Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöja till äldre barn

Skrivet av Ledsen med ledsen dotter
Jag tycker det här är svårt. Alla pratar om att barnen ska få välja själv om de ska ha blöja eller inte. Det låter ju så fint och sympatiskt, men jag tycker faktiskt inte det. Min tjej som är fjorton år kissar i sängen i princip varje natt. Hon får faktiskt inte väla på blöja eller inte utan jag låter henne ha det. Hon tycker att det är pinsamt, men jag orkar inte med allt elände runtomkring. Måste jag ha dåligt samvete för det? Jag är ingen dålig mamma tycker jag, men det känns så.
Svar på tråden: Blöja till äldre barn

För att vara en dålig mamma...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... ska det nog till mer än så, men jag tycker att en 14-åring helt klart är gammal nog att själv bestämma över sin kropp. Det borde få vara upp till henne själv om hon ska ha blöja eller inte. Hon är dessutom stor nog att ta hand om följderna av sina val själv, dvs hon är rimligen fullt kapabel att sköta sin tvätt. Alltså behöver det inte bli en massa extrabesvär för dig!

Låt henne pröva en period. Hon väljer själv blöja eller inte och sköter själv den tvätt som uppstår om hon väljer bort blöjan. Vad har DU att förlora?
 

Förresten...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... din dotter är väl utredd? Har ni provat larm, minirin, ditropan? Inget som funkar?
 

Som sagt, inte dålig mamma men...

Skrivet av  Gabbe
Alltså en 14 åring som är intellektuellt frisk i övrigt (dvs inte förståndshandikappad e dyl) måste få bestämma över sin kropp som hon vill. Att bli påtvingad en blöja tror jag hon upplever som kränkande och det kan sätta djupa spår i henne som vuxen, sedan kan man också fråga sig hur länge hon kommer tillåta dig att tvinga henne? Risken är att du tvingar fram en konflikt mellan er som blir svår att komma igenom.

Mina killar som jag jobbat med som varit i hennes ålder (och även mycket yngre) som valt att inte använda blöjor har det tagit max ett par veckor att lära dem att sköta sin tvätt och bäddning på ett sätt som inte skapar det minsta merarbetet för mig, jag märker det knappt, någon gång ibland tar jag ut deras grejjer från tvättmaskinen och flyttar till tumlaren för jag ska tvätta andra saker men för det mesta så löper det på, dom stoppar in i tvättmaskinen på morgonen, flyttar det till torktumlaren efter plugget och bäddar sedan med samma sängkläder och underlägg på kvällen (då slipper dom ju vika ihop dem, lite bekväm måste man ju vara).

Se däremot till att skaffa bra underlägg till henne. distriktsköterskan kan "skriva ut" ett flergångsunderlägg i tjockt tyg med kärna av något plastliknande material. Det är bekvämt, täcker hela sängen så man slipper risk för läckage till madrassen etc. Använd sedan bara "konstgjorda" täcken, bäddmadrasser, kuddar. Inte dun etc för det är bara jobbigt att göra rent. Tunna täcken som är lätta att tvätta och som torkar fort, kuddar likaså. Hemma hos oss just nu är vi två sängvätare och två torra. Det komiska är väl kanske att det är jag och 17 åringen som är sängvätare medan 11 åringen och 16 åringen är torra... Dom får använda dungrejjerna som min mor ständigt ger mig i julklapp och till födelsedagar för själv tycker jag det bara är jobbigt att tvätta sånt.

Vill man göra det riktigt "bekvämt" finns det att köpa överdrag till både kudde, täcke och hela resårmadrassen i vinyl, själv vill jag inte ha det för jag gillar inte ljudet men det kanske kan vara ett alternativ också om ni absolut inte vill tvätta annat än själva sängkläderna... Ta ett ordentligt snack med dottern om detta!

God jul! Nu ska jag ut och komplettera med ett par missade julklappar och sedan börjar den årliga julaftoncirkusen (suck)...

Kram Gabbe
 

Jag kan inte avgöra om du är en dålig mamma

Skrivet av  PiaL
det kan bara din dotter.
Men jag tycker du gör fel, som inte lyssnar på henne.
Min son var fem år när han fick en lillebror med blöja, och då sa han att han aldrig mer i livet skulle ta på sig en sådan, för han var stor.
Nu är han tretton. Kissar i sängen varje natt ( men står på minirin just nu, och peppar, peppar - torrt i flera veckor!!!)
Jag undrar vad eländet består i? Min son har bäddbara underlägg under lakanet som skyddar själva sängen. Lakanet och ev. täcket river han av och pular in i tvättmaskinen själv. Underlägget kastar han.
Sedan sätter jag på maskin och tumlare och bäddar nytt lakan. Det är lika självklart som att borsta tänderna för oss numera.
Sex lakan och tre täcken rullar runt i vårt system. Det är inte roligt, men ett handikapp som man inte ska förnedras av, hur obekvämt det än blir, tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv