Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu sover June

Skrivet av Cilia med June
-med sin randiga tunna mössa på huvudet! Och under är henne långa hår alldeles insmetat med olja. Blä! :)

Fast, som barn är: Hon tyckte det var superkul att bli inkletad och smetade själv med oljan innan mössan sattes på.

Hur var det nu? Imorgon ska jag rugga med en tandborste (givetvis försiktigt) och sen tvätta kalufsen?
Hur många dagar ska man smörja och rugga?
Svar på tråden: Nu sover June

Jag har fått bort allt direkt

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Vad som är värre nu är att Juni också verkar ha lite skorv (man ser det bara om man kollar noga i hårbotten) och hon har ju liksom "riktigt" hår. Jag kan ju inte kleta in henne med olja, och hon vill inte sitta stilla och hon vill inte tvätta håret med shampo. Suck!

Just nu har hon blivit rädd för att duscha och bada. :-(

För ett par månader sedan ville hon bada jämt och man fick duscha i smyg om man vill egöra det ensam - sen blev det plötsligt och oväntat tvärstopp!

Vi har grubblat och funderat, och så kom vi på nu att hon blev ledsen för att hon råkade bajsa i vattnet i höstas. Och sen har hon hostat så hon kräkts flera gånger mitt i natten och vi har varit tvunga att tvångsduscha henne, yrvaken, ledsen, kräksig, lite sjuk och livrädd. Och nu vill hon inte bada längre. :-(

Fy så sorgligt det känns, och dumt! Varje gång jag duschar henne medan hon gråter och skriker panikslaget blir det ju inte precis bättre.

Så någon olja i Junis hårbotten blir det inte just nu.
 

Vet du vad?

Skrivet av  Cilia med June *pratglad!*
Det hjälper ju inte er nu, men jag vill minnas att jag och mina systrar och min bror hade en släng av vattenskräck i Junis ålder.
Jag har för mig att jag läst att en del barn har det - och andra inte, så det går säkert över.
Men jag förstår att det är trist nu. Supertrist.

Kan skorv aldrig gå över av sig själv. Och just det: Vad ÄR skorv för nåt? :-)
 

Hej

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Tack, det är ju skönt att höra att man inte är ensam och att det går över. Även om man egentligen vet det så tål det att upprepas. :-)

Skorv är väl någon överproduktion av talg, tror jag. Lite åt mjäll hållet? Man slutar väl att _få_ skorv, men det som finns i hårbotten redan måste väl tas bort, tror jag. Fast det kan säkert försvinna om man kliar lite och kammar, tvättar med shampo. För eller senare försvinner det säkert. Men det går ju ganska snabbt med kam och olja. Jag tänkte testa nagelborst-tipset på Juni, men vi hittade ingen (ren och fräsch) i affären i går. Vill inte ta den blöta från handfatet. *s*

Gick det bra att få bort det på June?
 

Skrivet av  Cilia med June
Jag borstade och kammade och gnuggade och ingenting hjälpte. Eller, det ruggades liksom upp, men nu ligger hon och sover, alldeles flagig i huvudet.
När hon blev röd ville jag inte gno mer, det måste ju svida. Eller, om jag går till mig själv - jag brukar vilja få slut på det om det blir rött och svider. :)

Jaja, det går väl över till hon gifter sig och flagorna kanske flyger iväg i blåsten idag? *s*
Hon får sova en natt till med olja i håret, och så får vi se.

 

Artiklar från Familjeliv