Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

snart 5 år med blöja

Skrivet av flickmamman
min dotter slutade med blöja dagtid när hon var 2 år. alt har gått så bra, men nattblöja måst ehon ha, hon kissar floder varje natt, ibland är den överfull.

vi har provat att inte dricka efter kl 17 te.x, samt kissa flera gånger dagtid & innan sängläggning, men inget fungerar.

nu börjar största byxblöjan bli för liten.
hur ska jag träna henne, ingen i hennes ålder har blöja, inte dom som precis fyller 4 år heller har det nattetid.

när ska hon bli torr? hon tycker det känns jobbigt att hon fortfarande har blöja.
Svar på tråden: snart 5 år med blöja

Det går inte att träna...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... bort nattkisseriet om inte kroppen är mogen, och det låter det inte som din dotters kropp är.

Ta upp frågan på nästa kontroll på BVC (borde vara 5,5-årskontrollen) och be om remiss för utredning av enures och be också om hjälpmedel. Man kan få både blöjor och underlägg till sängen som hjälpmedel, helt gratis.

Läs också den här informationen, den är utförlig och bra: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=436
 

samma här

Skrivet av  malin med A-03 och O-99
Min störste son är 5 i sommar, vi har börjat försöka utan blöja med jättetvättberget som resultat. han är själv ledsen för andra barn på dagis har sagt han är en bebis. Han har inte blöja på dagen men ärlig som han är så hade han berättat att han haft det på natten.
Har av min farmor fått såna inkontinensunderlägg av papper som vi lagt i sängen och haft pottan brevid sängen samt väckt honom på natten. kanske man får återgå till blöja igen, vad trist.
 

Samma här

Skrivet av  Mia
Har ochså en dotter som är 5,5 och har blöja på natten. Vi har provat tabl. Minirin men det funkade ej och hon fick ont i magen.
Jag har försökt att kissa henne innan jag lägger mig, men hon är redan våt i blöjan 22.15 och sover så hårt att jag omöjligt kan få henne att kissa.
Jag står i kö på ngt larm, men antar att äldre barn går före, vilket är förståligt.
Men jag märker ju att hon skäms lite, vill inte att vi ska se när hon tar av sig blöjan osv.
Och som du skrev, blöjorna börjar bli små. Jag kör med up&go för att hon skall kunna gå på toa själv ifall hon vaknar, vilket hon aldrig gör!
Det är väl bara att vänta och se.

 

Artiklar från Familjeliv