Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen någonstans

Skrivet av Lovisa
där man kan prata med andra som har samma "problem". Min grabb är 6 år. Han har blöja på natten men vi ska göra ett försök snart att sluta med den. Dagtid är det också svårt. Även om vi försöker hjälpa honom att komma ihåg att gå regelbundet på toaletten.
Svar på tråden: Äntligen någonstans

Hur ska ni försöka?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Nattorrhet är inget man kan träna fram, som man kanske (det råder ju delade meningar om det) i viss mån kan göra med dagtorrhet. Nattorr blir man när kroppen är mogen, eller i vissa fall med hjälpmedel i form av mediciner eller larm.

Vill du berätta mer om din 6-åring? Är han utredd för sina problem?
 

Lovisa svarar

Skrivet av  Lovisa
Vi tar inte bort blöjan utan att han själv vill. Vi gör inte det här till ett problem för honom, hoppas jag i varje fall. Det är bara det att det knappt går att få på blöjan. Fungerar det inte så får han ha blöjan igen. När han slutade med blöjor dagtid (vid 3 år) så hade han inte visat intresse för toaletten eller pottan. Vi åkte till en affär där han fick välja kalsonger. Sen fungerade det efter två dagar. Jag tror det är samma sak med "nattblöjan". Vi måste testa och se om han vaknar. Gör han inte det och vill själv så får han ha blöjan. Sen är det också så att lillebror (3 år) nog kan lägga av blöjan på natten utan problem. Det tror jag däremot skulle kännas för storebror. Därför vill vi försöka hjälpa honom att lösa det här.

Jag fick rådet av en annan här på nätet att boka tid hos läkare. Tyvärr hade de inga tider innan jul så vi får ta det efter helgerna. Då ska han få komma till läkare.

Tack för era synpunkter. Kul att ha någon att diskutera med!
 

Du kan få hjälp med större blöjor

Skrivet av  Gabbe
Hej igen!

När ett barn kissar i sängen efter 5 års ålder (Där går gränsen, fråga inte varför) så räknas det som ett funktionshinder och leder till att barnet får diagnosen nattlig enures. Detta innebär att man har rätt till hjälp på bekostnad av den allmäna sjukförsäkringen precis som när t ex en som bryter benet får kryckor. Ni kan gå till distriktsköterskan (eventuellt att det går bra med BVC också, osäker där..) och be att få hjälpmedelskort utskrivet. Hon har massor av bra produkter som hjälper er son, t ex blöjor (både Allt i ett och byx-drapå variant), underlägg (både engångs och tvättbara som håller långt högre kvalitet än de du köper i "baby"-butiken och som dessutom är störe). Ni kan ofta få hem olika produkter att prova och när ni vet vad som passar bäst i er familj så skriver hon ut ett hjälpmedelskort som innebär att ni får 4 leveranser per år med de blöjor/underlägg som ni vill ha. Detta är helt subventionerat av skattemedel och leverans till dörren ingår... Att använda bäbisblöjor till en så stor pojke är obekvämt för honom, dyrt för er och framförallt så höjer ni hans självförtroende genom att han får blöjor som inte har barnsliga tryck och som är för stora barn. Ett avstamp att han inte längre är någon bäbis som det annars är lätt att känna för barn som kissar i sängen. Särskilt som nu när ni säger att lillebror snart ska sluta.

Mitt förslag är byxblöjor för de kan er son ta på själv vilket höjer hans självförtroende, han behöver inte bli "bytt" på som en liten bäbis längre.

Lycka till!

/Gabbe
 

Tack för tipset! IMT

Skrivet av  Lovisa
..
 

Artiklar från Familjeliv