Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skolbarn som läcker dagtid/kissar i sängen!

Skrivet av Evamari46
Halkade precis in här och vill bara säga till er som kämpar/kämpat med plastlakan/tvätt, larmmattor, och eller Minirin etc. utan större effekt och bara får höra att det växer bort - GE ER INTE!

Jag har själv en kille som nu är 10 år, och dessa läkare man möter på vårdcentr. eller barnläkarmott...
Jag blir så förbannad! Som han har lidit (luktat kiss då han ibland läckt i skolan och aldrig vågat sova borta) och som jag har slitit med all denna tvätt...

Men för ett år sedan så gav jag mig inte utan bad om en remiss till en uroterapeut - som vi borde FÅTT för flera år sedan!
Nåväl, hon skötte samtalet uteslutande med honom i princip och hon var suverän - det här är ju så pinsamt för dom stackarna. Sen gjorde hon ett ultraljud, han fick kissa i en specialtoalett( som mätte kraften i strålen bl.a.)och sen ett ultraljud till för att se att han tömt blåsan ordentligt. Tydligen är det någon liten körtel som ska mogna färdigt, och medans den gör det så äter han sen dess ett läkemedel som heter Detrusitol.

Som dag och natt...efter bara några dagar kunde han hoppa upp torr ur sängen - LYCKA - och ett tag senare vågade han ha kompis sovande här och sen sova borta själv - LYCKA igen. Inget läckage dagtid heller, kan ha samma långbyxor flera dagar i rad...
Återbesök och en stolt och glad pojke berättade rak i ryggen att "jodå, jag tänker på det du sa att jag inte ska dricka så mycket på kvällen och att komma ihåg att gå och kissa lite oftare i skolan(han har väldigt bråttom i allt han gör).
Så lätt det plötsligt blev. Varför tvingades vi vänta så länge? Och varför föreslog inte dom en uroterapeut
långt tidigare? Tycks vara noll förståelse för vilket lidande det innebär?

Så som sagt - stå på er om ni inte prövat detta. Varför ska våra barn behöva ha det så - om det nu går att hjälpa? Undrar i mitt stilla sinne om det ligger någon slags prestige i detta från läkarnas sida? En uroterapeut är ju "bara" en sjuksköterska...
Eller är det okunskap för vad denna yrkesgrupp kan
uträtta? Eller denna "antimedicineringsvåg" som tycks sprida sig bland somliga?
Kanske tar jag i men jag tycker det är så förb-t onödigt! Är själv operationssköterska och den typen som inte är rädd att handla om det krävs - svårt för dom som inte gör det och bara skjuter på problemen(och låter andra lida).

Förhoppningsvis hjälper detta någon som lider och skäms
Svar på tråden: Skolbarn som läcker dagtid/kissar i sängen!

Samma erfarenheter

Skrivet av  Ullen 61
Vi har också "gått" (d.v.s. han har skickat oss nya recept på Minirin, och lånat ut larm) hos barnläkare i 6 års tid innan jag lyckade tjata mig till en remiss till uroterapeut. Läkarens åsikt var att uroterapeuten har inget övrigt att erbjuda, än kisschema dagtid och det trodde inte läkaren på. Trots att han var barnläkare hade han aldrig hört att man kan ge Ditropan eller Detrusitol även till de barn som bara kissar i sängen.

Jag ringde själv någon gång till uroterapeuten och hon sa att hon hade så många barn att ta hand om att hon bara hann med de som kissade på sig dagtid, och sängvätare som är äldre än 10-11 år. Så det skulle nog behövas fler uroterapeuter, de är ju dessutom billigare för sammhället än läkarna. Eller så skulle alla vårdcentrals- och barnläkare tvingas gå ett par dagars fortbildning varje år i enures- och inkontinensbehandling.
 

men..

Skrivet av  somi
min dotter har träffat uroterapeut, kissat i specialtoa och gjort ultraljud för att sedan gå hem med minirin OCH ditropan, samt en massa sängskydd och blöjor.
Utan att det hjälpt ett dugg!!!
Medicinerna har inte fungerat, ditropan har tillfälligt gjort saken bättre men mer så att hon bara kissat en gång per natt istället för tre.

Jag kräver nu en urolog, eftersom hon är tio år och börjar må fruktansvärt psykiskt dåligt av detta problem...
Uroterapeuten pratar bara om att det växer bort och jag fick inte alls nån mer hjälp av henne än av allmänläkare/vanliga sjuksköterskor.

 

Trist återigen..

Skrivet av  Evamari46
Jag hade kanske tur med "vår" uroterapeut? Hon sa redan tidigt att om inte Detrusitolen skulle fungera så skulle han få träffa urolog. Så jag trodde -godtrogen som jag är - att det var så det gick till när man väl kom till dit. Trist att höra det inte var så för er!
Hoppas ni får en tid snart till urologen och att din tjej nu får hjälp - jag håller tummarna!
 

skönt för han

Skrivet av  Malin
skönt att det hjälpte med det. Min dotter ha kissat på sådan toa flera gånger och har inget problem med att tömma blåsan.
men ska till läkaren i veckan och ger mig inte från det gjort något, men det slutar väl som vanligt att jag går därifrån bortkollrad
 

Artiklar från Familjeliv