Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

det...

Skrivet av zazza
här blir nog ett snack som jag kommer titta in på då och då. Har en son som är 8 år och är sängvätare. Vi har testat både minerin och klocka. Det är inget som funkat helt. Sonen börjar nu tycka detta är jobbigt.
Han är ju sugen på att sova över hos kompisar och vara med på scouthajker men som det är nu funkar det inte.
Svar på tråden: det...

Välkommen!

Skrivet av  Gabbe
Det är svårt, och problemen blir ofta allt för uppenbara i den åldern när man som du säger ska börja sova borta från hemmet.

Jag har själv många jobbiga minnen från min barndom. Jag tror att det är viktigt att man vågar prata öppet om det i familjen. Stärker pojkens självförtroende och inte ser det som något onormalt. I hans läge så känner man att man är den ända i hela världen som fortfarande kissar ner sig. Sanningen är att 1 av 10 7 åringar bland pojkarna är sängvätare så antagligen har han kompisar med samma problem.

Mina föräldrar pratade aldrig med mig om det när jag var liten, det var en skam som inte talades om, därför missade jag mycket roligt innan jag själv vågade ge mig ut på övernattningar. Jag har varit scoutledare själv och arbetar med barn med ADHD och DAMP. Bland den gruppen är det extra vanligt att man är sängvätare. Ofta den typen som helt enkelt inte vaknar eftersom man sover så oerhört djupt. Min erfarenhet i sådana lägen är att det bästa och ända som egentligen funkar på tillfredställande sätt är om man klarar av att peppa pojken att våga använda "byxskydd" som jag och de pojkar jag jobbat med kallat det för eftersom "blöja" är så laddat. Det finns ett bra skydd man kan få från sin distriktsköterska som heter Tena Pants. Det är ungefär som barnblöjornas "Up and Go" etc fast utan tryck. Dom är mjuka, tunna och låter inget så har man en bra och pösig pyjamas så är det ingen som ser att han använder det. Kan du lära honom att ta på det själv inne på toan eller liknande i samband med sänggåendet, så behöver ingen märka det. Jag hade en kille i en scoutgrupp förut som hade sina problem tills puberteten som han kom i först i 16 års åldern. Han lade ner ett byxskydd i sovsäcken innan han åkte på hajken och när han krypit ner så smusslade han på sig den (den är ju som en kalsong, inga tejper eller så) och på morgonen så tog han av den och stoppade ner i en plastpåse som han också förvarade i sovsäcken. Ingen märkte något och sovsäcken var torr och han kunde känna sig trygg. En gång åkte vi på ett större läger en vecka och då gjorde vi upp innan att han gjorde som han brukade och när sedan alla grabbarna var på någon utflykt så gick jag in i tältet, tog ut påsen med det gamla skyddet och stoppade ner ett nytt byxskydd och en ny plastpåse. På det sättet slapp han förvara något i sin väska och behövde inte smussla en massa. Faktum är att jag tror det är det ända som fungerar tillfredställande om man tillhör den gruppen som inte har någon nytta av minirin (som annars hjälper en hel del barn att bli helt torra). Det viktiga är att man behandlar pojken med värdighet och låter honom sköta det själv och känna att han har kontrollen, då blir det inte så "bäbisaktigt"...

Lycka till!

/Gabbe
 

Min dotter har varit på läger...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... med flera övernattningar och sover hos kompisar ibland, eller har kompisar på övernattning här hemma. Det funkar jättebra, även om det blir lite nervöst ibland.

Precis som Gabbe beskriver har min dotter haft byxblöjor när hon sover borta. Vi kallar dem nattrosor. Hon kan hantera dem helt själv och ser till att byta om på toa när hon sover borta. En stor bylsig pyjamas döljer nattrosan hyfsat.

Nattenures kan vara ett stort socialt handikapp, men det finns vägar runt problemet! Prata med er enuresläkare eller enuressköterska om vilka hjälpmedel ni kan få. Jag fick strida rätt rejält för att få de dyrare byxblöjorna, vårt landsting ville bara skriva ut tejpblöjor. Såna kan ju barnen inte sköta själva, vilket är avgörande för att de ska kunna och vilja sova borta, så jag stod på mig och vi fick till slut dispens för byxblöjorna. Det går ju inte åt så många när man bara använder dem i samband med övernattning...
 

Hur gammal är hon?

Skrivet av  Lite anonym
Din dotter alltså?
 

Nu är hon...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... 11, eller blir i januari snarare. Sitt första läger var hon på när hon var 8.
 

Artiklar från Familjeliv