Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöjfri natt???

Skrivet av Kina
Hej!
Är det någon som kan tipsa mig hur jag får min 5-åriga dotter till att sluta med blöja på natten.
Svar på tråden: Blöjfri natt???

Det kan du inte!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Rubriken är kanske inte helt korrekt, jag menar att man inte kan träna bort nattblöjan. Andra metoder kan fungera, tex mediciner eller larmmatta, men till allra största delen handlar det om en fysisk mognad som inte går att forcera fram.

5 år är ganska ungt i detta sammanhang, ca 20% av alla barn är inte torra vid 5 år. Din dotter är alltså långt ifrån ensam!
 

Blöjfri? Hmm

Skrivet av  mfors
Nej jag har inga tips då det är totalt individuellt och går olika fort eller sakta. Själv som 3-barns farsa har det gått allt från 3.5 år till 5.5 år innan natten varit torr....
 

Undrar om man kan ha

Skrivet av  Lise
tygnattblöja på natten. Jag har problem med min åttaåringen som brukar kissa på nätter.

Har funderat på att köpa en tyg nattblöja!

Var kan man hitta sådana??

Lise
 

barnvagnsaffären

Skrivet av  bullen71
I Örebro säljs tygblöjor i barnvagnsaffärerna.
Men tror du att en 8-åring accepterar att börja med blöja igen? Eller menar du att du har vanliga blöjor på barnet nu och vill byta till tygblöja?
Åsa.
 

Nej typ natttygblöja men jag har

Skrivet av  Lise
funderat på att söka upp läkare först ang kissa på nätter så det bör finnas andra lösning än blöjor?!
 

Andra lösningar

Skrivet av  Ullen61
Ja, det finns många andra lösningar. Vissa läkare hävdar att barn som är äldre än 6 år blir torra fortare om de inte använder blöja, men det finns inga vetenskapliga bevis för det. Om man ska använda blöja tycker jag framförallt beror på vad barnet själv vill, och till viss del hur mycket arbete man är beredd att ta på sig som vuxen.

Andra lösningar:
1. Mediciner
2. Larm som piper när det kommer kiss. Gör vissa barn helt torra på bara några dagar.
3. Kiss-schema dagtid. Vissa barn blir torra på natten om de kissar regelbundet på dagtid.
4. Inte dricka på kvällen.
5. Från vårdcentralen kan du få gratis lakansskydd (tvättbara eller engångs) och även gratis blöjor.
 

Artiklar från Familjeliv