Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Katarina_79 och likasinnade :))

Skrivet av EB
Tack ska du ha, än en gång, för ditt svar på Kristet och ditt flyttningstillstånd till Religion. Nu har jag skrivit nästan hela natten, 6661 bokstäver, solen står högt på himlen och jag är alldeles utmattad. Som jag redan skrivit och du redan förstått, så ifrågasätter jag hela pingströrelsens lära om den Helige Ande, inkl bekännelsedopet.

Du frågar konkret hur jag förklarar Apg 8:15-17: "Dessa kom ner och bad för dem att de skulle få den helige Ande, eftersom Anden ännu inte hade fallit på någon av dem. De var endast döpta i Herren Jesu namn. Apostlarna lade då händerna på dem, och de tog emot den helige Ande"

Ja, jag medger att dessa verser kan uppfattas som ett stöd för att vattendop och andedop är två skilda företeelser – men bara om man med andedop menar Andens synliga gåvor. Menar man (som jag gör) att den HA redan ges i vattendopet så talar Apg 8 bara om att Andes synliga gåvor gavs vid annat tillfälle.

Det finns många grundläggande bibelorden som talar om att tron ges i vattendopet, Anden ges i vattendopet, att det bara finns en Ande, att det bara finns ett dop, osv …

I 1 Kor 12:13 står: ”I EN Ande har vi alla blivit döpta … alla har vi fått EN OCH SAMME ANDE utgjuten över oss.” Detta bibelord är ett huvudställe, eftersom det inte bygger på en isolerad händelse i urkyrkan utan är en läroframställning. Likaså kan man hänvisa till det Paulus skriver i Tit 3:5 ”frälste han oss … genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande”. Dopet medför alltså frälsning och man får den HA. På den första pingstdagen fick var och en som döptes den helige Andes gåva, den frälsande tron och syndernas förlåtelse enligt Apg 2 – och detta utan att något tungotal eller andra underverk omnämns. I Ef 4 talar han för övrigt om ”EN Ande, EN tro, ETT dop”. Därför är min uppfattning att dopet med vatten är dopet i den HA, och att kraftgärningar inte har med andedop att göra, de är inte ens ett bevis för att man har HA.

Hur man ska förstå Apg 8? Jaa, Anden är EN, men han kan utgjutas osynligt och synligt. I det kristna dopet ges alltid den HA som jag försökte motivera ovan. Men dessutom kunde i urkyrkan den HA även utgjutas synligt med tungotal och profetia mfl yttringar. Syftet var att bekräfta det talade ordet, inte minst när det gäller hedningar som blev omvända och judarna stod helt förbryllade inför detta nya fenomen. Så min uppfattning om Apg 8 är att de var döpta med det kristna dopet, hade sina synders förlåtelse och hade den HA i hjärtat, men de hade inte fått Andens synliga gåvor som förekom under denna tid.

Det är nog så att vi ger uttrycket ”döpas i den HA” olika innebörd. Min uppfattning är att man inte kan var döpt med det kristna dopet och sakna den HA. Paulus skriver ju i Rom 8:9 ”Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom” så eftersom den döpte tillhör Kristus har den döpte också den HA. Något helt annat var det att de första kristna fick Andens extraordinära gåvor.

Min utgångspunkt är nämligen att den HA inte kommer med något nytt. Jesus säger: ”Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.” Joh 14:26. HA kommer inte med någon ny uppenbarelse vid sidan om Skriften, utan påminner och förklarar bara vad Herren redan sagt. Detta innebär också att vi inte kan vänta oss den HA i sådana sammanhang där man förändrar delar i den kristna läran.

Dessutom menar jag att ”tecken och under” mest tillhörde första kristna tiden. Det syns som om tiden 100 – 1900 eKr endast sporadiskt kunnat uppvisa tungotal och detta i kristenhetens utkanter. I en kommentar till 1 Kor 12 skriver kyrkofadern Krysostomus (345-407) ”Hela detta avsnitt är mycket dunkelt, men dunklet uppkommer ur vår okunskap om de ting som beskrivs, vilka har upphört att finnas till, även om de var bekanta för dem som aposteln skrev till”. Augustius (354-430) bekräftade detta när han skrev om tungotalet som någonting som hade försvunnit från kyrkan. När Gud räddade sin kyrka och återställde evangeliet på reformationstiden, var inte en enda av reformatorerna tungotalare, vaken lutheraner eller kalvinister. Ingen av reformatorerna gjorde heller något anspråk på att ha fått någon speciell uppenbarelse från himlen. Det var Ordet som räddade kyrkan, inte tungotal eller nya profetior.

Dessutom var syftet med dessa ”tecken och under” i urkyrkan att bekräfta det muntliga ord som talades. NT fanns inte i skriven form och för att bevisa att framställningen var från Gud åtföljdes predikan av synliga tecken. I Mark 16 står: ”Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och BEKRÄFTADE ORDET GENOM DE TECKEN SOM ÅTFÖLJDE DET.” Och i Apg 14: ”Paulus och Barnabas stannade där en lång tid och talade frimodigt i Herren, som BEKRÄFTADE SITT NÅDERIKA ORD GENOM ATT LÅTA TECKEN OCH UNDER SKE genom deras händer.”

I Hebr 2 står det om det talade ordet på Jesu och apostlarnas tid: ”Den förkunnades först av Herren och bekräftades för oss av dem som hade hört honom. Gud gav också sitt VITTNESBÖRD GENOM TECKEN OCH UNDER OCH MÅNGA SLAGS KRAFTGÄRNINGAR och genom att dela ut den helige Andes gåvor efter sin vilja” Man kan ju lägga märke till att det talas om en gången tid, då när ”Gud gav”. Något löfte att extraordinära händelser alltid ska ske i kristenheten har vi inte – och anledningen är tydligen att de inte behövs, nu när Bibeln blivit färdig.

Du kommenterar min fråga som jag ställde: ”Varför anser du att de extraordinära gåvorna är något ALLA kristna ska ha?” Anledningen till att jag undrade var att du tidigare skrivit: ”Andedopet är till för ALLA kristna” men efter din förklaring ”Alla kristna MÅSTE definitivt inte ha dessa gåvor, men de är ju en oerhörd hjälp i tjänsten för Guds rike” har jag väl inget att invända – mer än att vi med andedop uppenbarligen menar olika saker. :)

Beträffande den sista satsen: ”de är ju en oerhörd hjälp i tjänsten för Guds rike” så måste jag säga att jag inte tror det. Bibeln ger heller inget stöd för denna tanke. Jesus säger att om man inte lyssnar till Guds Ord, så ska man inte heller låta övertyga sig om någon uppstår från de döda. Luk 16:31. Det är genom Guds Ord och predikan tron skapas – inte genom tecken och under! Rom 10.

Så till frågeställningen:
”Varför skulle det annars ske så få under och kraftgärningar i de kretsar där man inte "tror" på dopet i den helige Ande?”

Mitt svar är att tecken och under inte nödvändigtvis behöver ha med de HA att göra. Det kan vara Gud som verkar, men det är långt från självklart. Det finns många bibliska exempel på att tecken och under kan ha rent djävulskt ursprung. Jesus varnar ju för att den lede ska ”göra STORA TECKEN OCH UNDER för att om möjligt bedra även de utvalda” Matt 24:24 och i 2 Tess 2:9-10 har vi de utomordentligt starka orden: ”… Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under…”

När det gäller tungotal pekar somliga på att detta fenomen inte är begränsat till kristenheten. Hednareligioner använder sig också av extatiskt tal. Andra är övertygade om att tungotal är psykologiskt självförvållad. Så den fråga vi måste ställa oss är: Hur kan vi veta om tungotalet är från Gud eller ej? Att Guds namn nämns är tydligen inte tillräckligt kriterium. Vid yttersta domen ska människor bekänna: ”Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt [Jesu] namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag [Jesus] säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!” Matt 7.

Du skriver: ”Jag tycker du är ute på hal is när du kallar det för show, jag tror inte den helige Ande skulle gilla att bli kallad så.”

Jag menar inte att kalla den HA för show, utan jag pratade om den ande som gör att pingstvänner ibland faller, ibland skakar, ibland skrattar och ibland gråter, som du nämner om. Vi kan inte med automatik utgå från att såna yttringar är Guds verk – det kan snarare vara fråga om mass-suggestion eller någon annan mekanism som träder i kraft.
Svar på tråden: Till Katarina_79 och likasinnade :))
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv