Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska man göra åt

Skrivet av anna
att barnen kissar på sig?? Dottern är snart sju och kissar på sig dagtid ungefär varanann dag, med torra perioder på ca ennvecka. Hon var helt torr från 18mån tills hon var fyra o ett halvt. Sonen är fem och kissar ner sig lite då och då, oftast hemma(?) på kvällarna och kissar i sängen ungefär varannan natt, han har kissat på sig dagtid tilll o från hela tiden(tror jag) men kissade inte så ofta på natten för ett år sedan???? Någon som har något bra förslag? För sonen eller för dottern?
Svar på tråden: Vad ska man göra åt

Blöja

Skrivet av  Pamperstjejen
föreslår jag. Det måste ju vara det bästa.
 

På dottern skulle

Skrivet av  anna
jag inte sätta på det. Det är ju på dagtid. Och sonen vägrar. Har inget emot att tvätta men han blir ju så ledsen..
 

Finns trosormed läckge skydd

Skrivet av  Eva
Hej!
Om hon inte kissar fulla portioner utan bara läcker större mängder( max 100 ml) så går det att använda trosor med absorbstionsyta. Dessa finns att få via uroterapeut. De klarar straxt över 100 ml . Där har hon ett alternativ att ha under skoltid, min son är hjälpt av detta i allafall då blöjor inte är ett alternativ i skolan.
 

Kisschema

Skrivet av  Ullen
Åtminstone för dottern tycker jag att ni ska be om en remiss till en uroterapeut. De kan undersöka om det är något fysiskt fel och hjälpa till med behandling och medicin. När stora barn kissar på sig på dagtid handlar det ofta om s.k. överaktiv blåsa, d.v.s. att musklerna kring blåsan drar ihop sig utan förvarning. En metod som hjälper många är att kissa regelbundet och ganska ofta, minst 5 och gärna 7 gånger per dag. Om inte det hjälper finns det även blåsavslappnande medicin som kan hjälpa.
 

Vi har testat

Skrivet av  anna
schema med varannan timme men det funkade inte. Har varit hos barnläkaren flera ggr men det är väl bara till att ringa igen antar jag.
 

Be om remiss till uroterapeut

Skrivet av  Ullen
Min erfarenhet är att barnläkare inte är lika kunniga och intresserade av inkontinens och sängvätning som uroterapeuterna. Be därför läkaren om en remiss till en sådan. I Stockholm är det tyvärr många barn som behöver hjälp hos uroterapeuterna och därför tar de inte emot "små" barn. Men en 7-åring som kissar på sig dagtid tror jag att de tar emot. De som enbart kissar på sig på nätterna får vänta tills de är 11 år innan de får komma till en uroterapeut.
 

Tack förresten

Skrivet av  anita
försökte få tag på dem idag när jag ändå var ledig men tji fick jag.. Får försöka igen nästa vecka
 

Artiklar från Familjeliv