Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skorv...

Skrivet av Polly
någon mer som har det? Eller snarare som har bebisar som har det? Mina barn verkar ha enorma anlag för skorv... SUCK! På de äldre barnen använde vi olja och "skrapade" bort skorvet med en kam, men det känns lite tidigt att krafsa på lillans huvud med en hård kam. Någon som har något annat bra tips? Alla tror att hon är rödhårig nu, när hon i själva verket knappt har något hår, bara en matta av skorv! (Vilka dåliga meningsbyggnader jag ägnar mig åt ikväll!)
Svar på tråden: Skorv...

Jag gjorde som så

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
att på Aliette som hade i princip hela ovansidan av huvudet av skorv så tog jag en nagelborste och bara lade emot huvudet och lät den glida fram coh tillbaks över skorven så på ett par tre minuter så var allt borta utan att det känndes nämnvärt för henne.
Skorven har sedan dess inte kommit tillbaks och det var säkert 2-3 månade sedan som jag gjorde det. Jag försökte med kam och bad och naglar innan men utan resultat, det små små stråna på nagelborsten gjorde susen.
 

Ja, lite

Skrivet av  Cilia med June
har jag upptäckt. Hon har ju så mycket hår att skorvet liksom gömt sig under. :)

Fast jag har inte gjort något särskilt, vi tvättar håret med barnschampoo och så har jag kammat henne med kan nån gång. Annars borstar jag håret ordentligt varje dag, i olika riktiningar, då brukar litegrann komma av.

Jag hoppas att dte inte blir mer.
 

Lucas har också...

Skrivet av  Buffa m. Tim -01 & Lucas 040817
Och nu när hans hår håller på att falla av så syns det ganska tydligt.

Tim hade också litegrann men det försvann när han tappade sitt hår så jag hoppas att det kommer att gå bort av sig själv nu den närmaste tiden.

Annars återkommer jag och efterlyser tips jag också.
 

Jag använder

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
mig av babyolja som får sitta någon halvtimme innan jag börjar borsta bort skorven. För att borsta bort den använder jag en babyborste eller mjuk tandborste. Funkar kanon för oss.

Även mina barn har anlag för skorv verkar det som. Stora dottern hade massor, som jag blev av med, men för något år sedan (hon är 4 nu) kom det tillbaka!!! Lilla tjejen har aldrig haft skorv och Victor (som är en kopia av stora dottern) har haft massor av skorv!

Kramisar
 

Men du

Skrivet av  Cilia med June
blir inte håret superfett då?
June har ju långt hår, när vi har olja i badvattnet ser hon döäcklig ut i håret efteråt. :)

Jaja, lyxproblem, men jag undrar iallafall.
 

Vi har inga problem

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
med hår *s*. Alla mina ungar har varit skalliga till minst 2 år ålder (min 4-åring har vi fortfarande aldrig behövt klippa t ex).
Försök att "kamma" undan håret och bara få oljan i hårbotten och tvätta sedan med shampo ett par gånger (alternativt diskmedel först och sedan shampo) så försvinner oljan ganska bra ändå.

Kramisar
 

:)

Skrivet av  Cilia med June
Jag kan inte vika undan håret - det är för mycket. :)

Vågar man använda diskmedel på lilla hövvet? Är inte typ.. grönsåpa bättre isåfall?
 

Du kan säkert

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
använda grönsåpa också. Inget av det är ju farligt iaf!

Kramisar
 

Vad bra!

Skrivet av  Cilia med June
Här ska avskorvas! :)
 

Ja...

Skrivet av  Polly
en mjuk tandborste, det var ju en bra idé! Tack till er andra också för tipsen! Min stora tjej hade skorv av och till upp till 6 års ålder och 3-åringen har också lite fortfarande, så det verkar kunna bli lååååångdraget!
 

Håller med- Oliver har för mycket hår..

Skrivet av  Kajsa m Oliver 5 ½ mån
Hej tjejer!
Oliver har oxå skorv, jag har kammat bort en del av det men det mesta sitter kvar. Han har så himla tjockt hår så det skulle inte funka med vare sig tandborste eller nagelborste.
Jag tror det får bli tills han är äldre, alt. att vi skulle kunna ha på barnolja för att sedan när vi kammat bort skorven tvätta med barnschampot.
Mvh Kajsa
 

Vi har lite

Skrivet av  Diana med Linus & Ebba
Hej!

Ebba har fått tillbaka sin skorv igen och vi skall göra en behandling till av Salisylsyrevaselin (eller hur det stavas) för då försvinner det ganska snabbt.

Linus har också några skorvplattor så jag funderar på att behandla honom också men han har något tjockare hår än Ebba. Så jag får fråga honom ifall det är ok att kleta in något sådant i hans hår. Han är ganska "fåfäng" och ibland får jag inte röra hans hår ifall han "fixat" iordning det med lite vatten.

Han kallar det för Beyblade hår:-)

Hoppas att ni snart är av med skorven.

*kram*
 

Jag tog lite olja

Skrivet av  Lajla m Tilde jul-02 och Filip 16 aug-04
på en gul tvättlapp = lagom rivig utan att göra ont. Masserade huvudet i cirklar med tvättlappen och när Filip tröttnade la jag av och torkade av huvudet med en mjuk handduk. Sedan gjorde jag om proceduren dagen efter och hans skorv försvann. Han har i princip inget hår så det blev inte alls kladdigt.
 

Artiklar från Familjeliv