Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jobbigt!

Skrivet av Åsa m sönerna
Jag har en son som är 13 som är sängvätare. Han har provat larm och minirin flertalet gånger. Dock utan tillfredställande resultat, så tvättmaskinen går varm här.
Problemet är inte tvätten utan att han mår dåligt över det. Vi har aldrig blivit arga på honom och ser det inte som världens problem utan stöttar honom. Han säger det inte rätt ut men vi märker att han är ledsen och lider av det. Han vill inte åka på klassresor och sova över hos kompisar pga problemet (vilket vi så klart förstår).
Hans lillebror som är 8 säger ibland taskiga saker till honom om det när de bråkar. Vi har sagt till honom att inte göra det, men han verkar inte bry sig och skyller på att storebror också säger väldigt elaka saker, vilket vi har sagt till storebror att sluta med.
Jag tror inte att det är lillebrors fel att han mår dåligt över det men det gör ju inte saken bättre.
Hur hanterar era barn sina problem och vad kan man göra för att han ska må bättre?
Svar på tråden: Jobbigt!

Jätteknepigt

Skrivet av  Ullen
Jag har en son som snart fyller 13 och som också tycker att det är jättejobbigt med enuresen. När hans klass åkte på klassresa kunde vi dock lösa det genom att jag åkte med (de ville ändå ha några föräldrar med) och delade rum med honom. Som tur var har hans lillebror aldrig retat honom för det, inte ens när han varit ursinnig på sin storebror. Antingen glömmer han bort det, eftersom det "alltid" varit så, eller också förstår han att det skulle vara för känsligt. Jag tror att det hjälper min son lite att jag ibland berättar för honom om de barn vars föräldrar skriver här på FN (och snackvärden, Gabbe!). Det blir ett bevis för att han inte är ensam om problemet.

Vi har nu äntligen fått remiss till en uroterapeut. Där fick vi en ny blåsavslappnande medicin, Detrusitol, utskrivet. De sa också att vi kan öka Minirin-dosen till 3 tabletter per kväll (han väger 55 kg, så han är ganska stor). Detta i kombination med att han håller igen på drickandet på kvällarna verkar faktiskt hjälpa. Han har haft 5-6 torra nätter i veckan nu, istället för 1-2 som de var förut. Så nu börjar han se sig om efter intressant kollo till sommaren!
 

ledsamt för barnen...

Skrivet av  mar
Min dotter är 13 år och är också väldigt ledsen över sina sängvätningsproblem. Visst kan hon bädda rent själv men det tror jag inte kommer att göra henne "torr". Det finns inget i hela världen hon hellre önskar sig än att slippa kissa på sig. Som tur är hjälper Minirin för min dotter vilket gör att hon kan åka på läger och sova borta med ganska gott självförtroende. Hon är dock uppe i tre tabletter. Juist nu är min dotter inne i en riktigt bra period. Från att ha kissat på sig ca 20 ggr per månad, om hon inte tog Minirin, har hon nu bara gjort det ca 8 gånger på 3,5 månader. Det är så att hon själv börjar se en ljusning. Kanske har det med puberteten att göra? Det är ju mycket hormoner i omlopp på en tonåring...
 

Retande syskon

Skrivet av  Gabbe
Hej!

Har inte varit så aktiv på senaste, mycket som händer på hemmaplan...

Det här med retandet från lillebror tror jag visserligen inte är den enda orsaken till att han mår dåligt men det är ett stort problem.

Att barn retar varandra är normalt, särskilt mellan syskon. Att förbjuda barnen att reta varandra är som att förbjuda föräldrar att bråka med varandra ibland, dvs helt omöjligt.

Däremot tror jag att man måste sätta upp "regler" om retandet... Missförstå mig rätt, det är såklart inte ok att retas alls men ofta oundvikligt. FN har satt upp regler för krig mellan nationer och det betyder ju inte att det är ok att kriga men om man nu måste göra det så är det bra att ha vissa regler (t ex att man inte får spränga kyrkor etc) än att inte ha några regler alls.

Hos mig så har jag några saker som är absolut förbjudet att reta varandra för, där gäller nolltolerans och minsta övertramp leder till fruktansvärt stränga påföljder för mina pojkar (jag tillämpar psykisk barnmisshandel med stränga straff som dataförbud en hel vecka etc :-) )

Det man ABSOLUT INTE får reta varandra för är funktionshinder, ras och eventuellt konstiga föräldrar (jag har ju ett familjehem där vissa barn kommer från missbrukarhem etc). Eftersom sängvätning är ett funktionshinder liksom ADHD, CP eller närsynthet så är det strängerligen förbjudet att retas för.

Att ett barn säger "Jävla CP" till sin kompis/bror som inte har en CP skada är iof inte bra men absolut inte lika kränkande som att säga det till någon som faktiskt har en CP skada. Likaså är det värre att lillebror säger "Du är en bäbis som kissar i sängen" än om storebror säger "Jävla CP-barn, du är ju dum i huvvet" även om det senare värkar mycket grövre eftersom lillebror faktiskt vet att han inte har en CP-skada och att han faktiskt inte är dum i huvudet medan storebror skäms något vansinnigt för att han är sängvätare.

Lycka till!

Kram Gabbe
 

Artiklar från Familjeliv