Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kissmatta?

Skrivet av Vivi
Hej!

Jag undrar var jag får tag på en s.k. kissmatta/madrass/inlägg? Vad kostar det?
Tacksam för svar!

Svar på tråden: Kissmatta?

Det är gratis i vårt landsting...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... men man får det via barnmottagningens enuressköterska. Jag tror nog att man ska vara utredd för enures innan man får prova larm i alla landsting.
 

hur utreder man en flicka?

Skrivet av  5 årig flickas mamma
som kissar varje natt, då vi provat att inte dricka på kvällen, kissa mycket innan sängläggning, hon vaknar inte & hon är 5 år?

hur utreder man? gör prover eller vaddå? hur går det till?
 

Där vi bor...

Skrivet av  Åsa med 2 tjejer
...gör det inget åt det förrän de är 6 år, eftersom chansen att det går över är så pass stor. Våran stor tjej har kissat ner sig varje natt flera gånger tills hon var drygt 5 år, men så helt plötsigt slutade hon för ca 1 månad sen.
 

Det är inte krångligt, pinsamt eller....

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... smärtsamt. I vårt fall handlade det om frågor om oss föräldrar och andra nära släktingars kisserivanor, en enklare fysisk undersökning (kläm på magen och lite sånt), urinprover mm.

Enures är ofta ärftlig och handlar i de allra flesta fall om att kroppen inte producerar tillräckligt mycket av det hormon som ska koncentrera urinet i kroppen under sömnen.

Vanligtvis börjar man försöka behandla och hitta lösningar när barnet är uppåt 6 år, men man kan få hjälpmedel i form av underlägg till sängen och blöjor tidigare. Prata med er distriktssköterska eller BVC om det. BVC kan också hjälpa er med en remiss till barnkliniken för utredningen.

Du kan läsa mer här:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=436

 

Artiklar från Familjeliv