Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejsan!

Skrivet av Helene
Jag tänkte jag skulle börja skriva lite här, har läst lite då och då.
Iof har det kanske inte skrivits så där jättemycket =)

Iaf så har jag två pojkar 6 och 4 år som kissar i sängen varje natt och det är inte en gång *suck*
Så maskinen går ständigt med lakan och täcken.
Vi har överdragen och minirin men minirin har vi aldrig användt utan det tänkte vi att det skulle användas vid speciella tillfällen eftersom läkaren sa till oss att det inte var bra för njurarna.
Vi försöker att gå upp varje natt, varannan timme, så de får gå på toa och kissa.
Men det tär på en kan jag lova!

Jag har själv vart sängvätare och var det till jag var 14 (!!) år, så det är väl från mig de har ärvt det från.

Jaja, det var en liten presentation av mig.
Svar på tråden: Hejsan!

Men oj!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Hur orkar ni gå upp varannan timme varenda natt?? Det låter jättejobbigt!

Jag är också skeptisk till att ge starka mediciner regelbundet och under de år dottern provat minirin med jämna mellanrum (ungefär var sjätte månad) har jag oroat mig för effekterna. För ungefär ett år sen, när dottern var drygt 10, började minirinet fungera och det var en sån enorm lättnad för henne. För att vara på säkra sidan har vi gått iväg och lämnat blodprover ett par gånger, kollat saltbalanserna osv, för att försäkra oss (mig i första hand) om att inte minirinet har några negativa effekter. Vad jag förstår så är det främst rubbningar i salt/vätskebalansen som är risken.

Mitt råd är att ni testar minirinet ibland och funkar det så gå och ta blodprover några gånger så ni känner er trygga. Men slit inte ut hela familjen på de där nattliga kissrundorna! Det låter urjobbigt...
 

Jag kan ju lova

Skrivet av  Helene
att det är SUPERJOBBIGT!!!
Vi ställer klockan och det händer ju att man sover över, då man är toktrött!

Bra tips iaf att gå och kolla med jämna mellanrum om man använder minirin.
=)
 

Inte orolig för Minirin

Skrivet av  Ullen
Två av våra barn har använt Minirin i flera år, den ena nu i 7 år. Vi har inte fått några varningar från läkare, annat än att det är viktigt att de inte dricker fr.o.m. en timme innan de tar medicinen.

Vår 12-åring kissar också flera gånger varje natt om han inte tar Minirin, en gång om han tar det. Det gör så stor skillnad för honom, i form av störd nattsömn, m.m., så han vill ta regelbundet. När han tar Minirin kommer kisset sent på natten, så han märker ingenting förrän han ändå ska vakna. Han hade blöja tills han var nästan 6 år, då lillebror (då 2½) slutade med nattblöja.

Om jag var er skulle jag försöka få 4-åringen att ha blöja, det är ju väldigt många 4-åringar som har, och prova Minirin på 6-åringen. Att bli väckt varannan timme sliter oerhört på kroppen. Under de första fyra timmarna av nattsömnen reparerar kroppen alla skador som blivit under dagen och åtminstone de timmarna bör man alltså få ostörda.

6-åringen kanske snart kan ta bort underläggen själv på natten? Kanske ska ni lägga engångsunderlägg ovanpå lakanet, så blir det mindre tvätt?
 

Vi har

Skrivet av  Helene
underläggen ovanpå lakanen men när han kissar så kissar han igenom dem (!!) och då har vi två som ligger omlott.

Jo det är sant att man blir sliten om man blir väckt under sömnen och det märks på 6-åringen!
Märks till och med då man väcker honom då han är totalt borta.
Så iof är det inte ens han som är upp och kissar för han sover ju hela tiden då...
4-åringen han märks det inget på, han är som vanligt han.
 

Jag tänkte på er vuxna

Skrivet av  Ullen
Jag tänkte nog snarare på att det sliter för mycket på er vuxna. Barnen vaknar nog knappt, som du säger. Men det är viktigt för barnen med någorlunda pigga och glada föräldrar. Men om ni ändå vaknar varannan timme av er själva kan ni ju naturligtvis fortsätta.
 

hur klarar du det?

Skrivet av  utlandspappa
Uppe varannan timme! det skulle jag inte klara mer än ett par nätter. Du måste vara helt otrolig!

Jag håller med dig om det där med långvarigt användade av medicin. Eftersom de är bara 4 och 6 år skulle jag nog, om jag var i din situation, gå tillbaka till blöjorna tills de börjar vakna torra de flesta morgnarna.

Det kan ju inte vara bra för varken dig eller dina barn att inte få sova en hel natt. Jag skulle i alla fall inte klara av det.
 

Inte otrolig

Skrivet av  Helene
men jag hatar att tvätta ;)
Skämt å sido, jag har en liten kille på 1 månad också så man är iaf uppe om nätterna så att säga.
Den tid vi inte är upp så ställer vi klockan.
Men det var jobbigare innan lillkillen kommit att ha klockan på ringning hela tiden.
 

Artiklar från Familjeliv