Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hör inte riktigt hit...

Skrivet av Anonym för sonens skull...
...men kanske lite ändå, så jag provar frågan här.
Sonen på 6.5 år är sängvätare, men nu har han regelbundet börjat bajsa i kallingarna...Det kommer inte mycket, men problemet är att han inte säger till och att han inte bytar. Han är inte förstoppad, det är precis som om han inte hinner gå på toa och istället låter en kladd komma i kallingarna. Så här har det kunnat vara någon gång ibland innan med, men nu har det varit varje dag i ca 2 veckor. Vi blir ju inte glada på honom precis, men vi är noga med att säga att det är för att han inte bytar som vi blir sura...Att han bytar när han kommer hem från skolan, istället för att gå med det i kallingarna till sängdags.
Någon som känner igen detta, och vad man kan göra åt det???
Svar på tråden: Hör inte riktigt hit...

Hej!

Skrivet av  Gabbe
Det hör visst hit, för det finns ingen grupp för pojkar som bajsar i byxorna... Precis som sängvätning hörde hemma på "pottsnack" innan vi fick en egen grupp..

Jag har haft pojkar med liknande bekymmer. I de fallen har det rört sig om olika typer av problem som jag tänkte ge som exempel, berätta gärna lite mer om omständigheterna runt detta, när det händer och när det inte händer, hur han är i skolan etc.

En kille som gjorde detta hade problem att avbryta saker han tyckte var roligt. Det var helt enkelt så roligt att han ville inte sluta utan höll sig hela tiden och tillslut kom det lite i byxorna.

En annan kille började få sådana problem när han av olika orsaker började bli mobbad i skolan. Han utvecklade lite av en fobi för att besöka skolans toaletter eftersom han blivit indragen där av andra elever för diverse skolbarnstortyr (småkillar kan komma på de mest hemska sätt att trycka ner dom som inte gillas).

Berätta gärna mer om din son. Jag är ingen expert på området men har lite erfarenhet och det finns flera här som säkert varit med om lite. Använd gruppen som bollplank!

Sedan vill jag uppmuntra dig att fortsätta kämpa. En sak som är säker är att pojken gör det inte för att ställa till det för er, han skäms antagligen mycket för det så ha tålamod med honom!

MVH

Gabriel
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Anonym för sonens skull...
Jo, så är det troligtvis -att han inte vill avbryta och "gå och göra nåt så tråkigt, som att gå på toa"
I kväll frågade jag honom lite mer, han sa att han inte ville gå på toa i skolan för det var lite "ruskigt", och tråkigt att sitta där ensam...Hmmm, vad gör man åt det? Det är oftast i skolan det händer, och där har man ju ingen koll...
Hemma kan han göra det om han tittar på Tv, då han blir "döv"för både tid och rum, men där kan man ju iaf ha lite koll och påminna.
 

jag känner...

Skrivet av  zazza
igen. Min son har i perioder bajsat i kalsongerna.
När han blev större ville han inte tala om det utan gick med kladdet i byxorna. Det var så pinsamt för honom. I perioder var allt bra, men så fort det blev oro i barngruppen han varit i, nya situationer m.m.
Han kunde/kan också ha svårt att gå ifrån när han leker något kul. Min känsla är att han då håller sig men det funkar inte utan ibland kommer en del ut ändå. Han är nu 8 år och för ett halvår sedan sökte vi läkare. Jag hadde inte upplevt att min kille var förstoppad, det blev ju aldrig stopp, läkaren gav oss pulver som sätter fart på magen, det har hjälp oss det har blivit en regelbundenhet i toa besöken, han upplever också nu att det känns tydligare när han måste gå på toa. Tyvärr så har det funkat sämre en period nu, varför vet jag inte? Men vi har tagit till ett knep vi använt förr. Varje dag som det inte blivit något i byxan får vår kille ett klistermärke, när man samlat ett visst antal blir det en överaskning.
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Anonym för sonens skull...
Ja, jag upplever det så med - att han inte vill avbryta för att gå på toa... Jag har med funderat lite på om man skulle prova nåt bra för magen, min son är inte förstoppad - men jag kan inte säga att jag har jättekoll på hur ofta/när han bajsar på toan...
Var det Importal ni testade?
Ja, det där med belöning kanske kunde funka!
 

ja..

Skrivet av  zazza
det är importal vi använder. Jag upplevde inte heller att min son var förstoppad, men magen var nog i otakt,
Med pulvret går min son en gång om dan och oftast efter lunch. Eftersom det är ungeför samma mönster varje dag så är det lätt att påmina sonen vid rätt tidpunkt. Han säger också att han går på toa efter lunchen i skolan varje dag. Eftersom det inte är någon fara att de normala tarmrörelserna rubbas av pulvret tycker jag det är värt ett försök.
 

Artiklar från Familjeliv