Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Halloj!

Skrivet av Lene
Vad bra med detta snack!! Min kille är 6.5 år, och har problem med nattenures (jag tog det till mig direkt, Birgtta *s*). Han har blöja nattetid, och den är blöt alltid (med något sällsynt undantag)Vi har varit på BM, har provat Minirin utan effekt. Larmmattan känns han inte mogen för än, så vi väntar med det.
Han besväras inte av det själv.
Svar på tråden: Halloj!

Jag tror också att larm funkar bäst...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... på lite äldre barn. Om din grabb inte själv besväras av sitt problem så finns det ju all anledning att låta saken bero i stället för att uppmärksamma det för mycket, så det BLIR ett problem för honom. Tids nog kommer han att komma på det ändå...

Man brukar säga att barn med enures inte ska ha blöja på natten (annat än när man sover borta osv). Det stimulerar inte barnets egna mekanismer att ha blöjan varje natt utan det riskerar att fördröja utvecklingen. Att i stället bli våt och uppleva obehaget av det ökar chanserna att enuresen minskar och till slut försvinner. Heter det... *S*

Min personliga erfarenhet av dotterns enures är att det nog inte spelar någon större roll för så små barn som din son. Precis som med allt annat så finns det ju grader på skalan och är man väldigt långt ifrån att bli torr så hjälper ju inte en våt säng kanske flera gånger på natten mot det. Då kan man lika gärna använda blöja. Men man ska vara medveten om att det faktiskt finns eller _kan_ finnas ett litet, litet inslag av bekvämlighet i enuresen, som gör att barnen i det längsta drar sig för att vakna helt och gå upp och kissa. Då kan minnet av den våta sängen vara det som gör att man trots allt väljer att gå upp i stället för att chansa och somna om... Men det gäller nog främst lite äldre barn, som sagt.

Min dotter var ungefär 3,5 när hon en dag upplyste mig om att hon var stor nu och tänkte sluta med blöja på natten. Jag hakade på och tänkte att hon får väl kissa på sig några nätter så fixar hon det säkert sen. Så blev det alltså inte och när jag nåt halvår senare frågade om hon ville börja med blöja igen så ville hon det. Hon hade blöja i princip varje natt tills hon var drygt 6, sen dess bara vid övernattningar och liknande. Mycket tvätt blir det...

Vad bra att du nappade på det där med enures! Det är kanske ingen stor sak, men även detaljer kan vara viktiga när det gäller såna här lite känsliga frågor. *S*
 

Blöjans vara eller ej

Skrivet av  Gabbe
Hej!

Minirin och larmmattor är jättebra för en stor grupp av sängvätare som det fungerar för, det tråkiga är att det inte funkar för alla. Men jag tycker att man absolut ska prova det om barnet vill, som sagt, många hjälps av det. Min erfarenhet av Minirin är att nässprejen fungerar bäst men det är säkert individuellt.

Larmmattor förutsätter mycket arbete och det ska både barn och förälder vara klara över när man börjar. Det är smart att välja en lämplig tidpunkt, t ex på sommarlovet eftersom det kan leda till rätt många nätter med dålig sömn för hela familjen och självförtroendet blir ju knappast bättre om man inte bara kissar i sängen utan är trött och presterar dåligt i skolan etc.

När det gäller blöja så tror jag det är superviktigt att barnet får välja. Att tvinga på någon en blöja är mer eller mindre ett övergrepp även om det handlar om en 6 åring och kan skapa en psykisk stress som i värsta fall förvärrar problemet. Däremot anser jag att man i tidig ålder snabbt skall lära sig ta konsekvensen av sina val och sitt funktionshinder. Barnet som väljer att sova utan blöja har också valt att själv bära ut sina blöta sängkläder och stoppa in dem i tvättmaskinen, hämta nya sängkläder (och förhoppningsvis bra underlägg så inte sängen luktar kattlåda när kompisarna hälsar på) och bädda. Jag tror att det är OERHÖRT viktigt att i tidigt stadium låta barnen sköta detta själv liksom att de som väljer blöjor själv sköter det, inga skötbord till skolbarn! Bortsett från i början så ska mamma och pappa hålla sig bort från denna syssla, inga "kontroller" från deras sida utan här måste fullt förtroende finnas. Barnet bör snabbt lära sig att säga till när blöjorna börjar ta slut (för små barn kan ju iof föräldrarna sköta det tills de klarar det). De ska ha sin egna soppkorg på ett skyddat ställe (t ex i garderoben eller något skåp) med vipplock så ingen av misstag får syn på använda blöjor i soppkorgen och de bör själva lära sig att kasta påsen när den är full eller luktar och sätta i ny påsa.

Varför är det så viktigt att barnen gör det själv? För självkänslan. Det barnsliga med att ha blöja är inte främst själva blöjan utan det faktum att man blir omhändertagen som en bäbis, att min upplever starkt att min inte har kontrollen över sin kropp som de flesta jämnåriga utan mamma eller i ovanliga fall pappa sköter det. Bara det att behöva blotta snoppen för mamma varje dag skapar en känsla av att inte bli stor när man är pojke. Det är viktigt att värna om barnets integritet och självständighet.

Jag har haft kontakt med tonårskillar som vägrar ens titta på ett paket attends (vuxenblöjor) men som har sitt eget lilla förråd av underlägg och bra sängkläder (och inte minst tvättbara kuddar och täcken, håll dunvarianterna på avstånd) som dom sköter helt själv. En mamma frågade mig en gång om jag visste att hennes son hade slutat kissa i sängen (han var 16 år) varvid jag svarade: "Det var ju nästan ett helt år sedan"... Hon upptäckte det bara någon dag innan hon talade med mig. Det visar på ett sunt integritetstänkande mot sina barn, hon lät honom sköta det själv.

Jag har också kontakt med killar i samma ålder som inte kan komma på något tråkigare än att ägna 10 minuter åt dagen till bäddning och tvätt när det finns viktigare saker som TV-spel att syssla med. Dessa killar använder sina blöjor, byxskydd, nattkallingar eller "blöjs" som han kallar det som världens mest normala sak, självklart diskret under pyjamas när han sover borta men det är en del av hans kvälls och morgonbestyr. De flesta kör trots allt en kombination, blöjor ibland, särskilt när dom är borta, har kompisar hemma eller helt enkelt inte har lust att tvätta och ibland utan när dom känner för det.

Den skönaste motivering jag fått var en 13 åring som använde blöjor på vintern och var utan på sommaren... "På sommaren är det ändå blött i sängen för man svettas så det gör ingen större skillnad och på vintern är det varmt och mysigt när man ska sova för mitt rum är så kallt då..." Ja, det är också en lösning...

Oj, det blev ett långt mail.

Lycka till!

/Gabbe
 

men.........

Skrivet av  hellokitty
..........en 7 åring är ju inte så stor....nä jag kan väl hålla med om att skötbord inte är ett alternativ, men att överlåta sängvätandet med allt vad det innebär med att byta lakan mitt i natten är kanske lite väl att lägga på en 7 åring. Jag kommer inte ihåg när det ansvaret blev mitt men jag var nog 10-11 iallafall.
 

Fast delar av det...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... kan en 7-åring klara.

När dottern var i den åldern hade jag förberett ett nytt täcke med påslakan och ett rent underlägg. Hon tog alltså bara ur det gamla och lade i det nya, torra. Resten skötte vi tillsammans på morgonen.

Nu när hon är 11 kan hon sköta alltihop själv, men jag brukar vilja sköta tvätten så jag får med allt annat också. Bädda om och bära ner osv får hon göra själv.
 

Artiklar från Familjeliv