Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

enurad?

Skrivet av EB
Har någon av er erfarenheter av Enurad? Ett sängvätningslarm som man sätter i kalsongerna istället för att lägga en larmmatta i sängen. Min son kissar ofta på sej bara så att kalsongerna blir blöta och då larmar inte larmmattan, vi ska prova Enurad nu. Har någon nåt att berätta om detta?
Svar på tråden: enurad?

Måste svara, fast inget råd...

Skrivet av  PiaL
Vi har verkligen varit igenom ALLT i den här svängen. Men när vår syster föreslog kalsonglarm slog den då trettonårige sonen stopp! Det fick bara vara nog. In i kalsongerna skulle det inte testas!
Så vi backade och testade aldrig det. Nu är han nästan 100% torr ändå, ett år senare.
Hoppas det funkar för er!
 

Ja,

Skrivet av  Helén
men tyvärr inte med det resultat vi hade önskat...
Man sätter fast larmet inuti ett trosskydd och en väckarklocka med inbyggd sensor ger larm då plattan i trosan blir blöt.
Resultat för vår 9-åriga dotter: första gången höll hon sig torr antagligen bara av känslan att "hon hade nå´t i trosan". De andra gångerna har larmet ej satt igång, trots väta. Vår uroterapeut sa att det tyvärr var vanligt att de ej fungerade tillfredsställande...
Efter några veckor testade vi igen med samma procedur - med exakt samma resultat.
Hoppas det funkar bättre för er.
 

Fungerar bra tekniskt

Skrivet av  Ullen
Vår 13-åring har både provat larmmatta och Enurad flera gånger. Larmmatta hade vi mycket tekniska problem med, både falsklarm och att de inte larmade när de skulle. Enurad, däremot, har tekniskt fungerat utmärkt hela tiden. Tyvärr har det däremot inte hjälpt honom att bli torr. Det är viktigt att man får tag på rätt trosskydd, att lägga larmet i. Tillverkaren rekommenderade, när vi skaffade det för några år sedan, Johnsson&Johnssons Carefree som vi kört med. De kan vara lite svåra att få tag på.
 

blev jättebra

Skrivet av  bullen71
Vår dotter (nu 11 år) fick prova detta larm när hon var 8½ och hon blev torr och har aldrig mer kissat i sängen efter det,,,,,,,,,,,innan larmet provade vi minirin under flera år, och de var också bra, men inte lika bra som larmet.
Sonen fick prova larmet i julas (då nästan 8 år), och han höll sig nog mest torr för att det var något i kalsongerna som störde honom,,,,,,,när prövotiden var slut var han rätt så torr,,,,,,,,,,men nu är han blöt igen. INte lika ofta som förut, men tillräckligt för att det ska vara till besvär för både oss och honom,,,,,,,,,,,,han vill inte prova larm igen, så jag vet inte om jag ska börka med minirin igen till honom. Vi får väl se.
Åsa.
 

Hur länge

Skrivet av  EB
Hur länge fick ni köra med larmet för er dotter?
Har börjat första kvällen i kväll med min grabb... Återstår att se ifall han vaknar av ljudet.
 

8 veckor

Skrivet av  bullen71
Hej.
Vi hade larmet hemma i 8 veckor. I början vaknade hon inte av larmet utan vi fick gå och väcka henne så att hon kunde stänga av larmet (det var viktigt att det var HON som stängde av larmet),,,,sedan började hon vakna själv av larmet (när det då redan var helt blött),,,sedan vaknade hon snabbt av larmet och knep och sprang på toa,,,,,,,,,,sedan började hon vakna innan larmet och springa på toa.
Efter ca 7½ vecka (tror jag) tog vi bort larmet och provade utan (vissa barn får bakslag då) och det funkade.
Jag säger nu att hon är inte längre sängvätare, men fortfarande nattvätare. Hon går upp ca 3-4 ggr/vecka och kissar på natten,,,,,,,,,så hennes hormoner är nog ännu inte rätt mängd, men hon känner av att hon behöver kissa och går upp så det är inga problem.
Sonen däremot sov ju inte ordentligt med larmet i kalsongerna och då blev han lättväckt och sprang upp på nätterna och kissade,,,,,,,,men det höll inte i sig,,,för när vi lämnade tillbaka larmet så kom kisseriet tillbaka och han vill inte prova igen.
Har telefontid med hans läkare nästa vecka så får vi se hur vi ska göra.
Min dotter var 8½ när vi fick larmet och min son var knappt 8 år.
Hör av dig om du undrar över något mer.
Kram Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv