Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stora blöjor?

Skrivet av 3hjärtan
Min son är drygt 6 år o sängvätare.
Vi har provat i perioder att låta honom sova utan blöja. Det har varit jättejobbigt för oss allihop eftersom han kissar i sängen minst två gånger varje natt o dessutom alltid kommer vandrande till vår säng framåt småtimmarna. Han sover djupt o jag tror att en del av "problemet" ligger där.

Eftersom han har två syskon o det har varit mycket nattvak har vi sedan i somras prioriterat efter: "Så mycket sömn som möjligt till så många som möjligt". Sonen har alltså blöja. Han har aldrig själv protesterat mot att ha blöja så det har känts som den enklaste utvägen. Nu är han dock också stor för sin ålder (28 kg) och jag hittar inga blöjor som är tillräckligt stora. Han kissar alltså igenom blöjan några gånger per vecka. Hur gör ni andra?
Vill ju helst att han ska kunna ha ngn typ av byxblöja. Finns det?
För övrigt tänkte vi vänta ett tag till med att prova utan blöja - om han inte själv säger att han vill prova utan förstås.
Svar på tråden: Stora blöjor?

Ni har rätt till hjälpmedelsblöjor

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Prata med er distriktssköterska om det. De brukar ha prover på diverse hjälpmedel att välja bland, inte minst madrasskydd. Sen är det kanske dags för en enuresutredning också? Man kan få remiss för det av sin vanliga husläkare, utredningen görs vanligtvis på en barnklinik.

Läs info på länken jag hänvisar till nedan, under "En av de allra bästa..."!
 

utredning är på gång...

Skrivet av  3hjärtan
Tack för info.
Utredning är på gång. Har fått tid på Barnmedicin i januari.
 

Artiklar från Familjeliv