Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill ha hjälp med sov...

Skrivet av Kullerbyttan Johan 23/7 och martin ht01
Det verkar som om Johan har vänt på dygnet eller så gör jag något tokigt. Snälla ge mig råd, så här är det.

Familjen vaknar 06.30 för morgonbestyr och Johan vaknar ofta kring 07. Johan har ätit vid 06 och småsnuttar bara lite vid vaknandet. Jag klär Johan och gör iordning storebror för förskolan.
kl 08: Storebror och pappa lämnar huset och Johan somnar efter lite knystande (nästan inget alls).

Johan sover sedan 2-3h...äter kring 11.

kl 12- 12.30 somnar igen och sover 1,5-2h äter vid 14.30

Somnar kring 16 och sover 1-1,5h äter kring 17.30

Vid 19.30 får Johan pyjamas på och(när storebror lägger sig) är trött men har svårt att komma till ro. Vi ligger i min säng och småammar och han somnar. Oavsett om jag ligger kvar i sängen eller ej så vaknar han efter max 30 min. Så fortsätter kvällen... Han är vaken ca 1 h och sedan knorrar han och somnar 10-30min.

Han somnar inte för natten förrän vi går och lägger oss kring 23-23.30 ibland kan han somna kring 22 men han sover inte om jag lämnar sängen.

På dagen sover han mest i vagen då vi har 2-plans hus och spjälisen står där uppe... Han sover 1-2 pass utomhus. På dagen somnar han inom ett par minuter.

På morgonen sover han så djupt att man kan ta på honom overall och sätta honom i bilstol etc utan att han vaknar. På kvällen kan jag inte ens efter 30 min sömn flytta honom från min säng till spjälsängen utan att han vaknar.

Hur kan jag vänja honom att sova i spjälsängen? Hur kan jag få honom att vända dygnet? Försöker jag väcka honom på morgonen så är det svårt och så blir han mer kinkig och somnar igen eller så blir hela eftermiddagen gnällig med kortare sömnperioder och det påverkar ändå inte kvällsstrulet...

Vad göra?
Svar på tråden: Vill ha hjälp med sov...

Skulle tro att

Skrivet av  Ebba m.3
det kanske kan gå bättre om du försöker att hålla honom vaken på dagen, aktivera honom och amma och amma MYCKET på dagen, då borde han ju vara så trött att han sover bättre på natten. Kan du inte söva honom i vagnen på kvällen? Kan ju hända at han sover bättre där. då kan du ju börja lägga honom i spjälsngen när han har vänt tillbaka dygnet och han sover bättre på nätterna?

fast jag vet hur frustrerande det är med barn som inte sover bra på nätterna. Engla vaknar varannan timme för att äta hela nätterna! I natt vaknade hon med 1.5 timmars mellanrum, men hon somnar alltid om efter att ha ammat och hon sover alltid i sin säng. Hoppas att du har nån hjälp av detta inlägg och att ni får sova bättre hedanefter! Kram!
 

Artiklar från Familjeliv