Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

det är jobbigare än ni tror

Skrivet av Lessen
jag är själv sängvätare,en tjej på 10 år...(jag brukar vara inne på föräldranätet fast det är mamma som är medlem och kolla halloweentipsen och sånt bara...inte vara här i snacket men jag råkade komma hit)...och ni ska veta att sängvätning är jobbigare att "ha" än ni tror...det gör att man känner sig värdelös och barnslig,det känns som det känns att bli mobbad, (som jag iuf aldrig riktigt blivit men nästan) det känns som det är nåt fel på MIG fast det inte är mig det är fel på utan...ja min blåsa,för dom flesta stängs blåsan av när det är sängdags,eller åtminstonde funkar den på samma sätt på dan som på natten,för mig och andra sängvätare så stängs detta inte av...jag använder blöja och jag har testat att inte dricka 2 tim före läggdags,2 olika mediciner m.m,men inget hjälper ju,mamma har funderat på larmmadrass som piper så fort dte kommer en droppe kiss på den men då är ju risken att
"alla" vaknar men inte jag efterssom jag är väldigt svårväckt...detta ÄR jobbigare än ni tror! att ständigt vara hos doktorn för att höra samma tjafs,drick mer på dagen mindre på kvällen kissa ofta...snåla är dom,mamma vill jag ska få operera,hon tycker dte är sista chansen...men dte vill dom ju såklart INTE...alltså...jag har just bytt skola oxå,i min gamla klass visste alla om detta iaf tjejerna det var skönt när man skulle sova över även om det kunde bli LITE fniss åt den stora blöjan...men nu i min nya klass berättade jag det för 2 tjejer (för vi hade planerat pyjamasparty så jag tänkte få de överstökat) som började skratta väldigt mycket och till och med viskade,vi är en väldigt liten klass så de kommer sprida sig och jag mår inte bra....nu har jag skrivit in till Kamratposten som vill intervjua mig vet inte om jag pallar det...för dte är kul om dom tar upp det men jag skäms så även om jag får vara anonym...visst jag BEHÖVER inte berätta för nån så jag blir skrattad åt men jag tycker dte är skönt...
Svar på tråden: det är jobbigare än ni tror

gumman

Skrivet av  bullen71
Ville bara uppmuntra dig lite angående detta med sänglarm,,,,,,,,min flicka var 8½ år när hon fick prova det,,,,och jag lovar dig,,,innan sov hon som en klubbad säl (betyder mycket tungt och är svårväckt),,,men det ändrade sig med larmet.
De första veckorna väckte hon oss alla, men sedan började hon vakna själv av larmet och sedan började hon vakna när hon var kissnödig,,,alltså innan larmet.
Hon blev torr med hjälp av larmet,,,,så prova,,,ge inte upp.
Lycka till.
Åsa.
 

Du är modig!

Skrivet av  Jag
Att vara sängvätare kan kännas pinsamt det förstår jag. Det är också förödande för självförtroendet, som du säger man känner sig värdelös och barnslig. Det kan finnas många olika orsaker till att du kissar i sängen, ingen av dem innebär dock att det är fel på dig eller att du är en bebis.

Jag tycker det är modigt av dig att våga berätta om hur det är och jag hoppas att du vågar ställa upp på Kp:s intervju. Det finns många som skäms och inte vågar berätta men som känner stöd i att läsa om andra i samma situation. Att du berättar om hur det är kan hjälpa till att få bort skammen runt sängvätning.

Larm finns av många olika sorter. Vissa ligger på madrassen och fungerar bäst om man sover naken, andra fästs i kläderna och kan användas tillsammans med blöja. Vissa larm har en funktion som gör att de förutom att tjuta gör så att sängen vibrerar vilket kan hjälpa till att väcka dem som sover djupt.

Kompisar som skrattar, viskar och kanske till och med skvallrar låter inte som särskilt bra kompisar. Annars tror jag det är som du delvis säger. Att berätta öppet för dina klasskompisar att du kissar i sängen och använder blöjor gör det lättare för dig då du slipper smyga med det och det ger nog mer förståelse än förlöjligande från dina klasskompisar. Om du ber skolsköterskan så kan hon nog komma till klassen och berätta om sängvätning och vad det beror på.

Slutligen vill jag återigen upprepa att jag tycker du är modig som vågade skriva här och berätta samt att du inte behöver skämmas varken för att du kissar i sängen eller använder blöjor, det är de som retar dig som borde skämmas.
 

Tack

Skrivet av  Inte lika Lessen nu
va gulliga svar!!!!...jag ska nog stlla upp på det där med KP oxå...
 

Jag vet...

Skrivet av  utlandspappa
... precis hur du känner dig och ingen som har varit i din situation kan inte ens börja att förstå. Jag var sängvätare tills jag var i 14års åldern och mina pojkar har ärvt det. Jag kommer väl ihåg hur ledsamt det var att inte kunna gå på övernattningar. Jag var inte lika modig som du, men så var jag också klassens hackkyckling. Inte på grund av sängvätningen, det visste ingen om (tack och lov).

Jag trodde alltid att jag var ensam om att ha dettta problemet. På den tiden fanns ju inte Internet. Det var bara att lida på. När man tittar tillbaka i tiden så tycker jag nu att det kanske var lite fjantigt att skämmas för blöjan, men då var det hemskt. Som tur var hade jag inga syskon som kunde sladdra.

Om du klarar av intervjun i Kamratposten så kommer du säkert att hjälpa en massa andra med samma problem och du kan säkert säga till dem att du vill vara anonym. De förstår.

Larmmattor, av egen xx, funkar för somliga. Våra pojkar gillade dem inte för det väkte dem flera gånger om natten och de var jätte trötta i skolan på dagen. Med blöja så får de i alla fall en god natts sömn.

Jag önskar dig lycka till och kom ihåg - de flesta slutar kissa i sängen av sig själva. Det är inget bebis aktigt, det är bara vissa kroppar som tar längre tid än andra att lära sig.
 

Jag vet hur det känns

Skrivet av  Superman
Är en kille på 11 år. Jag vet mycket väl hur det känns. När jag gick på lågstadiet var det många som visste om att jag var sängvätare. Jag blev ofta retad. Ett bra tips; prata med kuratorn, det har jag gjort och det har hjälpt mig att orka. Och numera säger jag inget till någon om att jag kissar i sängen.
När jag var 8 år använde jag en pip-matta som väckte alla i hela familjen utom mig... :-) så den la vi av med. Minirin har jag ätit varje kväll i flera år men det hjälper inte ett smack tycker jag! La av med minirin till sommarlovet och det blev faktiskt bättre. Har inte käkat minirin på ett tag alltså, och kissar kanske i sängen typ 1 gång i veckan. Det känns ju OK.
Good luck!
 

Artiklar från Familjeliv