Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Presentation och några frågor

Skrivet av Ullen
Jag har/har haft två barn med enures. Min bonusdotter kissade i sängen varje natt tills hon var 13 år, då hon provade minirin och blev helt torr med hjälp av det. Tidigare hade hon provat larm några gånger utan framgång. Hon behövde minirin tills hon var 16.

Min äldste son fyller 13 i vinter och kissar i sängen två gånger varje natt om han inte tar minirin (eller desmopressin som är det han använder). Då kommer det "bara" en gång varje natt. Han provar larm för närvarande, för femte gången. Han har i höst också försökt kissa regelbundet på dagarna (trots att hans läkare inte tror på den metoden) men glömmer bort det hela tiden. Ditropan och zonterapi har han också prövat.

Han har hittills gått hos barnläkare, men fick i början av hösten en remiss till uroterapeut. De har dock inte haft tid att ta emot honom än. Jag är, liksom Birgitta, nyfiken av mig och har därför sökt upp alla information jag kunnat hitta om enures. I november 2000 (tror jag det var) hade Läkartidningen ett par intressanta artiklar, som gick att läsa på internet ett tag, men inte nu längre. Men jag tror att den sida som Birgitta tipsar om nedan bygger bl.a. på de artiklarna. Nu till mina frågor:

1. Ni som provat larm, hur länge har ni använt det varje gång innan ni "gett upp"?

2. Ni som har barn som provat kisschema, hur har ni gjort för att barnen ska komma ihåg att kissa regelbundet?

3. När vi skulle hämta ut Minirin för ett par år sedan sa apoteket att det var dyrare än Desmopressin och att vi därför måste lägga till 50 kr trots att vi hade frikort. Är det någon som vet om den prisskillnaden fortfarande finns kvar?
Svar på tråden: Presentation och några frågor

Några svar

Skrivet av  Birgitta, since 1997
1. Ni som provat larm, hur länge har ni använt det varje gång innan ni gett upp?

* Larm funkar uselt hos oss. Dottern antingen sover vidare oberörd, eller ligger kvar i sängen och håller för öronen och låtsas inte höra. Hon vägrar i sten att gå upp... *S* Första gången vi provade höll jag ut i 4 veckor, andra gången insåg jag att det var inget för oss och lade ner projektet efter 2 veckor.

2. Ni som har barn som provat kisschema, hur har ni gjort för att barnen ska komma ihåg att kissa regelbundet?

* Vi har inte provat det, men jag tror jag tipsat dig tidigare om mobil med funktionen "påminnelse". I min gamla 3110 kan jag lagra flera påminnelser per dag. Det blir lite knappande, men det kan det kanske vara värt? En begagnad 3110 (tex) får man för nån hundring numera.

3. När vi skulle hämta ut Minirin för ett par år sedan sa apoteket att det var dyrare än Desmopressin och att vi därför måste lägga till 50 kr trots att vi hade frikort. Är det någon som vet om den prisskillnaden fortfarande finns kvar?

* Despmopressin är, som du ju vet, den aktiva substansen i Minirin så det ska inte vara någon skillnad på verkan. Priser kan du jämföra om du går in på fliken "fass" efter att ha sökt fram minirin resp desmopressin på www.fass.se. Alla varianter finns inte av båda sorterna. Vilken form och vilken dos har sonen? Min dotter står på tabletter (hon fick hemsk nästäppa av nässprayen) 0,2 mg. Jag överväger att prata med vår läkare om att gå upp till 0,4 periodvis eftersom det går lite i vågor här...
 

Kalender i mobilen och desmopressin

Skrivet av  Ullen
Ja, du har tipsat mig förut om mobil, men när jag har frågat i affärerna vilka mobiler som har möjlighet att ställa in flera larm per dag har de sagt att det bara är på de nya och dyrare. Har din kalender? Är det där du lägger in påminnelserna? Då måste man väl knappa in på nytt varje dag, eller?

Jag vet att desmopressin är den aktiva substansen, men den billigare nässprayen som vi använder heter Desmopressin som produkt också. Tabletterna från samma företag heter något annat, jag kommer inte ihåg vad. Han tar också 0,2 mg. Vi har provat 0,4 mg ibland, men det har aldrig gjort någon skillnad.
 

Angående mobiler etc

Skrivet av  Gabbe
Hej!

Om ni inte hittar en mobil som passar så kan jag rekomendera en handdator istället. Det finns en jättebillig variant som bl a säljs på Computer city, den kostar runt 400-500 kr och har bra kalenderfunktion med påminnelser och går att synkonisera med datorns outlook varför det är lätt att lägga upp återkommande påminnelser. Den är dessutom jätteliten och häftig för ungarna att kunna skriva in sina skolscheman, telefonböcker och läxor i. Ett julklappstips! Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på just den maskinen men fråga efter den så får ni säkert bra hjälp i butiken.

Då jag själv har ADHD och därför stora problem med minnet och rutiner så använder jag mig alltid av elektroniska hjälpmedel och "mina" grabbar gör det också, det är väldigt bra och enkelt och för killarna (och även tjejer såklart) är det dessutom en tuff grej att visa upp för polarna.

MVH

Gabbe
 

Ingen kalender...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... bara en funktion för påminnelser där jag mycket riktigt måste knappa in datum och tid. Mycket knappa blir det - Gabbes förslag låter mycket fiffigare!
 

Svar till både Gabbe och Birgitta

Skrivet av  Ullen
Tack för tipsen. Möjligen känns en handdator lite klumpig, han måste kunna ha den i byxfickan. Dessutom är vi inte säkra på att det här med kisschema är effektivt, och då känns även 400-500 kr lite mycket. Han vill helst inte att påminnelsen "låter" heller utan vibrerar. Finns det sådan funktion på handdatorer?

Birgitta, varför har ni inte testat kisschema? Tror din dotters läkare/uroterapeut inte på det, eller?
 

Jag vet inte

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Kisschema har aldrig varit uppe till diskussion, bara. Ska höra mig för vid nästa telefontid med vår "kissdoktor".

 

Artiklar från Familjeliv