Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur gör ni?

Skrivet av ?
våra killar (6,5 och 5 år) kissar i sängen varje natt. vi bär upp dom och ställer dom vid toan och då kissar dom (dom sover djuuupt då!) detta måste vi göra två gånger per barn annars kissar dom i sängen. vi har testat minirin och det fungerar men det känns inte bra att ge medicin. kiss skydd har vi såklart. är det någon som har något bra tips?
Svar på tråden: hur gör ni?

Nej, inga tips

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Jag tog också upp och kissade dottern när hon var yngre, men det funkade bara halvbra. Dels blev hon vansinnigt arg när jag väckte henne och dels kissade hon ofta i sängen ändå. Vi lade ner det, helt enkelt. Men om det funkar för er är det väl bara att fortsätta? Enligt senare rön påverkar det inte enuresen negativt att man tar upp barnen, vilket man tidigare trodde.

Att ge rätt kraftfulla mediciner, som minirin är, tycker inte jag heller känns riktigt bra. Dottern har fått prova minirin med jämna mellanrum sen hon var runt 6 år och det var först i våras, när dottern var 10, som det blev nån större effekt av det. Det var så stor lättnad för dottern att hon fått fortsätta. Vi har lämnat blodprover ett par gånger för att ha koll på att minirinet inte påverkar saltbalansen och annat negativt och hittills är allt normalt.
 

Hur ser dom själva på det hela?

Skrivet av  Gabbe
Den viktigaste frågan är nog hur barnen känner inför det hela, nu är det ju två rätt jämngamla killar du har med samma problem och det ökar chansen till att det inte påverkar dem så negativt eftersom de kan stötta varandra och lär definitivt inte reta varandra för det heller som annars kan vara problem när det gäller syskon. Om dom inte lider för mycket av det så tycker jag ni ska avvakta och ta det lite lugnt, gör inte problemet större än vad det är. Se till att ni har bra lösningar vad gäller underlägg, tvättbara täcken och kuddar, en sjyst tvättmaskin och torktumlare, blöjor om killarna tycker det är ok eller vill det. Om ni hetsar upp er för mycket som föräldrar är risken att barnen ser det som mer onormalt än det är vilket bara leder till dåligt självförtroende. De flesta växer ifrån det, dom som inte gör det kan men rätt stöd och bra skydd klara sig igenom det ganska bra ändå. Det är viktigt att inte stressa!

Lycka till!

/Gabbe
 

Bra med minirin

Skrivet av  Ullen
Våra barn med enures har använt minirin dagligen i 3 resp. 6 år. Jag tycker inte det är några problem så länge läkarna tycker att det är okej. Vi har inte tagit upp och kissat dem, eftersom det inte haft någon effekt om vi kissat dem innan vi lagt oss, och vi har inte vetat när på natten vi skulle ta upp dem för att de ska klara sig. Men om det fungerade med att ta upp dem skulle vi gjort det.
 

Artiklar från Familjeliv