Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Detrusitol till barn?

Skrivet av EB
Har ni fått Detrusitol utskrivet till barn?
Jag har en 8-åring som äter Ditropan och det funkar halvbra, bättre med tabletter än utan, men inte 100% bra. Har läst på flera ställen att Detrusitol verkar funka bättre och ge färre biverkningar så jag försökte få byta medicin, men vår läkare sa att läkemedlet inte var godkänt för barn och att hon därför inte kunde skriva ut det till vår 8-åring.
Vad säjer era läkare?
Svar på tråden: Detrusitol till barn?

Uroterapeuterna

Skrivet av  Ullen61
Uroterapeuterna, åtminstone på de stora sjukhusen i Göteborg och Stockholm (Huddinge), skriver sen flera år hellre ut Detrusitol än Ditropan till barn. Tyvärr har jag inte hittat någon forskningsartikel på nätet som stöder detta. Kan du kanske föreslå er läkare att ta kontakt med någon uroterapeut? Vår 13-åring har använt Detrusitol sedan i februari med mycket gott resultat och utan biverkningar. Han har tidigare provat Ditropan helt utan märkbart resultat.
 

Vår snart 10-åriga tjej

Skrivet av  Helén
tar en Detrusitol-tablett tillsammans med 2 tabl. Minirin, detta funkar jättebra! Fast först efter en lång tid, ska jag tillägga. Denna dos har hon stått på sedan i januari, och först nu i juli/augusti har vi märkt effekt. Om det är av medicineringen eller av att hon uppnått en viss "mognadsgräns", det vet jag ju inte.
Men att läkaren inte skulle skriva ut till din 8-åring - det tycker jag verkar konstigt. Vår flicka var 9 när hon fick dem.
 

Artiklar från Familjeliv