Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I kväll ska vi se...

Skrivet av LoLa
Mel Gibsons film om Jesus. Den är ju väldigt omdiskuterad, så jag är lite nyfiken på vad ni tycker om den innehållsmässigt- förutom alla våldsscenerna...
Svar på tråden: I kväll ska vi se...

Jag älskar den filmen

Skrivet av  Therese
den bästa dramatiseringen jag sett om Jesu liv....
 

Jag som...

Skrivet av  Crudo
inte är troende tyckte filmen var usel. Tror man måste vara kristen och starkt troende för att få ut något av filmen öht. Jag såg bara en massa våld och ingen handling.
 

Tror att man ska veta

Skrivet av  Therese
hela historen innan då det endast handlar om Jesus sista 12 timmar...
 

Jasså?

Skrivet av  LoLa
Handlar det bara om hans sista 12 timmar? Inga tillbakablickar här heller?

Jag hade nog hoppats att få se en ny version av hans liv och gärningar...

*lite besvike nu på förhand*
 

Jesus gör..

Skrivet av  Therese
återblickar i sitt eget liv...oh vad den är vacker...
Tror inte du kommer att ångra dig!
 

Får man ha åsikter

Skrivet av  EB
om något man inte vet något om?

Det har berättats för mej att själva poängen med Jesu lidande och död kunde ha lyfts fram bättre. Våldsscenerna blir inte så mycket annorlunda än allt annat våld på vår jord om inte ”korsets budskap” kommer fram.

Det jag menar är just Jesu ställföreträdande lidande. Att det var i vårt ställe! Vi fick friheten just eftersom Jesus tog straffet. I Bibeln står:

”han som utlämnades för våra synders skull” Rom 4:25
”Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi …” ” Kor 5:21
”Han har offrat sig själv för oss för att friköpa oss” Tit 2:14

eller som det uttrycks i den gammaltestamentliga höjdpunkten i Jes 53:
”Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.”

/Skrivet av en som inte sett filmen :))
 

Håller med dig!

Skrivet av  Siv m. David 03
Nu har ju jag sett filmen... och jag kan säga att du har rätt. Det är mycket våld, en hel del av det överdrivet (eller, snarare har Gibson lagt till en del som inte finns beskrivet i bibeln).

Jag visste ju ändå "poöngen" och ändå kändes det som om jag missade den i filmen. Visst, men känner medlidande med Jesus - men jag tror nog inte det var riktigt det som Gibson ville ha fram... och det är som du skrivet inte det kristna budskapet heller.

Det är nog svårt att få fram kärnan i Kristi lidande på film... speciellt som man inte får någon riktig förklaring till vad allt våld ska vara bra för... inte mycket tillbakablickar, inte mycket av Jesu eget budskap går fram.

Ah, jag svamlar som vanligt. Vad jag egentlligen vill ha sagt är nog : the Passion of the Chirst passa nog bäst som en "meditationsfilm" för dem som redan vet orsaken - för de som inte vet nåt om Jesus och hans gärning passar antagligen en annan Jesus-film bättre.
 

Jag tänkte likadant som du..

Skrivet av  anti.
vad det gäller just förklaringarna till vad som händer och sker i filmen, för en som inte har lite mer än grundkunskaperna i kristendomen måste filmen vara svår att hänga med i.
Exempelvis Pontus Pilatus aggerande, man fick i princip bara se att han tvättade händerna innan han lät folket döma.
Man fick inte så stor inblick i VARFÖR Jesus lät sig korsfästas, eller vad syftet var.
Det framgick inte heller så tydligt att han gjorde det för vår skull.
Men har man läst på så är filmen enormt bra, men jag skulle nog rekomendera folk som inte läst biblen till att först se filmen "Jesus från Nazareth" innan dom såg passion of Christ.
Men jag tycker nog ändå att den skildrar lidandet ganska bra , jag blev så påverkad när jag såg den så att jag genast började ransaka mig själv och mitt sätt att leva.
Plötsligt hade jag svårt att bara tänka tanken påatt något kunde kallas "vardagssynder" vilket jag innan ofta skyllt ifrån mig på.
 

Jomen EB du måste se den!

Skrivet av  Katarina_79
Det är PRECIS den där pointen som filmen visar så otroooligt bra! Och det är också därför den varit så omdiskuterad i kristna kretsar. Vissa tycker att den för mycket poängterar just det att Jesus tog vårt straff, att det var därför han dog och inte lyfte upp kärlekshandlingen det var (inte för att jag kan se något motsatsförhållande mellan de två, men det kan tydligen vissa)
Precis ditt sista citat är det citat hela filmen inleds med, och hela filmen bygger på. Det är den starkaste andliga filmen jag någonsin sett och jag uppskattar än mer nu än tidigare det Jesus gjorde för mig efter att jag sett filmen!!
Se den EB!
 

Jag tyckte

Skrivet av  Siv m. David 03
att den var helt OK.
Men se till att du är beredd på en hel del våld, vissa delar lite överdrivet faktiskt, även om man ska gå efter bibelns berättelser. DEt är läge att titta bort ibland...
Gibson överdriver en hel del skulle jag vilja säga. Det skulle inte vara tvunget att ha med vissa saker, som inte alls finns beskrivna i evangelierna.

Som någon annan sa, det beskriver Jesu sista 12 timmar, med start i Getsemane. Men det finns en del tillbakablickar, och det var dem som berörde mig mest sammankopplat med det andra. Tex när Jesus mamma Maria tänker tillbaka på hur han som liten ramlade och hon tog upp honom i famnen o tröstade... sen kommer klippet hur Jesus ramlar med korset och man ser Marias ansikte...

Tillbakablickarna är inte många nog för att ge en bild av vem Jesus var och vad han gjorde - det antas vara något tittaren vet (eller ska bli intresserad av att ta reda på).

Ett stort plus är att dialogen förs på originalspråk, så man slipper amerianskan - men det är tur att Gibson till slut gick med på att låta den vara textad...
 

Våldet är ju det

Skrivet av  Therese
man hade på den tiden, just den typ av våld..faktiskt...kan vara bra att veta att Mel Gibson studerade i nästan 4 år tror jag innan han började med filmen, samtidigt som han rådfrågade många lärda under tiden.
 

Jo, jag vet (obs! SPOILER)

Skrivet av  Siv m. David 03
men vissa saker kan jag ändå tycka var lite överdrivna, och när jag inte heller hittar dem i bibeln så kan jag inte låta bli att undra vad de ska vara bra för. Studier och frågande av lärda är väl bra, men är det inte bibeln som bör vara huvudkällan när det handlar om Jesus?

Två scener kan jag komma på rakt av som jag ifrågasätter:

När Jesus allra först tagits till fånga o släpas iväg bunden, då låter vakerna honom falla ner från muren (hindras från att krossas mot stenläggningen av repen o kedjorna han är bunden med). Totalt meningslösa minuter film som kunde använts på bättre sätt, tycker jag.

Vid korsfästelsen är det nån som "ska visa hur man gör" o vänder korset åt andra hållet så Jesus hänger i spikarna med näsan i princip i sanden, medan man böjer spikarna på baksidan. Jag kan då inte begripa vad det skulle vara för idé med det... och tror verkligen inte att det var "det vanliga sättet att korsfästa på" - i så fall borde ju de andra som korsfästes samtidigt behandats på samma sätt?
 

Mer spoiler

Skrivet av  Protan
min favoritscen är den där äktenskapsbryterskan möter Jesus i en tillbakablick. Den scenen är verkligen stark.
 

Har hört

Skrivet av  Pappa AJ (Arvid Jaur), han med Lilla aj
från skolhåll eller annat att de brukade korsfästa en del upp och ned...
 

...och givetvis

Skrivet av  Pappa AJ (Arvid Jaur), han med Lilla aj
var detta ett sätt att mildra det hela, de dog antagligen mycket snart av det nedrusande blodet.
 

Njae

Skrivet av  Siv m. David 03
Jag vet att det förekom att man korsfäste upp o ner. Dvs med huvudänden av korset i marken. Traditionen säger att tex aposteln Petrus råkade ut för det. Det var inte det jag menade.


I filmen spikas han fast ligandes ovanpå korset när det ligger på maken. Sen vänder de korset 180 grader så han hamnar med korset ovanpå sig o böjer spikarna (det är det jag inte begriper alls..). Sen sätter de upp korset så man "brukar" se det, med huvudändan upp.
 

Filmen är helt fantastisk

Skrivet av  Protan
se den, den är verkligen bra.
 

Jag är...

Skrivet av  Sharp
inte kristen men jag såg filmen ändå just för att den var så omtalad, filmfreak som man är så "måste" man se nästan alla filmer. Jag tyckte inte att den var speciellt bra, ett frosseri i våld som till och med jag tyckte var _för_ mycket och jag har då sett det mesta. Tycker att Mel Gibson har gjort många bra filmer innan (som t ex Braveheart som är helt underbar) men inte den här. Då jag inte kan bibeln så bra så vet jag inte hur bra den här filmen följde "originalstoryn" men den spädde ju iallafall på ens "fördomar" om bibeln.
 

Och vilka

Skrivet av  Protan
är dina fördomar om Bibeln, då??
 

Den är ett

Skrivet av  Sharp
patriakaliskt, människofientligt frossande i våld, ondska och elände som i århundranden använts av maktens män för att försöka skrämma människor från att tänka själva...tycker jag. Som sagt, kristendom är inget för mig...bibeln är möjligen intressant som en skildring av sin tid och tro liksom andra gudasagor (grekisk, fornordisk osv) men den är för mig som en sagobok bland andra (och en ganska ond sådan då).
 

Hur läser du Bibeln?

Skrivet av  Katarina_79
Nya testamentet innehåller knappast något våld alls, förutom då när Jesus korsfästs. Resten är ett frossande i gränslös kärlek :)
 

Hur makten män använt den

Skrivet av  Amelie
ligger väl inte i själva Bibeln som sådan. Man kan missbruka det mesta, ävan Bibeln och kristendomen!
 

Tillägg...

Skrivet av  Sharp
men jag gillade faktiskt scenerna med "återblickar" de väckte intresse på något sätt, man blev lite nyfiken på karaktären Jesus, hur blev han som han blev och hur hamnade han där han hamnade? Jag hade hellre sett mer av han tidigare "story" än allt i mina ögon "onödiga frossande i våld" för till och med jag som inte är kristen vet ju att Jesus liv slutade på ett plågsamt sätt. Var syftet att få människor att intressera sig för bibeln och religion så hade det nog uppnåts bättre med att visa mer av det tidigare.
 

Filmen är underbar!

Skrivet av  Agneta H
Har sett den både på bio i våras och häromkvällen på dvd. Vet man om romarnas tortyrmetoder så är det nog ganska verkligehetstrogen. Inte som vissa Jesusbilder där det droppar tre droppar blod från sidan.
Jag älskar tillbakablickarna, speciellt den där Maria springer efter Jesus som litet barn när han faller. Blir en väldigt bra koppling.
Uppståndelsen är mycket vacker och inspirerar till fortsatt reflekterande!
 

Tack för

Skrivet av  LoLA
alla svar. Måste tyvärr bara meddela att vi fortfarande inte har sett filmen. Maken hade lyckats komma över en otextad version av filmen. Mycket snopet! Särskilt som jag verkligen såg fram emot att se den efter alla intressanta synpunkter här..!
 

Artiklar från Familjeliv