Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hård i magen..

Skrivet av Maria
min dotter på 5 månader är väldigt hård i magen. Hon gråter när honskall bajsa och det kommer små harpluppar. Nyss fick jag hjälpa henne att få ut bajset med en tops (lite försiktigt förståss)
Vad skall jag ge henne? Skall jag sluta med smakportionerna och kvälls gröten och bara amma?
Behöver lite råd
Svar på tråden: hård i magen..

kanske ta en paus

Skrivet av  ~*Nina med Jennifer & Lucas*~
från smakisarna och ge henne katrinplommonpuré eller päronpuré..
eller riktigt mogen (brun) banan är åxå lösande..

usch ja, inge skoj när det är jobbigt för dom små att bajsa :(
man kan även hjälpa till med tempen i rumpan åxå..

hoppas hon blir bättre i lillmaggen snart!

kram
 

men...

Skrivet av  Helen m Jonatan 040701, Elsa 02, Matilda 00
min bvc sköterska sa att jag skulle ge banan till Jonatan när han var dålig i magen. Är banan verkligen lösande?
 

jopp,men bara

Skrivet av  jannice m.Mel&Molle+2 till
om den är ordentligt mogen=bruna prickar på skalet.
annars funkar det tvärtom!
Lätt att komma ihåg: grön banan=stoppande
brun banan=lösande

Så jag antar att med Gul banan blir det nånstans mittemellan:-)
 

Det där är lite si o så...

Skrivet av  Å & M & Thea 11/7
vissa blir hårda i magen av banan, och vissa blir lösa... men som du säger ju mognare dessto större chans/risk för lösande. Annars katrinplommon är en hit! Och är det riktigt illa kan man ge dem lite rapsolja i välling eller blanda m bröstmjölk. Dricker dom välling kan man blanda i lite messmör oxå i vällingen. Och hjälper det ändå inte får man prata m BVC och få "rekomenderat" laktulos för magen, min stora tjej hade massor med problem som inte gav sig förrän 1 hon började dricka fullkornsvälling vid 7 månders ålder 2 hon började sitta på toaletten och bajsa vid 9 månaders ålder, det hjälpte väl med dragningskraften... men innan det fick jag hjälpa henne... nästan varje gång hon skulle bajsa...
 

messmör!

Skrivet av  Päivi med William 040713
William är då och då också lite hård i magen. Katrinplommonpure är jättebra, eller testa att ge henne lite messmör i gröt/välling eller maten. Vi brukar blanda med typ en tsk eller så. Mycket effektivt. Det är tydligen mycket mjölksocker i messmöret, varför det får denna effekt. (samma som i bröstmjölken)
 

Artiklar från Familjeliv