Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

domedagen?

Skrivet av lessen
efter år av samtal o tidigare bibelstudier med jehovas vittnen tänker jag orationellt men ändå.
Är det här Harmageddons början?
Någon bibelkunnig kanske kan hjälpa mig.
Svar på tråden: domedagen?

Svårt att veta

Skrivet av  Siv m. David 03
När sådant här hemskt händer har människor i alla tider trott att domedagen är nära. Bibeln ger såvitt jag vet inte något precis svar på HUR den sista tiden ska starta, och definitivt inte NÄR.
Jesus säger vid ett tillfälle att inte ens han vet - bara Fadern vet tidpunkten - men den kommer att komma överraskande. Ingen kommer att förstå att domedagen kommer, eftersom den kommer "när ni minst väntar det" (Matt. 24:44)

Läs tex i Matteusevangeliet kap. 24. Jesus säger bla "Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända men det är ännu inte slutet. Folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna (=den sista svåra tiden)" (v. 6-8).

Visst, det låter ju verkligen som om vi skulle leva i de omständigheterna just nu, det är inte omöjligt. Å andra sidan är varken krig, hungersnöd eller naturkatastrofer något nytt i mänsklighetens historia, det som är nytt är vi nu i vår tid får reda på det som händer på andra sidan jorden.

Detta var väl inte något jättebra svar, kanske? Men det är det enda svar jag har...

Kram på dig, och Gott Nytt År!
 

Jag vet inte exakt

Skrivet av  EB
vad JV menar med Harmageddon men det vi vet är att det på yttersta tiden ska komma allt svårare naturkatastrofer, vilka ska göra att folken grips av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån.

Vi vet detta, inte för det rapporterats av vare sig TT eller CNN, inte för att det tippats av geologer och krisstrateger, utan för att det förutsagts av Jesus.

När lärjungarna ville veta vilka tecken som skulle föregå Herrens återkomst och yttersta domen svarade Jesus bl.a. i Luk 21:
”Vidare sade han till dem: Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det skall bli stora jordbävningar och svält och pest på den ena platsen efter den andra. Fasansfulla ting ... och på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån.”

Jesus förutsade alltså ”jordbävningar ... ångest ... rådlösa vid havets och bränningarnas dån”.

Så vi har anledning att se Asienkatastrofen – inte bara som en väckarklocka till oss ogudaktiga människor att vända om, inte bara som Guds svar på vår kompakta ondska och guds-från-vända väsende – utan som ett steg närmare befrielsen för de som tror på Herren.

I samma kapitel, Luk 21, vänder sig Jesus nämligen till de kristna:
”Men innan allt detta händer [alltså yttersta domen], skall man gripa och förfölja er. Man skall utlämna er åt synagogor och fängelser och ställa er inför kungar och landshövdingar för mitt namns skull. ... Ni kommer att bli förrådda till och med av föräldrar och bröder, av släktingar och vänner, och en del av er skall man döda. Och ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men inte ett hår på ert huvud skall gå förlorat. Genom att stå fasta skall ni vinna era själar.”

Jesu namn väcker hat. Det har vi ju sett även i denna snackgrupp senaste veckan. Men de kristna kommer att bli förföljda även på världsarenan. Förföljelsen kommer dock inte att gå ett tuppfjät längre än vad Herren tillåter. ”... inte ett hår på ert huvud skall gå förlorat” Och när världens barn torterat och dödat tills de blivit trötta, är läget för Guds barn inte värre än att Jesus kunde säga: ”... skall ni vinna era själar”.

Så oroa dej inte du för jordbävningar och naturkatastrofer. Det kommer mer sånt. Krig och missväxt likaså. Men det du ska sörja för är att söka Guds vänskap, nåd och förlåtelse INNAN de riktigt svåra tiderna kommer. Och min poäng: När du fått Jesu förlåtelse och frid med Gud har du verkligen ingen som helst anledning att vara lessen längre! Tänk på Jesu ord: ” när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning.”
 

Folk har alltid

Skrivet av  trazzel
trott sig leva i världens sista tider.

Människor har dött som flugor i folkmord, farsoter och svältkatastrofer i årtusenden utan att jorden gått under.

Skillnaden nu är att vi får veta desto mer. Vi blir upplysta om vad som händer på andra sidan jorden - och när det dessutom drabbar svenskar, blir domedagskänslan tydligare. Vi "ska" ju inte dö i naturkatastrofer!

Det hela är ohyggligt och genomtragiskt, men tyvärr ingen unikt i världshistorien.
 

Ökat antal eller ökad aktivitet?

Skrivet av  EB
”Folk har alltid trott sig leva i världens sista tider.”

Säkerligen. För de första kristna var denna tanke så levande att Paulus var tvungen att förmana dem i 2 Tess 2 och påminna om att änden ännu inte var inne eftersom även antikrist skulle komma.

”Människor har dött som flugor i folkmord, farsoter och svältkatastrofer i årtusenden utan att jorden gått under”

Jodå, ända sedan synden introducerades på vår jord, har slikt elände förkommit. Men även om naturkatastrofer och krig och missväxt inte ökat till antalet, har de ökat i omfattning och påverkan - i kraft av befolkningstillväxten. Hur som helst anger Jesus, bland många andra tecken, just dessa fenomen som förebud till hans återkomst.

”Skillnaden nu är att vi får veta desto mer.”

Många menar att detta är hela förklaringen, men eftersom Jesus säger: ”Det skall bli stora jordbävningar och svält och pest på den ena platsen efter den andra” förespeglas en ökad aktivitet. Så vi får väl mana fram statistiker som vet berätta hur det har varit med jordbävningarna bakåt i tiden.

Till dem som anser att det kristna hoppet lyst med sin frånvaro mer än lovligt länge, säger Petrus:

”Framför allt skall ni veta, att i de sista dagarna kommer det människor som drivs av sina begär och som förtalar och hånar er och frågar: ’Hur går det med löftet om hans återkomst? Ända sedan våra fäder dog förblir ju allting precis som det har varit från världens begynnelse.’ De som påstår detta bortser från att det för länge sedan fanns himlar och en jord ...” 2 Petr 3.

Jag för min del idisslar på Jesu ord: ”Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning.”
 

Vad är synd?

Skrivet av  Ester
Du påstår att Gud straffar med död och sjukdom för att människor syndar. Men barn har väl inte syndat? Är dina egna barn syndare? Är du en syndare?

Så vad är synd? Om barn skall straffas för synder de gjort så måste du väl veta vilka synder de gjort?
 

EB tror att alla är syndare

Skrivet av  evamaria
eftersom Adam föll. Jag för min del tror inte på en sådan orättvis Gud. Jag tror att alla människor kommer att få ansvara för sina EGNA synder, och inte för Adams fall. Om Adam inte fallit så skulle ingen av oss kommit till världen, så det var nog en del av planen. Men iom Adams fall så blev vi medvetna om rätt och fel, och därigenom ansvariga och försedda med fria viljor.
Barn föds, enligt min tro, till världen som helt rena, komna direkt från vår himmelske Fader - "med skimmerspår av en förlorad skrud, så komma vi från Gud".
 

Och förlåt om jag lägger mig i! ; )

Skrivet av  evamaria
Det var ju en fråga riktad till EB, men jag hoppas mitt lilla inpass inte ses med alltför oblida ögon! ; )
 

Det är ju jättebra

Skrivet av  EB
om du svarar Ester i mitt ställe, eftersom jag lagt ner den grenen. Men du måste samtidigt försäkra dej om att svaret blir bibeltroget. Och den här gången blev det väl lite si och så med den saken.

”Jag tror att alla människor kommer att få ansvara för sina EGNA synder” skriver du.

Precis! Och det innebär också att det inte går att gömma sig bakom något kollektiv.

Vidare: ”Om Adam inte fallit så skulle ingen av oss kommit till världen”

Jasså, är vi resultatet av att Adam föll i synd? Det var något nytt och häpnadsväckande.

”Men iom Adams fall så blev vi medvetna om rätt och fel”

Just detta var ju djävulens reklamslogan i paradiset: ”den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont”, 1 Mos 3. Men det blev tvärtom, för han har alltid varit en lögnhals och kommer så att förbli. FÖRE syndafallet hade vi förutsättningar för att bedöma vad som var rätt och fel, men EFTER syndafallet är vårt samvete så förmörkat att vi numera bara, med knapp nöd dessutom, inser de grövsta synderna. Somliga människor tror överhuvud taget inte att något är synd numera.

”Barn föds, enligt min tro, till världen som helt rena”

Enligt Bibeln föds barn med samma egenskaper som föräldrar. Bibeln talar om att vi föds som ”vredens barn”, i synd, skilda från Gud. Men samma Bibel talar också om den fulla förlåtelse som Jesus vann åt alla, även åt barnen.
 

En fråga till EB..

Skrivet av  Fråga
Om ett par som inte är krister får ett barn och t ex fadern omvänder sig efter barnets födsel. Efter vem gärningar döms barnet??
 

Tjena Fråga!

Skrivet av  EB
Såå, en hypotetisk fråga konstruerad dagen till ära?

För det första måste du skilja mellan
* dömas efter gärningar, som har med evigheten att göra
* straff eller fostran, som har med vår jordiska välsignelse att göra

När det gäller domen och gärningarna så blir inte barn dömda utifrån föräldrars handlingar, inte tvärtom heller för den delen. Nää, det står i Bibeln att ”var och en” får svara för sin egen ställning. ”… var och en dömdes efter sina gärningar.” Upp 20. ” … som opartiskt dömer var och en efter hans gärning” skriver Petrus osv.

Nu hör det till saken att för den som tror på Jesus, gäller att Han själv träder i vårt ställe även i domen. Därför är det så lyckligt att de som tror på Jesus behöver inte ens komma i någon dom! Jesus säger: ”Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv OCH KOMMER INTE UNDER DOMEN …” Joh 5.

När det däremot gäller vårt jordeliv, så går föräldrars välsignelse eller förbannelse i arv, enligt 2 Mos 20. När föräldrar vandrat på Herrens vägar får generationer i 1000 led sköra välsignelsen av detta. Är det däremot fråga om föräldrar som inte följt Herrens bud, så blir det fråga om förbannelse, och detta i 3-4 generationer, men bara om barnen ”hatar mig” som Herren säger.

Åter till din fråga:
”Efter vem gärningar döms barnet”

och svaret måste bli: Efter sina egna, såvida inte barnet tror på Jesus, för då blir det ingen dom alls.
 

Jo, det är klart att

Skrivet av  trazzel
en jordbävning eller en epidemi ofta skördar fler offer idag, eftersom det helt enkelt finns fler människor på samma plats. Och det finns högre byggnader som ställer till värre skador när de rasar.

Men å andra sidan har vi ju bättre beredskap för exempelvis sjukdomar, och varningssystem för vissa katastrofer. Det går ju ofta att upptäcka geologiska aktiviteter i förväg och varna, om bara utrustningen finns på plats.

På många platser i världen lever vi säkrare, friskare och tryggare än någonsin. Så inte har det enbart blivit sämre och sämre på den här planeten, trots allt.

Jag tror att människorna under vikingatiden tolkade svält, pest och solförmörkelser som straff från gudarna och början till Ragnarök, precis som vi idag kan tro att domedagen närmar sig. Det har nog förekommit i de flesta religioner i årtusenden.
 

Hej lessen!

Skrivet av  Sara
Jag är uppväxt som JV. På 80-talet gick jag ur JV. Jag är inte rädd att det är Harmageddon.
 

Jag vet inte om du blir lugnad av att veta....

Skrivet av  Stina
....men jag gör gärna ett försök:

1737 jordbävning, Indien omkring 300 000 människor dog.

1850, jordbävning, Kina, mer än 300 000 människor dog.

1876, Tsunami, bengaliska viken, 215 000 människor dog.

1908, jordbävning, Italien, 100 000 människor dog.

1976, jordbävning, Kina, 242 000 människor dog.



Vad jag vill komma fram till är att det som händer nu inte är något nytt. Det har hänt förr, många gånger. Och det kommer att hända igen. Tyvärr.

OM det mot förmodan skulle vara Harmageddons början så har "början" hållt på väldigt länge vid det här laget.



 

Artiklar från Familjeliv