Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läser Hannes nedan

Skrivet av B
och funderar:
I hans fall är det ju så uppenbart varför han har problem. Men vi då?:
Har en femtonårig son. Han har alltid kissat i sängen på natten. Inga problem på dagtid.
Vi har provat allt! Han står i kontakt med en underbar sköterska som lyssnar och respekterar honom. Vi har bra rutiner hemma hur vi hanterar det hela. Han vill inte ha blöjor och behöver inte heller. Vi tvättar istället, och numera sköter han det själv.
Han har bra självförtroende, många kompisar. Har med hjälp av minirin kunnat sova borta och åka på läger.
Nu märker jag att han drar sig lite mer - det vore ju ytterst pinsamt att vara femton och vakna i blöt säng...
Han har kort sagt alltid blivit bemött med förståelse. Ändå ger det inte med sig! Ska han kissa i sängen hela sitt liv???Någon som kissat i sängen så länge och blivit fri från det??
Svar på tråden: Läser Hannes nedan

1 procent av den vuxna befolkningen...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... har problem med enures. 1 på hundra, det är rätt många.

Min lillasyster värmde mitt hjärta nåt helt enormt när hon var här och hälsade på nyss. Hon pratar helt öppet om sina (tämligen lindriga men ändå) problem på nätterna och det stärker min 11-åriga dotter nåt helt enormt att hennes läckra moster (fotomodell periodvis) har samma problem som dottern själv har. Dottern får ju ett tydligt exempel på hur bra livet kan bli ändå! Det är så generöst att bjuda på sig själv på det sättet och om bara fler vågade prata om saken skulle det inte behöva vara så himla pinsamt! De är ju mååååånga vuxna därute med enures!
 

Ja, min bonusdotter

Skrivet av  Ullen61
Min bonusdotter kissade i sängen (om hon inte tog Minirin) till hon var 16. Då kunde hon äntligen sluta med Minirinet. Har ni provat Detrusitol i kombination med Minirin? Det har gjort att vår 13-åring nu bara har 1-2 blöta nätter i veckan istället för 5-6. Men visst finns det risk för att det fortsätter upp i vuxen ålder, som Birgitta säger är det inte helt ovanligt. Om du går tillbaka till de första sidorna här i snackgruppen berättar Gabbe, som är vuxen med enures, om hur han upplever det.
 

Skulle vara svar till B (imt)

Skrivet av  Ullen61
 

Tack!

Skrivet av  B
Jo, jag har läst om Gabbe, och om Hannes. Jag respekterar dem, men deras historier känns främmande med blöjor och tjejer som kallar dem bebisar.
Jag ville höra om vuxna som antingen blivit fria, eller hanterar sitt handikapp annorlunda.
Så tack Birgitta och Ullen.
Detrusitol - är det en variant på ditropan? Vad skiljer? För ditropan har vi provat, men tyckte gav obehagliga biverkningar.
 

Detrusitol bättre

Skrivet av  Ullen61
Detrusitol är liksom ditropan blåsavslappnande, men jag tror att det inte är samma verksamma ämnen. Vad jag förstått är Detrusitol både mer effektivt och har mindre risk för biverkningar. Uroterapeuter på de stora sjukhusen skriver i princip alltid ut Detrusitol till äldre barn och ungdomar med enures. För vår son hade Ditropan ingen verkan, vilket Detrusitol har. Så be att få prova Detrusitol! Vår son tar 3 tabletter varje kväll.
 

Artiklar från Familjeliv