser och hör det Gud talat, alltså Guds Ord skapar, skänker och förmedlar tron. Bibeln är inte en död samling texter, utan ett aktivt levande ord som förmår skapa andligt liv.

Så du får, när du läser Bibeln, be att Gud skapa tron i ditt hjärta. Och Gud är inte sen att ge det han själv erbjuder!
 

Tack Siv och EB

Skrivet av  Tomas...
Tack för att ni tog min fråga seriöst. Tack för fina svar.
 

Vassego\'

Skrivet av  Siv m. David 03
Jag försöker ta alla frågor seriöst - om det inte är _väldigt_ uppenbart att frågeställaren inte gör det...

Det är ju inte lätt att svara på såna frågor, alla tänker ju olika och har sina egna hinder för att nå fram till en tro.

Fråga gärna mer, om du vill!
 

Gå till kyrkan..

Skrivet av  Sara_5
..sjung med i lovsånger och lyssna på predikan. Öppna dej för Gud så ska du se att det händer saker i ditt inre. (Det har det nämligen gjort för mej sista tiden). Efter att inte ha gått i kyrkan på över 20 år så har jag börjat att gå igen, och det är helt underbart.. det vill jag lova. Lycka till..
 

Artiklar från Familjeliv