Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kiss i sängen snart 6 år - snälla hjälp!

Skrivet av Mamma tvill dec 98
Våra 2 flickor födda december 1998 kissar i sängen. Vi har lyckats hålla dem torra om vi tar upp dem vid 22 och sedan går upp vid 4-tiden och kissar dem en gång till, men så orkar man inte hålla på. IBLAND går det om man inte går upp vid 4, men det är mindre än 1/3 av gångerna, och med två stycken så är det i princip aldrig två torra barn. Ibland går jag igenom 2 byten var, alltså 4 kissiga sängar på en natt. Så vi har retirerat till blöjor. Men det känns så fel! Känns som om det är tvådelat, dels deras ärftliga sängvätning (har nu fått höra av deras pappa att han hade svåra problem med detta ända upp i tonåren) - men det känns även litegrand som en träningssak. Som om det går bakåt när man sätter på blöjorna...

Var på BVC för 1½ år sedan ang detta, men det är förstås dags att boka en ny tid.

Vad är era erfarenheter av ärftlighet, träning osv. Känns som att jag har misslyckats litegrand eftersom jag ibland inbillar mig att jag missade åtmistone när den ena flickan var torr fler nätter i rad i blöjan i tvåårsåldern, att jag kanske skulle varit snabbare med blöjavvänjningen?

Rådlös.
Svar på tråden: kiss i sängen snart 6 år - snälla hjälp!

Se till att få en remiss...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... för utredning av enures. Det finns hjälp att få, även om det inte är säkert att problemet blir löst direkt.

Kolla de här länkarna:
http://www.sangvatning.nu/indexex.html
http://www.orebroll.se/prim/page____13744.aspx
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3885
 

ej misslyckad

Skrivet av  utlandspappan
6-åringar som kissar i sängen är inte ett misslyckande, speciellt som där finns arv i familjen. Ta det med ro. Om blöjorna funkar och de inte har problem med dem, låt det vara. Tala med BVC om ni tycker att medicin är okej. Annars finns larm mattor, men de väker ju för det mesta hela familjen.

Men framför allt, kom ihåg att du inte har misslyckats. Somliga tar bara längre tid på sig.
 

tack för svaret, nej

Skrivet av  Mamma tvill dec 98
det är klart att man inte ska känna sig misslyckad... hm...

Jag har ju sett här att man kan få lite hjälp med material, plastad frotté o dyl, så vi får försöka med det.

Tack för fina svar allihop!
 

inte då.

Skrivet av  andromeda
Jag brottas med samma problem med mina tre barn,och vad gör man??? Man tvättar och tvättar och tvättar:)
 

nej, jag är ganska...

Skrivet av  andromeda
trött på detta och har satt på blöja igen, men att se det som ett nederlag,nej det gör jag inte.Det är bara att uthärda har jag fått för mig (mina barn är 5,5, 3,5 och 3,5 år)
 

Tack snälla alla för svar!

Skrivet av  Mamma tvill dec 98
Det är så genialt att detta forum finns. Nu har jag läst era och alla andras råd på den här sidan och fått massor av idéer och framförallt - vi är inte ensamna!

Känns toppen. Ja, inte att ni "lider" av detsamma, men att man inte är ensam förstås. Tjejerna fyller snart 6 år och går i F-klass, så de vill ju så gärna vara stora och de inser att detta inte händer alla. Kompisövernattningar börjar bli ett problem osv.

Som sagt, tack för fina svar!

Mvh,
 

Artiklar från Familjeliv