Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Agneta H

Skrivet av Tigermamman
Jag tycker att du verkar kunna bli en mycket bra präst och önskar dig lycka till.
Svar på tråden: Agneta H

Håller med

Skrivet av  Ester
Hon är också en ljus kontrast mot allt det mörka hemska som EB står för.
 

Tack Tigermamman och Ester!

Skrivet av  Agneta H
Vad gulligt av er! Håll gärna tummen för mig den 9 januari då det är prästvigning. Jag är nervös minst sagt!!
 

Hur går en prästvigning till?

Skrivet av  Ester
Har bara sett bitar från en prästvigning på tv. Händer det saker både före och efter som tillhör själva prästvigningen? Är ni många (kvinnor?)?

Är det fortfarande stort motstånd mot kvinliga präster? Hur ser det ut på jobbfronten efter prästvigningen?

Är som vanligt full med frågor.
 

Ska försöka svara:o)

Skrivet av  Agneta H
Prästvigningen utgår från ordningen ur en vanlig högmässa. Men så är det tillagt in och utgångsprocession, tal av biskopen till de blivande prästerna, vi avlägger prästlöften, vi blir påklädda vissa "kläder" som man har i gudjänsten och som kallas stola och mässhake och mottas av kyrkoherde och kyrkorådsledamot i den församling vi ska jobba första året i. Vi delar också ut nattvarden.

Två dagar före prästvigningen har vi prästexamen. Det är inte en examen i sig för godkännande ska man redan ha fått när man kommit så långt. Det är mer en tradition och innebär att man ska läsa in sig på ett utvalt ämne och ha en diskussion hela gruppen med domkapitel och biskop.

Dagen innan prästvigningen så bjuds vi med respektive på middag hos biskopen. Min stackars make som ogillar den typen av sociala tillställningar är inte odelat positiv till detta. Han är rädd att få biskopen till bordet.;o) Vi har en kvinnlig biskop.

I vårt stift är vi 7 kvinnor och en man som prästvigs denna gången. Ja, tyvärr finns det en hel del kvinnoprästmotstånd fortfarande. I Lunds stift som jag tillhör är det dock inte så farligt. Det finns vissa församlingar men de undviker man att söka jobb i. Göteborgs stift finns där en hel del fortfarande. Förhoppningsvis kan den nya biskopen där råda lite bot på det.:o)
 

Tack!

Skrivet av  Ester
Intressant! Det låter megastort :)

En ny fråga. Du sa att du möts av kyrkoherde och kyrkorådsledamot i den församling som du skall jobba i det närmaste året. Hur får man det "jobbet" (undrar om man själv söker till en församling eller blir tilldelad en?) och kommer du då att arbeta med en annan präst (eller heter det kyrkoherde?) under detta år eller tar man över efter någon som slutar?

Och en fråga om din man, är han också präst eller involverad inom kyrkan som du? Och lycka till den 9:e!
 

Första året...

Skrivet av  Agneta H
...blir man placerad av stiftet i en församling och har stiftet som arbetsgivare. Arbetsledaren är kyrkoherden i församlingen och av honom kan man också få lite handledning då. Det är menat som ett år då man successivt ska komma in i sin roll som präst. T ex så ska man i början få lite längre tid på sig att förbereda t ex en gudstjänst eller begravning än vad en präst vanligen har.Efter detta året söker man sedan tjänster var man vill och har då församlingen som arbetsgivare.

När det gäller de olika tjänstebenämningarna som en präst kan ha så är det pastorsadjunkt första året. En "vanlig" präst kallas för komminister. Den som är arbetsledare i församlingen är kyrkoherden.

Min man är inte präst och inte aktiv i kyrkan. Han har en tro som man nog kan betrakta som kristen men är emellanåt kritisk till kyrkan som organsation. Lite mer passivt troende kan man kanske kalla honom. Däremot är han väldigt positiv till mitt yrkesval. Han pluggar för närvarande till lärare (låg och mellanstadiet).
 

Tack igen Agneta H

Skrivet av  Ester
Lär mig en hel del här på nätet :)
 

Självklart!

Skrivet av  Tigermamman
Jag är med dig i tanken den 9de :-)
 

Tack!:o) imt

Skrivet av  Agneta H
.
 

Agneta! *ot eller ej?*

Skrivet av  ME med J&R
Du var rätt mycket inne på Mat&Dryck förra våren och funderade över menyn till prästvigningen. Har du fått styr på den än eller behöver du sista minuten-hjälp? Jag läser där oftare än här, men jag hjälper dig gärna om jag kan!
 

Hej ME! (väldigt OT)

Skrivet av  Agneta H
Problemet om man skriver på mat och dryck är att det skrivs så mtcket där att inlägget snabbt "försvinner".;o)

Jag har beställt rostbiff upplagd på fat med dekoration och potatissallad till det. Ska baka bullar till det själv eller rättare sagt har en bekant som ska göra det. Istället för tårta ska jag ha kladdkaka med grädde som mina underbara fastrar gör.

Det ska vara ganska enkelt och jag har tänkt alkoholfritt eftersom det finns de där som har alkoholproblem. Men jag har några frågor som du kanske kan svara på?

Ska man ha någon välkomstdricka (isåfall typ cider)? Tänkte eftersom kl då är nästan 14 och de suttit i kyrkan mellan kl 11 och 13. Samtidigt så vill jag som sagt ha det ganska enkelt. Vad förväntas?

Sen undrar jag, det blir ju gående bord, hur dukar man då? Låter man tallrikarna stå vid maten och dukar ut glad, servetter och bestick?

Ska man ha någon mer kaka, bullar eller så till kaffet eller räcker det med kladdkaka? Mina fastrar har sagt att de ska baka rikligt med kladdkaka.

Vad glad jag blev för att du frågade för dessa saker är jag osäker på! Är inte alls van vid sånt här.
 

Fast... *hysteriskt ot*

Skrivet av  ME med J&R
...som du såg så är jag där rätt mycket. *fnissar* Det känns som om vartannat inlägg är mitt. Du har svar där inne! :)
 

Artiklar från Familjeliv